Harde schijf de bottleneck?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Btdv

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Berichten
21
Beste mensen,

Ik wil een kleine update uitvoeren op mijn oude pc :
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/31887#p-4-productid-112436
http://www.alternate.nl/html/produc...61M-E33_(B3)-i3_2120-8GB/980041/?tk=7&lk=4850
Gtx460 oc 1 gb

Ik zou hierbij graag om de kosten enigszins te drukken mijn oude harde schijf blijven gebruiken. Wd2000jb. 72000 rpm schijf. Ik wil hierbij een ide>sata convertor gebruiken.

Mijn vraag is zal dit het gamen beinvloeden? Maw zal de hd de bottleneck vormen?

Of zal alleen de laadtijd voor het spel langer duren en als het spel eenmaal loopt niet meer?

Graag hoor ik van jullie.

Gr.
 
Vooral de laadtijd zal langer worden, onder het gamen zal je niet zo veel merken.
 
Wederom bedankt! Zit er ook kwaliteitsverlies (tijdsverlies) in de omzetting van ide>sata?
 
Uit mijn ervaring blijkt dat het wel een beetje effect heeft op de snelheid (niet zo heel erg veel)

een pci sata kaartje (2 sata + 1 ide) kost 15 euro en daarmee merk je geen verschil (en je kan je IDE kabel gebruiken)
Ikzelf gebruik de eminent 2 port pci controller SATA (2x sata 1x IDE, 2 sata kabels erbij + raid (0 en 1))

http://www.eminent-online.com/nl/product/46/em2001-2-poorts-pci-controller-sata.html

[edit] Ik gebruik 2 van die eminent controllers, aan beide zitten 2 sata harde schijven en aan 1 zit een IDE harde schijf (voor het OS) [/EDIT]
 
Dat kan inderdaad, alleen heb ik daar vroeger wel wat van gemerkt (langzamer). Veel was het niet maar het was wel iets.
Ook heb je voor die 2x power nodig (1 in de HDD 1 in het bordje)
 
Oke. Dan zal ik die optie van jou nemen. Hoe werkt dit precies? Ik plug de kabel van de hd in de controller. En dan de controller in de pci van t moederbord ?
 
Precies! en dan werkt het!

Het nadeel van deze oplossing is wel dat jou moederbord maar 1 pci slot heeft. en je dus geen ander apparaat zo kan aansluiten.

Dus je kunt eigenlijk kiezen tussen deze 2 opties

  1. iets minder performance + goedkoper
  2. iets betere performance + geen pci sloten meer over.


Die keus kan alleen jij maken.

Ik zou het zo bekijken, ga je binnenkort toch over op een sata drive (wss wel) kies dan voor optie 1. wil je nog lang geen sata schijf dan kan je gaan voor optie 2.
 
Oke top, laatste vraag.. Watvoor apparaten sluit je aan op de pci slot? Kan ik nu bijvoorbeeld geen cdrom speler aansluiten? En geen grafische kaart?

Het moederbord heeft trouwens 2 maal pci-e 2.0 x1, 1 maal pci, 1 maal pci-e 2.0 x16
 
Laatst bewerkt:
Je kan wel een grafische kaart nog aansluiten deze zitten op PCI express 16x aangesloten (die heb je nog over).

Op pci kan je bijvoorbeeld nog een geluidskaart, extra harde schijven, Digital to analog converter deck card, extra usb poorten, netwerkkaarten, tv kaart, e-sata kaart, usb 3.0, thunderbold kaart.

Als je dus niet zo heel veel geeft om het kleine (4%-6%) performance verschil is het slim om voor een converter te gaan (uit jouw link).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan