harddisk opnieuw installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

houthuizen

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2003
ik had 2 harddisk in mijn computer zitten de 1 voor foto`s etc en de ander voor films,nu heb ik een harddisk verwijdert en door deze verandering werkt de andere harddisk niet meer als ik nu opstart krijg ik de volgende melding>> searchine for boot record from cd rom ....not found, met een zwart scherm met witte letters en een curver die knippert,mijn vraag is wat houdt deze melding in?
vraag hij om een besturings systeem of om xp home of staat de slave/master niet goed, wie kan mij duidelijkheid brengen en wat ik moet doen?

Kijk even op de hd die je verwijderd hebt (jumper master) dan is je os weg!

dan is de harddisk nu die je nu weggehaald hebt de boot disk geweest dus de master.

harddisk

ten eerste wat betekend OS?

ik ben blij met deze 2 reacties maar hoe kan ik hem weer master maken zodat hij weer goed werkt? kan ik nu direct xp home erop zetten wat is de volgorde a.u.b. `
sorry ik ben maar een amateur!

OS betekent operating system, ofwel in het nederlands
besturings systeem. In jouw geval dus xp home neem ik aan.

Als op die HD die je eruit hebt gehaald je OS staat dan heb je aan slave - master instellen niets. Je hebt echt de HD nodig waar je OS op staat om te kunnen opstarten

harddisk

hoe kan ik deze eventueel installeren op de schijf die er nu inzit? of moet ik de orginele schijf terug zeten ?
hoe ziet een besturing systeem eruit als ik xp installeer dan is dit niet voldoende?

xp kan je instaleren vanaf cd

1. zorg ervoor dat de computer opstart vanaf cd-rom
dat kan je doen door tijdens het opstarten op de del-toets te drukken (waarschijnlijk del ), dan kom je in de BIOS. hier even rondkijken tot je bij de optie o=komt waar je de strartup kunt instellen. First-boot heet dat. Daar kies je voor cd-rom en als tweede stel je in de Harddisk.
Dan save en exit.

2. Stop je cdrom waar xp op staat in je cdrom drive en start de computer op. Dat doet hij nu vanaf cdrom.

3. Daarna is het een kwestie van heel goed de insatructies die je krijgt lezen.

Let op! Bij het instaleren van een nieuw besturingssysteem
raak je de inhoud van de harde schijf kwijt.

Ik weet niet of dat de bedoeling is.

Wil je dat niet dan rest er niets anders dan eerst de andere schijf weer terug te zetten om een backup te maken van je bestanden.

grt.

Martin

harddisk

martin,
bedankt voor de duidelijke uitleg en tevens waarschuwing ik ga ermee aan de slag en ik hoop dat het gaat lukken
moet ik nog rekening houden master/slave stand?
groet,

ligt eraan..

Als je 2 harde schijven erin zet en je zet ze op dezelfde IDE dan moeten ze niet beiden op master of beiden op slave staan
(IDE-kabel is zo'n platte brede kabel waar je een harde schijf, cdrom of brander op aansluit. Vaak zitten er in de computer 2 van die kabels dus genoeg voor 4 apparaten)

Ik heb zelf 2 harde schijven op 2 verschillende IDE-kabels gezet als master en op de 2e kabel ook nog de brander als slave.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan