Harddisk verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomqa

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
hallo helpmij-ers
Ik heb een nieuwe computer gebouwd, met een ASUS Sabertooth X58 moederbord,
ik heb afgelopen week de drivers geïnstalleerd die bij het moederbord zaten,
attachment.php

Behalve Norton en Adobe
Naamloos.jpg
daarna is 1 van mijn schijven verdwenen uit windows en uit bios.
alleen het moederbord ziet het nog, want die geeft (wanneer ik de desbetreffende schijf aan heb gesloten voor het opstarten) een rood lampje waarbij staat BOOT_DEVICE_LED. er is alleen geen besturingssysteem op die schijf geïnstalleerd.

IK heb al geprobeerd om de hdd te lezen via usb (zo'n omzetter), maar die bleek een beetje veroudert te zijn... werkt alleen t/m Windows xp, ik had gehoord dat je xp vanaf en usb kunt draaien maar dat wil niet lukken bij mij:confused:

Ik heb ookal geprobeerd te varanderen naar IHCE/IDE/RAID maar niks helpt.

en aangezien ik al die drivers in 1 keer heb geinstalleerd, heb ik geen idee waar het aan ligt (het ligt natuurlijk niet aan ASUS FanExpert:P)

Ik wil graag de data wel terug, ik was net bezig om alles te verdelen over de schijven dus er staan veel belangrijke dingen op:(

Alvast bedankt:thumb:
Thomqa

Download de laatste versie van Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand de .iso op cd

Laat alleen de foute schijf aangesloten, ontkoppel alle andere (ook extern).

Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).

Als daarom wordt gevraagd
  • Selecteer de taal (pijltes toetsen)
  • Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".
Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Gebruik geen (freeware) tools die iets op de schijf proberen te veranderen.

nope, heeft niet gewerkt, ook via usb niet (en ook werkt het niet via usb op windows xp :(

wat moet ik doen? ik voor mijn gevoel alles al geprobeerd:confused:

thomqa

ga ik proberen, beetje krap in tijd maarja...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan