harddisk H ipv C

Status
Niet open voor verdere reacties.

hezem005

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Ik heb had bij het installeren van xp een geheugenkaartlezer geplaatst en een optisch station.Nu heten de slots van de kaartlezer C D E F , het optisch station heet G en de hardeschijf met daarop xp heet nu H.
Ik wil de hardeschijf hernoemen naar C.

Hoe kan ik dat doen?

Binnen schijfbeheer:
Start -> Configuratiescherm -> Prestaties en onderhoud -> Systeembeheer -> dubbelklik op Computerbeheer -> tot slot: onder Opslag -> schijfbeheer -> rechtsklik op een drive om de stationsletter te veranderen.

hernoemen van de schijven is geen probleem maar de schijf waar de besturing op staat,
kan je vergeten. deze is eenmaal niet te wijzigen.

Klopt, omwille van het OS en sommige andere redenen kan je bepaalde letters niet wijzigen. Koppel alle apparaten waar de pc tijdens de installatie een stationsletter aan zou kunnen toewijzen behalve de HDD af. Je pc heeft geen andere keuze dan je HDD C: noemen. Koppel ze pas helemaal achteraf terug aan.

Virtuosa; klopt, dom dat ik dat over het hoofd zag / niet gerealiseerd heb.

vis ta; die ontkoppeling is toch helemaal niet nodig? Je bent er als installeerder toch helemaal zelf bij op welke schijf(partitie) Windows geinstalleerd gaat worden?Dat bepaal je kort voordat de installatie begint, helemaal zelf. Waarom zou je een pc open moeten maken om ervoor te zorgen dat Windows op C: wordt geïnstalleerd.

Bij de installatie van xp maakt het zelf kiezen van op welke partitie de installatie gebeurt helemaal niets uit wat betreft de stationsletters, daar bepaalt hij helaas volledig zelf de volgorde van. Dus de kaartlezer en optisch station even ontkoppelen en daarna terug aankoppelen. Heeft bij iemand anders ook goed gewerkt.

Ik kan het gedeeltelijk met je eens zijn. ALS je bij aanvang opgeeft dat het C: moet worden heb je niet 100% garantie dat het ook C: wordt, maar de praktijk leert dat dat meestal wel gebeurt tenzij er bijzondere dingen aan de hand zijn, zoals bijv. een andere Windowsinstallatie op C:

Waar ik het niet mee eens ben is dat je apparaten zou moeten gaan ontkoppelen om Windows op C: te krijgen, het moet niet gekker gaan worden, toch.............. ?

Dat zie je toch echt verkeert.:)

Indien bij installatie de C: partitie wordt verwijderd en een nieuwe wordt aangemaakt, krijgt de eerstvolgende partitie die schijfletter, en schuiven ze allemaal netjes op, die voormalige C: krijgt dan de eerste vrije schijfletter als er een nieuwe partitie wordt aangemaakt.

Met FDISK die NON DOS partitie verwijderen, een nieuwe aanmaken in FAT32 en weer met de XP cd opstarten en die partitie converteren en XP erop zetten los je het probleem op, ook eerst alles eraf halen en opnieuw installeren ook, indien er geen meerdere partities op die schijf staan, anders houdt XP ( lees 1e partitie ) een andere schijfletter.

Ik kan het gedeeltelijk met je eens zijn. ALS je bij aanvang opgeeft dat het C: moet worden heb je niet 100% garantie dat het ook C: wordt, maar de praktijk leert dat dat meestal wel gebeurt tenzij er bijzondere dingen aan de hand zijn, zoals bijv. een andere Windowsinstallatie op C:

Waar ik het niet mee eens ben is dat je apparaten zou moeten gaan ontkoppelen om Windows op C: te krijgen, het moet niet gekker gaan worden, toch.............. ?

De letter is afhankelijk van het besturingssysteem. Die houdt de letters bij. Je kan perfect in een multibootsysteem in het ene systeem je station C: noemen en datzelfde station in het andere systeem D:
Ik heb bijvoorbeeld een dualboot xp/vista. XP staatop C: als ik opstart in xp maar op D: als ik opstart in vista, want daar staat vista op C:
Het probleem is dat xp automatisch de letters toewijst naar volgorde en vista zich voornamelijk automatisch op C: zet tenzij je hem vanuit een ander OS installeert, dan neemt hij de letters van dat OS over.

Lange Pier,

Heb ik dan even bij (ik schat inmiddels 75 tot 125) de machines die ik opnieuw heb mogen inrichten, geluk gehad, altijd Windows op C, met dien verstande dat ik voordat begonnen werd, natuurlijk duivels nadrukkelijk de C; opgaf ;) :D Ik kan het met jouw visie dus helaas niet eens zijn. Idd. het is mij wel eens gebeurd dat C: niet werd gekozen, maar dan brak ik af en startte ik opnieuw.

Lange Pier,

Heb ik dan even bij (ik schat inmiddels 75 tot 125) de machines die ik opnieuw heb mogen inrichten, geluk gehad, altijd Windows op C, met dien verstande dat ik voordat begonnen werd, natuurlijk duivels nadrukkelijk de C; opgaf ;) :D Ik kan het met jouw visie dus helaas niet eens zijn. Idd. het is mij wel eens gebeurd dat C: niet werd gekozen, maar dan brak ik af en startte ik opnieuw.

Als je die partitie alleen formateerd gebeurd het ook niet, alleen als je die weghaald en er meerdere stations al een schijfletter hebben.

Ja , he he............. -ik denk dat er nu uit zijn-
Waarom weghalen en niet louter formatteren? Een weggehaalde schijf/partitie moet toch altijd geformatteerd worden voordat die weer gebruikt kan worden, dus m.i. is de "weghaal"actie overbodig.

Laatst bewerkt:
Overigens is het geen "visie" van mij, maar gewoon de realiteit.:)

Soms krijg je niet de optie om te formateren, de reden daarvoor heb ik tot nu toe niet kunnen achterhalen, maar dan doe je dat door de schijf in een andere PC erbij te hangen, werkt ook.

Je leest het vaker dat de gebruiker weer XP op de C: wil hebben, dan krijgt hij denkelijk ook niet die mogelijkheid tot formateren en wist die partitie en maakt een nieuwe met de logische:cool: gevolgen.

Klopt als een bus (optie tot formatteren die niet altijd wordt aangeboden), maar da's een kwestie van de juiste key kiezen tijdens een van de eerste installatieschermen.

Zolang je maar van CD opstart (en de juiste key's kiest) krijg je altijd de mogelijkheid tot formatteren, want er is geen geinstalleerde Windows actief die formatteren tegenhoudt.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik uit dit grote aantal reacties dat als ik de kaartlezer afkoppel en windows xp opnieuw installeer het probleem is opgelost?

Overigens hartelijk dank voor al die reacties

Als het goed is wel, maar de schijfletter zie je pas goed bij de herinstallatie, alleen die partitie formateren indien dat daar wil zou dan voldoende moeten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan