Harddisk niet herkend in andere pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Een gekregen pc heeft een harddisk van 40 Gb.
ST340014A is de (merk)naam. Cable select als jumper setting, Primair Master.
Op deze harddisk staan 2 partities:
C:\ 19 Gb, fat32, Win XP prof SP2.
D:\ 20,97 Gb, geformatteerd (leeg dus)
De pc draait hierop, 1 GHz, AMD Athlon.

Nu haal ik de harddisk eruit, en stop deze in een andere pc (Asus P4-800SE, 2,4 GHx, Intel Celeron), en plaats hem als Secundair master. De jumper heb ik geprobeerd op cable select, en op master / single.
In deze pc zitten een 80 Gb primair master en een 20 Gb secundair master. Die 20 Gb heb ik eruit gehaald.
Als ik de pc start, ziet ie (na een tijdje) alle 2 de schijven en 2 cd-roms. Deze pc draait al een jaar of 3 probleemloos.
Even later nog in de dos-mnodus krijg ik "Leesfout van harddisk. Herstart de pc". (iets van gelijke strekking).

Als ik de harddisk in een 3e pc stop, in eenbracket (secundair, single, master, slave of cable select mogelijk, niets anders op de flatcable) dan start die pc niet verder dan "Auto detecting Secundair master"....... gedurende een minuut of 5 :(
Zodra ik de harddisk weer in zijn eigen pc aansluit, start probleemloos win xp weer op.

Ik weet het even niet meer :confused:

Wie heeft de gouden tip?
Kan de schijf ernstig beveiligd zijn?
Als windows draait, (kaal zonder software of data / documenten) dan is er geen account of inlognaam of iets dergelijks.

Ik heb partitie 2 kunnen formatteren als ntfs via die draaiende windows.

Dat is een Seagate, alle jumpers eraf, dan is hij slave, en moet in het midden, van de IDE kabel, dat ook geprobeerd?

In de 2e pc zit op de secundaire ide kabel niets anders aangesloten.
Waar dan de connector zit, midden of vooraan maakt niets uit, omdat er geen twist in zit.
Jumper er helemaal af nog niet geprobeerd.
Maar dan is ie slave. Moet als master komen.

In zijn eigen pc is ie nu als master, en in z'n eentje. Op dit moment niet eens een cd-rom aangesloten.
Daar draait ie als een zonnetje. ?!?!?!?!

Denk even hardop mee.Zal wel vergeefs zijn maar toch.

SecurityUnlock.......F2 h

Tijdens het starten?
Kan ik zo'n software niet beeindigen met draaiende windows?
Of formatteren met de win cd-rom in zijn eigen machine?

Of kan ik iets controleren in zijn eigen pc / bios?

Ja, die xp mag eraf.
Deze 40 Gb dient ter vervanging van een bijna volle 20 Gb.
En gaat dienen als opslag van gezipte progjes. (backup)

Dan doe je dat toch met een XP cd,als formateren klaar is afbreken.

In zijn eigen pc is ie nu als master, en in z'n eentje. Op dit moment niet eens een cd-rom aangesloten.
:confused: Maar goed, even een cd-rom speler van de rommelzolder halen.
De speler die er in zat was total loss. (lees mishandelde pc):p

Ik meld me later deze avond weer.

In de 2e pc zit op de secundaire ide kabel niets anders aangesloten.
Waar dan de connector zit, midden of vooraan maakt niets uit, omdat er geen twist in zit.
Jumper er helemaal af nog niet geprobeerd.
Maar dan is ie slave. Moet als master komen.

Daar draait ie als een zonnetje. ?!?!?!?!
Een twist? in een IDE kabel?:confused:

De middelste aansluiting, bij een 80 polige conductor ide kabel, is voor de slave, aan het eind functioneerd hij niet, die is voor de master.

Ehm, oeps, nee niet goed gezien.
Geen twist, wel om de 5 aders uit elkaar gerafeld. (voor een soepelere bocht) :o :p

Op dit moment zit ie echt op de middelste connector. En draait prima.
En in z'n eentje.
De rest van de kabel is leeg.

In de 2e pc met de bracket zit maar 1 kabel secundair op de bracket.
Dus een h.d. van zowel single, master, slave of cable select kan worden aangesloten.
Echter, daar functioneerd hij niet.

Als zou ik nu dus 10 connectors op deze flatcable zetten, maakt het nog niets uit.
De h.d. blijft in z'n eentje op de flatcable.
In de pc waar ie moet komen draait nu een 20 Gb als master op de middelste connector.
Probleemloos gebroederlijk naast een dvd brander :)

Maar goed, alleen op z'n eigen pc wil ie draaien, en niet op een andere mobo. van 2 andere pc's.
Ik ga straks (na een uurtje klussen) een cd-rom speler zoeken en dan de schijf formatteren / partitioneren.

Laatst bewerkt:
Misschien een hele rare vraag, komt die harddisk soms uit een wat oudere Compaq (Presario 5xxx) pc.
Dan heb je namelijk grote kans dat het aantal koppen (heads) niet goed is ingesteld.
Compaq had er bij die pc's een handje van om één kop minder te rapporteren dan zou moeten (63 i.p.v. 64) dit werd gebruikt om de 'biospartitie' te beschermen (vraag me niet hoe).
Hang je zo'n harddisk in een andere pc kreeg je dus dit soort problemen, heb ik helaas uit ervaring mogen leren :confused:

Andersom misschien? ik heb alleen maar schijven met 63 koppen, virtueel.
Heb er met Compaq machines nog geen last van gehad, misschien die krengen met de bios op de schijf?

Andersom misschien? ik heb alleen maar schijven met 63 koppen, virtueel.
Heb er met Compaq machines nog geen last van gehad, misschien die krengen met de bios op de schijf?

Of het nu 63, 62 of 61 koppen waren weet ik niet meer (Compaq's vergeet ik het liefst zo snel mogelijk)
Het waren de tussenvorm pc's van Compaq, wel een bioschip met beperkte mogelijkheden en daarbij op een hidden partitie nog een stukje uitgebreide (nog beperkt) bios met wachtwoord (AMDCONSUMER)
Als je Partition Magic op dat soort pc's draaide, ging die volledig in de stress vanwege het niet kloppend aantal koppen.

Een gekregen pc heeft een harddisk van 40 Gb.
ST340014A is de (merk)naam. Cable select als jumper setting, Primair Master.
Op deze harddisk staan 2 partities:
C:\ 19 Gb, fat32, Win XP prof SP2.
D:\ 20,97 Gb, geformatteerd (leeg dus)
De pc draait hierop, 1 GHz, AMD Athlon.
Mobo: Micro-Star International CO LTD MS-6330
K7T Turbo
ATX Mainboard.

Nog niets specifieks gevonden in het boekje. Iets dat afwijkt van andere pc's ofzo.
Ik heb er nu een werkende cd-rom in zitten, secundair master.
Opgestart vanaf win xp cd-rom.
De hd ga ik partitioneren en formatteren.

Laatst bewerkt:
GEformatteerd, en 2 nieuwe partities.
Ik ga proberen of hij iets wil doen.

Dat is een Seagate, alle jumpers eraf, dan is hij slave, en moet in het midden, van de IDE kabel, dat ook geprobeerd?
Ook dat ga ik proberen.

Jullie horen dadelijk.

Ok, al jullie opties geprobeerd, en niets lijkt te werken.
Het enige wanneer er iets ging starten, was als slave, zonder dvd op de kabel.
Maar........

Ik heb hem ten einde raad op Cable Select gezet, en dat lukte.
De dvd wilde daarna dus ook op cable select.
Resultaat: Een werkende pc, met de 40 gig erin !!! :p :thumb: :thumb:

Lieve mensen, thanx voor de tips en het meedenken.:)
Stomme pc's ook !

Vraag opgelost.

Laatst bewerkt:
image.php

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan