harde schijf blijft maar ratelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Ik heb een laptop een acer 7720g deze hardeschijf blijft maar doorratelen elke keer als ik opstart dan doet hij dit ook als ik mijn comp na 1 min weer opstart is hij daar zeker 5 min mee bezig verder werkt hij prima alleen dat telkens opstarten is een grote ramp wie weet raad??
Ik ben hier al een tijdje mee bezig om dit opgelost krijgen wie helpt mij
e de waele

Ik heb gekeken bij opties voor indexeren en heb zowat alle vinkjes weggehaald want ik wil dit volleedig uitschakelen Hoe doe ik dat bij viste zodat dit niet meer de dader kan zijn Na het opstarten er van duurde het toch nog 12 miniten voor het lampje van de hardes schijf begon te knipperen
als ik kijk bij geidexeerde bstanden zie ik daar toch nog staan 296 items geindexeerd hoe kan dat??
e de waele

Laatst bewerkt:
Ik gebruik Windows 7, maar dat lijkt ook wel een beetje op Vista, maar in Windows 7 doe je dat zo:
1. Open "Computer"
2. Rechtermuisknop op schijf waarvan je het indexeren uit wilt schakelen
3. Kies "Eigenschappen" en verwijder het vinkje in het onderste vakje (daar staat iets van: "De bestanden op dit station mogen worden geindexeerd")
4. Toepassen en venstertjes sluiten
5. Kijken of de schijf nog steeds ratelt.

Ik heb van alle schijven de indexering uitgeschakeld en de schijf rateld nog steeds hij is ergens mee bezig maar wat ??
e de waele

Ik heb nog wat, probeer het volgende eens:
1. Open Windows Taakbeheer
2. Klik op het tabblad "Prestaties"
3. Klik ergens onderaan op "Broncontrole"
4. Klik op het tabblad "Schijf"
5. Kijk of je wat kunt vinden wat continu de schijf laat ratelen.

Ik heb gekeken op het tabblad schijfmaar dit gaat boven mijn pet waar moet ik op letten of welk getal moet goed zijn
Of anders moet ik mij er in gaan verdiepen Is het mogenlijk mij te vertellen waar ik zeker op moet letten
e de waele

Je moet kijken welk proces/programma het meeste de schijf belast, dat kun je in dat lijstje zien. Je kunt ook sorteren op belasting, dan kun je makkelijk zien wat de boosdoener(s) is/zijn.

IK zou niet weten waar ik naar moet kijken De getallen veranderen steeds van waarde welk kolom moet ik bekijken als ik kijk bij schijf
e de waele

Ja, de getallen veranderen steeds. Maar je moet kijken welke het hoogste getal heeft, dan weet je welk programma/proces de schijf steeds zwaar belast. Dat is dan dus de boosdoener. Simpeler/beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen, vrees ik:o

Wie kan mij verder helpen om te zien wat er meedraait bij het opstarten .
Het lampje van de harde schijf blijft constand de eerst 10 minuten branden mijn laptop is dan ook in deze 10 min zeer langzaan.
Dat gebeurd bij elke opstart ook al start ik na 10 sec weer brand dit lampje 10 min
Als dit lamje begint te knipperen of uit gaat werkt hij perfect en snel
Hij is dus ergens mee bezig maar wat, wie helpt mij daar achter te komen ?
e de waele

En je hebt al gekeken naar broncontrole? Je kunt daar gewoon kijken welk bestand/programma zoveel hd-activiteit vraagt.
Maar misschien heb je hier nog wat aan: (Klik hier). Die heeft hetzelfde probleem.

In welke kolom moet ik kijken bij lezen of bij schrijven en wat betekend dit
En moet ik alleen kijken als hij opstart of ook later
e d waele

Je geeft aan dat er veel schijf-activiteit is bij de eerste 10 minuten. Dus kijk vooral de eerste 10 minuten in broncontrole, tabblad "schijf", bij de lees en schrijf activiteit. Als dat allemaal te snel veranderd, kun je ook op het kopje "Bestand" klikken, dan wordt de lijst gesorteerd op bestand. En dan kun je rustig kijken welk bestand/programma het meeste lees/schrijf-activiteit vraagt van de schijf.

IK heb mijn laptop weer opgestart en direct gekeken naar de schijreactie.
En de meest schrijf/lees reacties waren er bij
c:\pagefile.sys (wisselbestand)
c:\$logfile ( ntfs-volumelogboek)
wat betekeken deze files ??
e de waele

Dat lijkt mij vrij normaal, kun je anders misschien even een printscreen ervan maken, en die hier, in dit topic, posten?
Dan kan ik kijken of er nog andere (rare) dingen zijn. Heb je je computer als eens gescant op virussen/malware/spyware e.d.?
Betekenis:
C:\PAGEFILE.SYS (verborgen)
De pagefile (het 'virtueel geheugen') wordt gebruikt zodra het snelle RAM-geheugen niet meer toereikend is: gegevens worden dan tijdelijk naar het bestand PAGEFILE.SYS op de harde schijf weggeschreven. Beschikt de computer over veel RAM-geheugen (2 Gb of meer) en draaien er geen programma's met een groot geheugengebruik, dan kan het virtueel geheugen eventueel worden uitgeschakeld. De pagefile kan ook worden verplaatst naar een andere (snellere) partitie. Het optimaliseren van de pagefile-instellingen is behandeld op de pagina Windows XP-Instellingen deel I.

bron: http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html
En die $logfile, lijkt mij gewoon een log, zoals de naam al zegt.
Hier is ook nog een artikeltje: http://www.vista-helpdesk.nl/tips-a-tricks-windows-vista/36-vista-vragen/107-harde-schijf-in-vista-blijft-ratelt-ratelen-tikken.html.
En je zou ook nog even het internet af kunnen zoeken, naar de oplossing: Hier klikken.

Prtsc lukt niet hij zegt bestand te groot ?
IK ga eerst zo als je schrijft alles nalopen en eens op internet kijken
Maar toch zou ik wel eens willen weten als de lamp constand brand wat hij dan aan het doen is kan dat niet?
e de waele

Met een printscreen maken, doe anders een Alt+PrintScrn, of maak het venster iets kleiner.
En als je nou eens al je andere (eventuele) schijven uitschakelt, inclusief de dvd brander e.d. (via apparaatbeheer).

ik heb alles zo wat uitgeschakeld wat kan, self services maar bij elke start blijft hij 8 minuten branden en is hij ergens mee bezig.
Is er geen progje om te kijken wat hij nu precies aan het doen is en waar mee.
met de broncodes kom ik er niet uit er staat een hele lijst ?
e de waele

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan