Harde schijf defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harde schijf

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
1
Hoi,

Ik heb een dell pentium 4 die momenteel niet wil opstarten. Het enige wat ik te zien krijg is het opstartgedeelte van Dell en daarna wordt het zwart. Ik heb het vermoeden dat Windows er niet meer op zit doordat de harde schijf stuk is.

Vraag is of iemand weet hoe ik dit kan oplossen. En hoe kan ik er achter komen dat werkelijk de harde schijf stuk is en hoe ik dan een andere kan zoeken.
 
nieuw harde schijf misschien ?
1 hoe weet je dat die stuk is
test het ding met een diagnose programma downloaden van schijf fabriekant,
voor je een nieuw koopt.
als er niets mis mee is kan je de boot volorden na lopen in de bios.
en dan kan je proberen xp of wat dan ook eens op nieuw te instaleren.
meer info zal wenselijk zijn.
voorbeeld wat voor schijf het is en merk
ook kan je bij sata schijven de bedrading vervangen .
 
Redelijk simpel (zonder het ding open te hoeven maken) :

Zorg dat in het bios "Opstarten vanaf CD als eerste bootoptie is genoemd".

Pak vervolgens de originele Windows XP CD en stop 'm in de lade. Start de pc opnieuw op en let "duivels" goed op : vrij snel na de opstart verschijnt op een zwart scherm in witte letters de vraag:

"Voor opstarten vanaf CD, druk op een toets"

of woorden van soortgelijke strekking. Druk dan snel op een toets en Windows gaat een routinecontrole uitvoeren op de hdd:
-of er al een Windows opstaat en of er voldoende vrije schijfruimte is etc.
ALS Windows deze testen kan doen, dan weet je dus dat de hdd NIET defect is (immers, om die test te kunnen doen, moet Windows de hdd kunnen "lezen")

Doe dit eens om mee te beginnen. Laat maar horen wat Windows "zegt".
 
toch klopt dat niet helemaal wat je net zegt heb 3x bij een kennis een windows install,
kunnen doen 2 dagen er na was het weer af gelopen.
de schijf was dus defect en happerde volgens het test programma.
deze dus weer omgeruilt voor een nieuw en nu draai de boel dus wel goed :)
kijk maar welke tip je gebruikt. :thumb:
 
Er zijn idd. uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik ga er vanuit dat topicstarter niet na 1 enkele keer (poging tot) opstarten zijn probleem hier heeft neergelegd, maar dat hij inmiddels meerdere (vele?) pogingen tot opstart verder is alvorens hij zijn vraag stelde.

Het zou in dat geval idd. verrekte toevallig zijn dat z'n hdd elke keer weigert en dat bij een leespoging van Windows deze het toevallig weer net wel doet. Maar goed, het zou kunnen. Bij een direct daarop normale boot vanaf C zou je dan mogen verwachten dat de hdd het OOK goed doet, toch?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan