Harddisk wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japking

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Hallo,

ik heb een AMD 64 Athlon pc met een Maxtor DiamondMax 160 GB SATA harddisk. De PC is op een bepaald moment gecrasht en sindsdien kan ik de PC niet meer opstarten. Via veilige modus kom ik wel tot het desktop scherm maar vervolgens krijg ik dat blauwe scherm met een error en wordt de PC gereboot. Als ik via de veilige modus en dos prompt opstart duurt het iets langer voordat ie crasht en kan ik wel commando`s als dir en cd etc, geven.

In de BIOS wordt mijn harddisk niet meer herkend, en als ik de windows installatie cd opstart dan geeft ie ook aan dat ie niet kan installeren omdat ie geen HD kan vinden.

Aangezien ik dacht dat mijn HD kapot was heb ik een nieuwe gekocht en ook een nieuw kabeltje. Het probleem blijft echter hetzelfde.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Groetjes Jasper

nee, die ook niet, dus ik denk dat het probleem op het moederbord ligt, of ik moet mijn BIOS updaten voor de nieuwe HD maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat mijn pc pas 2 jaar oud is

Je Bios resetten,via jumper of Batterij er uit voor een kwartier en stroom er af.
Kijk dan nog eens.

Tijdens XP installeren wel de drivers voor de HD laten installeren ook gedaan?

Als wel er in kan ,doe onderstaande nog even.

Doe eens een rechterklik op deze computer en kies eigenschappen.
Kies dan geavanceerd>opstart en herstelinstellingen en klik daar op instellingen.
Vink dan de regel: de computer automatisch starten uit.
Nu start de pc niet meer vanzelf opnieuw op, maar krijg je een blauw scherm met foutmelding. Aan de hand van die foutmelding kunnen we misschien wat makkelijker de oorzaak achterhalen. Vaak zijn het niet goed werkende drivers of een geheugenprobleem.

Laatst bewerkt:
aan het installeren van de HD drivers kom ik niet eens toe, windows setup zegt dat er geen harddisk gevonden wordt.

Het rare is dat ik met mijn oude HD wel in veilige modus met dos prompt kan opstarten, en dan met dir wel de bestanden op de HD kan zien staan, maar dat de BIOS hem niet ziet!!

Dan zie ik ook niet de oplossing:confused:

Wacht nog effe af ,iemand anders misschien wel

aan het installeren van de HD drivers kom ik niet eens toe, windows setup zegt dat er geen harddisk gevonden wordt. [...]

Heb je wel aan de suggestie van de vorige poster gedacht bij het installeren van XP?:

"Tijdens XP installeren wel de drivers voor de HD laten installeren ook gedaan?"

Wat hier bedoeld is, is dat je een floppy bij de hand hebt met de drivers voor je SATA controller op floppy. Die moet je dan laden op het moment dat de installatiesoftware van XP onderin het scherm zegt: "Press F6 to load diskdrivers" of iets dergelijks. Je krijgt daar maar een paar seconden voor om op F6 te drukken!

Geef ons het merk & type van je moederbord, dan kunnen we je misschien gidsen wat betreft de juiste SATA-drivers om op floppy te zetten. Als je een SATA controller-insteekkaart gebruikt dan daarvan merk & type.

Tijs.

controleer of je bij configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer de schijf ziet staan.
zo ja kijk of hij een naam heeft. anders een naam geven anders staat hij niet bij "mijn computer"

Ik heb inmiddels de boel weer enigzins aan de praat gekregen, door de xp cd erin te steken en dan met F6 een SATA driver te installeren. Ik kan de pc nu in veilige modus opstarten.

Als ik de pc met normale instellingen opstart kom ik wel tot de desktop, maar zodra ik ook maar ergens op klik, komt het blauwe scherm weer te voorschijn. Ik heb een eerdere tip om de pc niet automatisch te laten rebooten opgevolgd dus ik kan nu het blauwe scherm in ieder geval lezen, hij geeft een 'kernel data error'.

Ik heb in veilige modus een aantal dingen geprobeerd, harddisk fouten controle, virus scan e.d., pc crasht steeds na een paar minuten. Zolang ik dingen doe waarbij de hd niet te hard moet werken gaat het goed.

HD wordt nog steeds niet in BIOS herkend, maar bij 'deze computer' 'eigenschappen' staat ie wel, apparaatbeheer geeft geen fouten aan.

Ik heb geprobeerd XP opnieuw te installeren, het probleem hierbij is dat als onderdeel van de installate de pc wordt gereboot, hetgeen dus mis gaat omdat ik dan veilige modus moet selecteren en dan de installatie wordt afgebroken.

Is de enige optie nu om de harddisk te formateren?

specs

Specs:

AMD 64 Athlon 3400+ 2.4 Ghz
Maxtor 6Y160MO SCSI HD 160 GB
VIA Serial ATA RAID Controller
1 GB geheugen
Serial ATA RAID BIOS Setting Utility 2.01 VIA technologies
Asus K8V-X moederbord
Windows XP media center edition versie 2002 Service Pack 2

Bij apparaatbeheer heb ik de volgende fout ontdekt:

VIA CPU to AGP controller <windows kan het apparaatstuurprogramma niet in het geheugen laden>

Installeer de volgende driversoftware:

link

Hopelijk ben je dan van dit probleem af.

De Sata-driver voor Windows 32-bit:

hier

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb de drivers geinstalleerd, het AGP probleem is nu opgelost (uitroepteken bij apparaatbeheer is weg), maar ik kan de PC nog steeds alleen in veilige modus opstarten. In normale modus krijg ik de volgende error:

stop 0000000F4 (0x0000003, 0x85868B48,0x85868CBC,0x805C7478)

Iemand enig idee wat dit bekent?

Je hebt nu erg oude Via drivers genïnstalleerd, probeer het eerst met deze, en haal ook de recentste drivers voor je videokaart op, wat is het type en merk? die staat nergens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan