Harddisk woird niet goed gedetecteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lord Bane

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2009
Berichten
26
Ik ben heel voorzichtig maar ik zal mijn verhaal ook even vertellen.
Er zat een Maxtor 20 GB in mijn pentium 3 computer en deze deed het gewoon prima
al zat hij wel aan een reguliere Ide kabel aangesloten. Op een gegeven moment dacht ik
waarom geen 80 GB erin ? Dus verwisseld met 80 GB. Computer deed niets en in Bios
ook niet aangemeld. Snel verwisselen weer met de 20 GB, computer deed wederom niets
meer en ook geen aanmelding in Bios (met auto), terwijl hij het voor mijn inhalige aktie
wel deed. Een vriend van mij opperde dat er eigenlijk Ultra Ide kabels op moesten, maar ja,
dan had die 20 GB het toch moeten doen ? :confused:. Al met al staat de computer,
met de nieuwe harde schijf van 80 GB met een lakentje eroverheen achter me in de kamer.
Geld weg en een hoop ergenis, terwijl als er eentje voorzichtig is dan ben ik het wel :cool:
Waarschijnlijk - ik kan het me haast niet voorstellen maar kan niets anders verzinnen - een
defecte Ide poort. Om het moederbord te helpen de HD te "ontdekken" heb ik hem ook nog
als enige aan de Ide kabel gehangen (dus ook geen dvd roms op andere Ide kabels),
helaas niet het gewenste resultaat. Voor de rest doet de Bios het wel.
 
@Lord Bane: ik denk toch dat je het moet zoeken in de IDE kabel.

Kijk eens goed naar de kabel en kijk eens of je hem wel juist hebt aangsloten, zowel op het mobo als op de hd.
 
Ik ben heel voorzichtig maar ik zal mijn verhaal ook even vertellen.
Er zat een Maxtor 20 GB in mijn pentium 3 computer en deze deed het gewoon prima
al zat hij wel aan een reguliere Ide kabel aangesloten. Op een gegeven moment dacht ik
waarom geen 80 GB erin ? Dus verwisseld met 80 GB. Computer deed niets en in Bios
ook niet aangemeld. Snel verwisselen weer met de 20 GB, computer deed wederom niets
meer en ook geen aanmelding in Bios (met auto), terwijl hij het voor mijn inhalige aktie
wel deed. Een vriend van mij opperde dat er eigenlijk Ultra Ide kabels op moesten, maar ja,
dan had die 20 GB het toch moeten doen ? :confused:. Al met al staat de computer,
met de nieuwe harde schijf van 80 GB met een lakentje eroverheen achter me in de kamer.
Geld weg en een hoop ergenis, terwijl als er eentje voorzichtig is dan ben ik het wel :cool:
Waarschijnlijk - ik kan het me haast niet voorstellen maar kan niets anders verzinnen - een
defecte Ide poort. Om het moederbord te helpen de HD te "ontdekken" heb ik hem ook nog
als enige aan de Ide kabel gehangen (dus ook geen dvd roms op andere Ide kabels),
helaas niet het gewenste resultaat. Voor de rest doet de Bios het wel.

Het is maar een gokje maar miss eventjes naar de jumpers kijken kan hem ook goed zijn ik heb daar ook altijd last van, als ik eenmaal de harde schijf eruit heb gehaald ben ik zeker een uur bezig met de jumpers weer goed krijgen ookal staan ze nog hetzelfde het is altijd gezeur;)

Groetjes
 
Jumpersettings Maxtor

Allereerst iedereen bedankt voor alle berichten, echt leuk om te zien !

Ingevoegd zijn de foto's van de desbetreffende Maxtor 160GB (ik heb ook nog een
identieke Maxtor 80 GB) en de Maxtor die erin zat (M 20 GB). M 001 en M 002 dat
is dus de nieuwe Maxtor. Ik heb ook een kleine HD van 2,5 GB die als slave staat ingesteld. De jumpersettings van de M 20 GB staan dus goed (jumper helemaal links)
en dat heb ik dus precies hetzelfde ingesteld op de Maxtor 160GB of Maxtor 80GB.
Want jumper helemaal links in master.

Op de foto M 001 zien jullie ook nog een heel klein enkel jumpertje rechtsbovenin, is
die theoretisch verwijderbaar en waar dient deze voor ? Kunnen jullie antwoorden ?
Eveneens op de foto M 20GB 005 jumper staat links maar nu is er ook nog een dwarse
jumper te zien, die zat oorspronkelijk ook zo, waar dient deze voor ?

(Als de jumper op de 2e plaats zou staan zou hij slave zijn en als hij op de 3e plek zou staan, waar is die plek voor ? En helemaal rechts dus op de 5e plaats, waar is die voor ?)
 

Bijlagen

  • M 002.jpg
    M 002.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 33
  • M 20GB 005.jpg
    M 20GB 005.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 40
  • M 001.jpg
    M 001.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 39
Hoi,

Weet je zeker dat je met inbouwen van de hd geen stekker half los hebt gestoten.
Ik zou een bios reset overwegen met de hd erin.
En de master hd moet wel als laatste op de kabel
Modag
 
Laatst bewerkt:
Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen plaatjes ?

En een drive aan het eind van de kabel ?
Nog nooit gemerkt dat dat een vereiste was.
 
Hoi !

Bij IDE-schijven hoort de master aan het einde van de kabel, en de slave in de aansluiting daartussen.
Ook behoort de blauwe aansluiting op je mobo.
Dit betreft de z.g. 80-aderige kabels; je kunt dan ook de jumpers als CS (cable select) instellen, dan hoef je daar geen uren (!!) aan te besteden zoals @processorjunkie !

In een wat verder verleden werden voor HDD en CD-speler dezelfde 40-aderige kabels gebruikt, met zwarte uiteinden, maar op systemen vanaf '89-'90 worden voor de HDD 80-aderige kabels vereist, op straffe van een foutmelding in het bios tot niet opstarten !

Uiteraard kun je de 40-aderige kabel nog wel gebruiken voor de CD-speler.

In wezen is dit allemaal geschiedenis, want momenteel wordt alleen nog bij nieuwe PC's met Sata-apparaten gewerkt.

Greetz,

Harry.
 
Cable Select

Hoi Harry,

Bedankt voor je info ik denk dat mijn master niet aan het eind van de Ide kabel zat :shocked:. Dus ga nog even het e.e.a. uit proberen. Wat is nou " cable select" ?
is dat alleen voor 80 polige cables ? Hoef je dan geen master of slave jumpersettings meer
te doen ? In ieder geval weer wat opgestoken hier en ik denk dat ik niet de enige ben :cool:
 
Hoi !

Doorsnee heb je de mogelijkheid bij IDE-apparaten te kiezen tussen: master - slave - CS.

Alle instellingen op CS en de juiste kabel zorgen voor een probleemloze werking !

Greetz,

Harry.
 
integreren en slipstreamen

Hoi Harry Ringbaard :p.

Voor de meeste mensen is integreren van drivers en slipstreamen van updates in de
installatiecd al een hele klus; zelfs ik moet mijn eerste cd'tje nog slipstreamen :shocked:
Het zijn allemaal van die zaken waar een leek geen rekening mee houdt. Zo kocht ik
bijvoorbeeld een Usb stickje van 4Gb, best wel handig dacht ik. Thuisgekomen wordt
de hardware niet goed "ingelezen" omdat ik USB 1.0 heb en er op de verpakking v2.0
stond :rolleyes:

Al die veranderende zaken, het werkt niet allemaal mee :evil:
 
Hoi !

Tja, ook in de PC-wereld staat de tijd nu eenmaal niet stil !

Als je zelf aan je PC wilt knutselen zul je je enige basis-kennis moeten eigen maken...

Of er voor kiezen je PC naar de plaatselijke PC-boer te brengen voor onderhoud, installatie's etc. etc.

Zoals in m'n vorige post staat: installeer je Win 7 of Vista i.p.v. XP heb je geen slipstreaming nodig !

Win XP is n.b. van 2001, da's in de IT-wereld een eeuw...op dat tijsdtip bestonden er nog geen Sata-schijven...

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan