Harddisk werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

miesnieuw

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo,

Ik heb een 2de Harddisk aangsloten onder de drive D:\

De 1ste staat windows98 op en dat werkt goed.

In de bios wordt de 2e harddisk wel herkent.

Maar als ik b.v. deze compter aanklik, dan zie ik bij D: staan AM (D:).

Wat betekent dat ??

Wat ik verder ook doe, dat D:\schijf werkt niet. Ik kan hem niet formateren. Als ik Scandisk uitvoer geeft hij na lang wachten aan: kan D:\ niet lezen.

Als ik hem in de Bios in de LBA mode zet, en later Edit.com oproep en onder D:\ kijk, dan staan er alleen maar bestanden met vreemde tekkens. Het lijken wel programeer tekens.

Hoe krijg ik nu die schaijf aan de gang ??

Met de 98 opstartflop opstarten en met FDISK de NON dos partitie(s) op die schijf verwijderen, een nieuwe aanmaken, rebooten en die schijf/partitie formateren, wel de juiste schijfletter kiezen/let wel op dat je de juiste schijf pakt, of de schijf met 98 even loskoppelen.

Antwoord.

Hallo Lange Pier,

Ik heb al vele malen geprbeerd een partitie aan te maken. Verwijderen gaat niet, want dan geeft de PC aan er zijn geen patities die verwijderd kunnen worden. Als ik een partietie wil aanmaken krijg ik de mededeling, dat er teweinig ruimte is. De Harddisk geeft in de Bios aan dat hij 1211 MB is. Dus ik weet niet hoe ik die vreemde tekens er af krijg die er opstaan als ik de schijf instel op LBA mode.

Enfin, misschien weet iemand nog een oplossing.

Mies Nieuwenkamp.

Nogmaals, de NON dos partitie verwijderen, eerst een fdisk /mbr uitvoeren en rebooten en dan pas die handeling verichten zou ook nog kunnen, mocht er XP op hebben gestaan.

Dat is jammer, die manier werkt hier prima.

Je kunt ook met Gparted aan de slag gaan, brand deze ISO als image en start ervan op, enter door tot de werkelijke partitiemanager de deel de schijf opnieuw in met fat32 partities, doe dat met de 98 schijf eraf, kun je ook geen fouten maken.

Neemt overigens niet weg dat je toch de opdacht van de 98 opstartflop moet gebruiken om de eventuele XP mbr aan te passen, fdisk /mbr dus vanaf de prompt.

Maar als ik b.v. deze compter aanklik, dan zie ik bij D: staan AM (D:).

Wat betekent dat ??
Is dat niet gewoon de naam van de harde schijf? Zou je er anders een foto van kunnen plaatsen?
Wat ik verder ook doe, dat D:\schijf werkt niet. Ik kan hem niet formateren. Als ik Scandisk uitvoer geeft hij na lang wachten aan: kan D:\ niet lezen.

Als ik hem in de Bios in de LBA mode zet, en later Edit.com oproep en onder D:\ kijk, dan staan er alleen maar bestanden met vreemde tekkens. Het lijken wel programeer tekens.

Hoe krijg ik nu die schaijf aan de gang ??

Hoe groot is de nieuwe harde schijf? Is het een nieuwe nieuwe hd of een nieuwe oude? Tot nu toe heb ik alleen meegemaakt dat deze vreemde tekens verschenen bij een defecte harde schijf, of wegens gebrek aan ondersteuning van de harde schijf.

Harddisk werkt niet.

Het is een gebruikte gekochte harde schijf op een Computer Beurs. Het is een Seagate Type ST31276A, 2483 Cyl, 16 Heads en 63 Sectoren. 1275 MB.

De Pc waarop ik hem heb uitgeprobeerd is een 233 MHZ met 32 MB Geheugen en Windows'98. Na lang wachten krijg ik wel de CYL,Heads en Sect. in de Bios, maar kan hem niet formateren, Geen Scandisk. En als ik wil kijken of er een Partitie opstaat, dan geeft hij aan geen Partitie aanwezig. Als ik die opnieuw probeer aan te maken, krijg ik het bericht te weinig ruimte. Terwijl hij wel aangeeft 1275 MB Vrij.

De vreemde tekens kan ik niet weg halen met del, of deltree of via edit.com

Dus het is mij een raadsel.

Groeten Mies Nieuwenkamp.

Op computerbeursen 2e hands harde schijven kopen? niet doen, meestal niet werkend te krijgen.

Zie aan een werkende HDDRegenerator te komen en laat die erop los, maar meestal is het einde verhaal als de opstartsector waar de schijfgegevens opstaan of de sector waar de mbr gegevens op moeten beschadigd zijn

Ook zou de schijf beveiligd zijn geweest, ook een lastig verhaal.

Gebruik dan Hiren's Boot CD om het allemaal te ontdekken, al krijg ik niet de indruk dat je ermee iets gaat doen want over Gparted hoor ik ook niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan