Harddisk

• Onderwerp starter Onderwerp starter black
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

black

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 okt 2004
Dames/heren,

Afgelopen week wilde ik mijn harde schijf defragmenteren. De computer gaf aan dat dit niet mogelijk was omdat er nog maar 10% vrije ruimte op de schijf zat en er minimaal 15% vereist is. Momenteel zit er een harde schijf in van 80GB van het merk Maxtor. Ik zal dus naar eengrotere harde schijf toemoeten.

Afgelopen week-end ben ik mij aan het orienteren geweest op harde schijven. Hierbij kwam ik een aantal kreten tegen, die mij als computer leek helemaal niets zeggen.

Ondermeer ATA 133 resp 150 en S ata. Weet iemand misschien wat deze betekenen en kan iedere willekeurige harde schijf zonder problemen in een computer geplaatst worden?. Bij mij is helaas zo ongeveer het licht uit.
Het systeem is een Sky pentium 4 2.2 ghz van ongeveer drie jaar oud.

Black

SATA
(Serial ATA.)
(Serial Advanced Technology Attacment.)
Techniek die gebruikt wordt voor het verbinden van harde schijven met computers. SATA is gebaseerd op een seriële signaleringstechniek. SATA heeft een aantal praktische voordelen ten opzichte van PATA (Parallel ATA). PATA is een op parallelle signaleringstechniek gebaseerd systeem dat in IDE (Integrated Drive Electronics) harde schijven gebruikt wordt. De voordelen zijn dat de kabels van SATA meer flexibel, dunner en minder massief zijn dan de flatcables die gebruikt worden voor PATA harde schijven. Bovendien kunnen de SATA kabels langer zijn. De ontwerper van moederborden heeft dan meer mogelijkheden voor het maken van de layout. Een SATA-kabel heeft minder last van crosstalk en EMI (electromagnetic interference). Tot slot is het signaalvoltage een stuk lager (250 mV voor SATA in vergelijking met de 5V voor PATA).

ATA
(Advanced Technology Attachment.)
(IDE.)
Standaard voor de verbinding tussen moederbord en harddisk, een norm die aangeeft hoe schijfaansturingen in hardware geïmplementeerd moeten worden. Deze vereist dat een bitje in het statuswoord van de harde schijf aangeeft of in een diskettestation een diskette uitgenomen of verwisseld is (Diskette Change Flag).
patasata.jpg

Op de afbeelding is links de "oude" IDE-kabel(ATA 80-aderig) en rechts de "nieuwe" Serial ATA-kabel(SATA).,
De SATA is sneller dan de ATA, maar dan moet je moederbord er wel aansluitingen voor hebben.
(SATA-controler)
Bron quote en afbeelding:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan