Harddisk problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Driver

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Mijn vraag is de volgende:
Ik ben in het bezit van een Maxtor diamondmax 200GB Sata HD
Deze heb ik in een slede geplaatst, wanneer ik de HD ontgrendeld gaat mijn computer sneller.
Zodra ik de HD weer aan zet wordt de computer weer langzamer.

Wie kan mij helpen

?

Driver zei:
... wanneer ik de HD ontgrendeld gaat mijn computer sneller.
Als je de HD ontgrendelt... bedoel je: uitzet met het aan/uitschakelaartje?
Hoe heb je hem aangesloten?
Als ie aanstaat werkt ie op zich goed? (De HD?)

Dick Borstlap zei:
Als je de HD ontgrendelt... bedoel je: uitzet met het aan/uitschakelaartje?
Hoe heb je hem aangesloten?
Als ie aanstaat werkt ie op zich goed? (De HD?)

Inderdaad uit zetten met een sleuteltje op het frame
Staat hij aan dan werkt hij goed, maar de computer start langzamer op.

Dick Borstlap zei:
Heb je hem aan een pci SATA-controller aangesloten?

Direct op het motherboard met speciale kabel hiervoor naar het frame toe

Wie o wie kan me verder helpen

Laatst bewerkt:
Driver zei:
Mijn vraag is de volgende:
Ik ben in het bezit van een Maxtor diamondmax 200GB Sata HD
Deze heb ik in een slede geplaatst, wanneer ik de HD ontgrendeld gaat mijn computer sneller.

Wie kan mij helpen

Is het alleen met opstarten? Dat is wel logisch, want er moet een schijf meer gedetecteerd worden en dat duurt ietsje langer.

Sarvo zei:
Is het alleen met opstarten? Dat is wel logisch, want er moet een schijf meer gedetecteerd worden en dat duurt ietsje langer.

Nee het is tijdens het werken waardoor de programma´s langzaam opstraten.
Als ik met het sleuteltje dat hd uitzet gaat alles veel sneller

Is dit eigenlijk je enige SATA-schijf?
Heb je het stuurprogramma geïnstalleerd?

Is de chipset wel geschikt voor een hotswap sata schijf? niet alle chipsets kunnen dit, kun je zien aan het pictogrammetje in je tray, staat daar hardware veilig verwijderen? indien aangezet?

Lange Pier zei:
Is de chipset wel geschikt voor een hotswap sata schijf? niet alle chipsets kunnen dit, kun je zien aan het pictogrammetje in je tray, staat daar hardware veilig verwijderen? indien aangezet?

Heb het sata stuurprogramma geinstalleerd.

Maar op dit moment staat het pictrogram niet in de tray

Lange Pier zei:
De schijf is rechtstreeks aan het MB aangesloten. Dan zou je zeggen dat het MB SATA-ready is.

Dick Borstlap zei:
De schijf is rechtstreeks aan het MB aangesloten. Dan zou je zeggen dat het MB SATA-ready is.

Jawel, maar dat wil nog niet zeggen dat die hotswappable sata schijven ondersteund, bij mijn weten alleen die van nForce4, de laatste serie van Via en een aantal van Intel.

Ik heb hier een compje met een VIA chipset, sata onboard, niet hotswappable.
De met de nForce4 chipset wel.

Maar je gaat er dus van uit dat het een SATA II is?
Een SATA I zou toch gewoon moeten werken?

Dick Borstlap zei:
Maar je gaat er dus van uit dat het een SATA II is?
Een SATA I zou toch gewoon moeten werken?

Ik heb het niet gehad over SATA ll, dat is zo'n loze kreet, SATA 300gb/sec hebben ze het maar genoemd, er zitten ook verschillen tussen qua mogelijkheden, zelfs van dezelfde fabrikant, bos en bomen, enzo, vaag allemaal, nee SATA ll zegt niets.

Ik heb hier een paar Maxtors die op de ene chipset hotswappable zijn maar op de andere niet, je kunt ze er zo af halen, alleen stopt windows, met aankoppelen is het weer geen probleem, wordt er plots nieuwe hardware gevonden, maar er staat ook nergens dat die chipset een hotswap ondersteund.

I snap! :)
Als ie 'm dus niet hotswappable gebruikt - aanzet voordat computer opstart - zou er niets aan de hand moeten zijn?

Tja, de TS heeft een Silicon Image Sil 3112A RAID Controller on board met een nForce ll chipset die hier niets toe doet.

Die SIL is niet hotswappable.
Maar de TS heeft alleen een probleem dat als hij de schijf aanzet, zijn computer langzamer wordt, dan wordt de schijf denkelijk niet gezien als nieuwe hardware, misschien omdat deze aan die interne raid/sata controlle hangt.

TS, je kunt proberen om de schijf in te zetten als een raid schijf, maar dan alleen, indien de controller dat pakt, of indien dit nu zo staat, de raid eraf te gooien.

Sata schijf 200gb

Lange Pier zei:
Tja, de TS heeft een Silicon Image Sil 3112A RAID Controller on board met een nForce ll chipset die hier niets toe doet.

Die SIL is niet hotswappable.
Maar de TS heeft alleen een probleem dat als hij de schijf aanzet, zijn computer langzamer wordt, dan wordt de schijf denkelijk niet gezien als nieuwe hardware, misschien omdat deze aan die interne raid/sata controlle hangt.

TS, je kunt proberen om de schijf in te zetten als een raid schijf, maar dan alleen, indien de controller dat pakt, of indien dit nu zo staat, de raid eraf te gooien.

Ik ben er nog steeds niet uit.

Nog eenmaal proberen.
Het volgende gebeurt er als ik een programma op de computer opstart duurt dit zeer lang, maar zodra ik de sata schijf met het sleuteltje uitzet dan start het programma direct op
Wat kan dat zijn
Wie kan mij hiermee helpen

Klopt het dat de schijf aan een SIL controller on board hangt?

Download de nieuwste drivers van de mobobakker en installeer deze, niet die van Silicon Image zelf, het rare is dat die alleen bedoeld zijn voor de pci kaarten met deze chip.

Gebeurd het ook als de schijf aan staat bij opstarten?

Lange Pier zei:
Klopt het dat de schijf aan een SIL controller on board hangt?

Download de nieuwste drivers van de mobobakker en installeer deze, niet die van Silicon Image zelf, het rare is dat die alleen bedoeld zijn voor de pci kaarten met deze chip.

Gebeurd het ook als de schijf aan staat bij opstarten?

De schijf zit inderdaad met een speciale kabel direct op het board.
Waar kan ik de driver van mobobakker vinden
Staat hij tijdens het opstarten aan dan gaat het ook langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan