harddisk grootte zonder SP2

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryblue

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Ik heb een nieuwe maxtor HD van 160GB voor een oude PC gekocht (5-6 jaar oud).
Ik wil niet graag windows updaten naar SP1 of 2, want daar wordt ie traag van.

Nu zie ik maar 30GB van de 160 (door jumper-settings, 2 jumpers, 1 op master en 1 op "cap", zonder die cap was er maar 8,5 GB zichtbaar).

Is er een mogelijkheid om de volle 160GB te gebruiken zonder SP's te installeren ?

ps.: ik heb maxblast 4 DOS op een floppy staan, en als ik die boot kan ik de grootte van de HD aanpassen, hij verwijdertdan wel alle data op de schijf, maar dan vraag ik me af waar ie de info neerzet die zegt dat de schijf echt wel 160GB is en niet 30, ook heb ik eigenlijk niet veel zin om weer helemaal opnieuw Windows te installeren, met het risico dat de actie niks heeft opgeleverd...)

Laatst bewerkt:
Ten eerste wordt de pc niet traag van SP2, dat ligt dan aan de configuratie, van SP2 wordt de pc vaak juist sneller, i.v.m. met het betere geheugenbeheer en een goede defragmentatie van de MFT.

Ten tweede kun je de LBA 48 bit ook met een regfix oplossen, maar die lost alleen het probleem op als de schijf groter is dan 128gb.

In jouw geval zul je op zoek moeten gaan naar een biosoverlay, meestal is de bios de oorzaak van dit probleem, indien er geen limitjumper op de schijf wordt gebruikt.

Dat kan dus ook met maxblast.

deze pc wordt wel traag van SP2, zelfs als ik alle instellingen prestatie-gericht zet... (hij is dan ook al erg oud)

de schijf is groter dan 128GB, ik heb op andere plekken van dit forum gezien (volgens mij door jou gepost) dat je met een soort progje iets moet enablen en dan een paar dingen uit het register moet weggooien, maar het testdisk-progje zegt dan nog steeds dat er maar 30GB is

er wordt wel een limit-jumper gebruikt (met limit-jumper zie ik 30GB, zonder maar 8)

kan ik dit oplossen met een BIOS-overlay ?

Ben de link vergeten naar die fix.

Je kunt met TestDisk ook de juiste groote repareren, en ook met Maxblast, maar voor een grotere schijf dan 128gig. in windows, zal je die fix moeten proberen, en anders toch maar upgraden naar SP2, er staat op internet genoeg over het versnellen van windows, maar dat is dan van later zorg.

Ik vind het wel vreemd dat de bios 8 gig. ziet zonder jumper, staat de LBA aan in de bios?

ik zal eens kijken of LBA in de bios aanstaat, maar ff voor de duidelijkheid ik HEB een HD groter dan 128GB...

of ik SP2 er op ga zetten weet ik nog niet, het is de pc van de oudjes en die nemen genoegen met 30GB, hebben alleen een hekel aan trage pc.

Als je zegt dat SP2 te versnellen valt wil ik het op zich wel proberen (mocht het niet werken, de installatie van SP2 is omkeerbaar dacht ik toch ?)

in de bios staat onder: primary master [Maxtor 6G160PO]

max. LBA capacity: 33820 MB

ik kan dit alleen niet veranderen.

de bios updaten van (1005 naar 1009) met aflash lukt niet, met awdflash ook niet.

je zou toch denken dat zo'n belangrijke basis-actie als de bios flashen door wat stabielere programmatjes zou worden geleid.

Ik weet niet welk merk en type mobo je hebt, een Asus neem ik aan.
Ik heb hier zelf nog Abit bordjes met een BX chipset uit 98 die gewoon 160gig. kunnen zien, beutje vreemd allemaal.

ASUS CUV4X
ik weet ook niet of de bios updaten zin heeft, maar sinds we hem hebben is ie nog nooit geupdate dus het wordt wel een keer tijd.

zit nu met de handleiding van het moederbord achter de pc, die heeft ook een instructie om je bios te updaten, waarin staat dat je een bootable floppy moet creeren (was te verwachten...) maar dat je autoexec.bat en config.sys er niet op moet zetten...

vreemd allemaal...

bios-update blijft mislukken, ik krijg steeds een file open failure als hij wil beginnen met flashen

googlen op die fout en het programmaatje (aflash) levert niet een oplossing op...

Staat niet bij dat het je probleem met de groote van de hdd oplost, bij de bios faq's

Maare, probeer het zo eens.

Zo doe ik het ook altijd, werkt bij mij, altijd.

men heeft het in alle voorbeelden over <biosfile>.bin maar ik heb <biosfile>.awd

is dat ook goed, of moet ik dan naar een bin-bestand zoeken bij asus ?

Nee, het is alleen maar een naam, dus gewoon die namen overnemen in de autoexec.bat, ik hernoem ze altijd tot 1.bin, en 1.exe, hoef ik niet zoveel te tiepen in die autoexec.bat.:rolleyes:

maar het origineel is dus een awd-bestand, dat kan ik zonder problemen naar .bin renamen ?

denk trouwens dat mn mobo een fysieke flash write-protection heeft aangezien ik die optie niet in de bios heb staan, en uniflash geen gegevens over de bios kan verkrijgen en zelfs niet de naam vd manufacturer en gokt dat de bios write protected is (of in ieder geval datgene waar de bios op staat, eeprom ofzoiets)

ik kan er alleen niks over vinden bij de documentatie op asus.com, of in de handleiding die ik hier heb liggen

Je mag hem ook gewoon als een awd extensie erop zetten, dat maakt niet uit, het gaat om juiste gegevens in de autoexec.bat te krijgen met dezelfde namen als bestand op die opstartflop.

Maar nogmaals, weet niet of je daarmee je probleem met je hdd oplost, volgens mij is dat een jumperinstelling en/of aansluitingsprobleem.

ok heb de size-cap jumper van zn positie verwijdert en toen kon ik met partition magic een nieuwe partitie aanmaken (testdisk gaf de gehele harde schijf ook weer)

ze hadden me er bij de winkel waar ik de HD heb gekocht niet bij vermeld dat ik na het installeren van windows de size-cap jumper moest verwijderen om daarna de rest van de partitie in te vullen

bedankt voor je geduld, ben weer een hoop meer te weten gekomen !

misschien wil het updaten vd bios ooit nog wel eens lukken maar ik heb er een hard hoofd in:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan