Harddisk kapot / bestanden terug krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOBO Ricky NL

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2005
Hallo daar beste Helpmijers.

Hier maar weer eens een vraag van domme bobo :D hehe,

Zit dus nu bij mijn vriendin en die is net verhuisd. Die heb dus een computer en die gaat het niet meer doen vrees ik.
Hij gaat door de bios heen en herkent bijde harde schijven, maar zodra windows moet starten dan doet ie verrekte weinig.
Ook zodra ik windows xp wil instaleren gaat alles goed, totdat hij de harde schijven controleert en dan blue screen. Met daarop de info dat er 1 of meerdere harde schijven beschadigd zijn.

Nu heb ik op plek 1 : al geen idee of ik dat kan repareren op dit moment. Omdat hij ook niet opstart in veilige modus.
Op respectievelijk plek 2 staat : Als dat niet kan hoe krijg ik dan die foto's en alles van de HD af?
En plekkie 3 is gereserveerd voor : Kan ik die HD daarna nog gebruiken of niet??

Naja om een lang verhaal een beetje langer te maken. Kan iemand mij hiermee of in advieseren? Wil natuurlijk een goede beurt maken bij mijn vrouwtje haha ;):love:

Greetzz BoBo

Owja systeem specs, zijn niet echt belangerijk. Hou het ermaar zo op. Zit nog steeds een floppy drive in whaha:P

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, windows staat al op de HD maar die start niet op. En ik wil dus eigenlijk een re-install doen van windows XP maar die install komt niet verder dan het controleren van de hardeschijven en dan krijg ik blue screen.

Belangerijkste is, dat ik die foto's en filmpjes er weer vanaf krijg. Daarna maakt niet zoveel uit. Heb wel meerdere hardeschijven liggen. Maar zou natuurlijk mooi zijn als ik deze gewoon kon blijven gebruiken. Welliswaar misschien met ruimte verlies.

Laatst bewerkt:
Ok, als ik het goed begrijp wil je jouw belangrijke bestanden verplaatsen (muziek, film , afbeeldingen enz......) naar een andere harde schijf (extern of intern). Gaat het om een desktop of laptop?

Ja, maar ik weet op dit moment niet of de data beschadigd is of niet. Nogmaals : Voor de verhuizing deed de computer het nog. Nu start ie niet meer op. rara hoe kan dat? Volgens windows xp setup is er wat met mijn schijf dus ikke ga ervan uit dat iemand haar pc heeft gebruikt als stoot kussen ofzo iets. Zit nu op een laptop. Dus de optie om de harde schijf eruit te halen en ff in mijn laptop te doen gaat hem niet worden. Zij heeft overigens een desktop. Oud model dus sata word hem zoviezo niet.

Laatst bewerkt:
Dat begriip dat je de harde schijf van een desktop niet in een laptop kan plaatsen. Het zou kunnen dat de bootsector beschadigt of clusters op de harde schijf van de desktop beschadigt zijn. De computer start niet meer op met windows , maar het is wel nog mogelijk om belangrijke bestanden te redden.
Download een linux versie (Ubuntu bijvoorbeeld). Brand dit naar een schijfje.
Start met het schijfje de computer op. Dit is een Live CD en kun je gebruiken zonder dat Ubuntu op de computer geïnstalleerd is.
Je kan nu gebruik maken van twee mogelijkheden.
In de computer een harde schijf bijplaatsen, of gebruik maken van een externe harde schijf.
In Ubuntu ziet het er wat anders uit dan in Windows , maar je hebt ook de mogelijkheid om de belangrijke bestanden of volledige mappen te verplaatsen naar een andere harde schijf.

Aha, is het ook een mogelijkheid om die Ubuntu op een usb te instaleren? Zit hiero geen brander in haha, And so the plot thickens.

Zeker kan dat , maar dan moet de desktop computer kunnen booten via USB. Als ik lees dat het om een ouder model gaat , vrees ik dat deze niet zal booten via USB stick. Anders bij vrienden/familie vragen of zij het willen doen .

Als ubuntu je schijf ook niet herkend raad ik je aan om het programmaatje "testdisk" te installeren (in het ubuntu software-center) en je even goed in te lezen. Op die manier kan je zelfs op corrupte schijven meestal nog wel wat terughalen.

tip2: Download ubuntu 10.04 LTS, Die werkt heel wat beter/sneller op wat oudere pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan