harde schijf formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

breakskater

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2004
hallo

ik wil mijn harde schijf formatteren en het lukt niet:
ik heb geen floppydrive(heb mijn computer zelf gebouwd en vond het niet nodig).
ik heb geprobeerd de bios op cdrom opstarten te doen en toen heb ik de instalatie cdrom van XP erin gestopt en opnieuw opgestart, maar hij start dan gewoon windows XP op.
ik heb ook in dos : format c: gedaan maar dat kon niet en dat snap ik ook hij kan zichzelf niet eraf halen.
(ik heb er nu XP pro opstaan en wil echt alles eraf halen)
heeelp:(

Nils

De cd moet ook bootable zijn, anders werkt het nog niet.

Staat de jumper achter op de cdrom-drive ook op Master?

Niet toevallig vergeten op een toets te drukken als hij vraagt starten van CD-Rom?

Eric.

hey

hij vraagt dat nieteens hij zegt boot from cdrom en dan start windows gewoon op

snap het niet

mijn dvdspeler blijft op slave staan hoe verander ik dat ik heb geprobeerd de powercabel te verwisselen met dvd writer werkt niet en de ide kabel verwissellen ook niet blijft op slave staan ????

Boot from CD-Rom

Dat is in wezen een vraag als er geen puntjes achter komen dan heeft hij zelf het antwoord bedacht (nee dus).

Je CD_rom op master zetten gaat niet door kabels te verwisselen, dan moet je een jumper omzetten.

Wel even goed op de drive kijken, ze werken niet allemaal het zelfde.

Een jumper is zo'n klein metalen klipje dat over twee pennetjes geschoven wordt.

Niet weg laten springen hoor, je zoekt je rot.

Eric.

Let op: Als er twee drives op een IDE zitten, allebei veranderen. Dus master wordt slave en slave wordt master.

Maar als je brander master is geoon laten staan en de CD in je brander stoppen. Die nl. ook lezen.

Laatst bewerkt:
Je moet achter op de cdrom-drive kijken.

Daar zie je een rij met pinnetjes. Over 2 van die pinnetjes zit als het goed is een plastic blokje. Dit plastic blokje noem je ook wel de ''jumper''.

Dit blokje moet je zo verplaatsen, dat de cdrom-drive ''Master'' wordt. Vaak zit er boven op de cdrom-drive of vlak boven die rij pinnetjes een sticker met de juiste jumper-instellingen.

Voorbeeld:
cdrom_jumper0-2.jpg

Hier zie je de rij pinnetjes met over 2 pinnetjes het witte jumpertje. Vlak erboven zie je de sticker met juiste instellingen die je kan gebruiken. Raadpleeg deze om de jumper op de juiste plaats (Master) te zetten.

Let op

Als je HDD en brander op een IDE slot staan is dat niet slim.

Brander moeten op master staan om goed te werken, maar je HDD (systeem schijf) ook.

Dus dan een tweede kabel en je tweede IDE slot gebruiken voor je brander.

nog steeds niet

ik heb mijn brander maar losgekoppeld en nu staat hij wel op master mijn dvdspeler maar als ik opstart krijg ik:
boot from cd:
en dan start windows gewoon weer op
maar je bedoelt met bootable tog dat ie automatisch opstart want dat doet ie wel ik stop hem in mijn dvdspeler en hij start vanzelf op.
wat kan het probleem nu zijn???

Re: nog steeds niet

Geplaatst door breakskater
ik heb mijn brander maar losgekoppeld en nu staat hij wel op master mijn dvdspeler maar als ik opstart krijg ik:
boot from cd:
en dan start windows gewoon weer op
maar je bedoelt met bootable tog dat ie automatisch opstart want dat doet ie wel ik stop hem in mijn dvdspeler en hij start vanzelf op.
wat kan het probleem nu zijn???

Is de cd wel origineel?

De cd moet bootable zijn, oftewel je moet de WinXP-setup kunnen starten van af de WinXP-cd.

En heb je al geprobeerd de schijf te formatteren met de Recovery Console?

Je installeert de herstelconsole als volgt:
Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom station en start op in veilige modus. Klik daar Start -> Uitvoeren.
Typ in het vak Openen d:\i386\winnt32.exe /cmdcons waarbij d: de stationsaanduiding van het cd-rom station is (is dus afhankelijk van schijfindelingen).
Er wordt een Windows Setup-dialoogvenster weergegeven waarin de optie voor de herstelconsole wordt beschreven. Er wordt gevraagd de installatie van de herstelconsole te bevestigen. Klik op Ja om de installatieprocedure te starten.
Start je computer opnieuw op.Wanneer je de computer de volgende keer opstart, wordt de vermelding 'Microsoft Windows XP Herstelconsole' weergegeven in het opstartmenu.

bedank maar jmmr

hey lucky fred
het doet het wel maar ik zal ongeveer typen wat ik krijg
C: (windows)format c:
caution: all non removable things will be lost
want to proceed: (Y/N)?Y

en dan gaat ie gewoon weer terug naar: C: (windows)

help

heel erg bedankt

bedankt iedereen die mij geholpen heeft zit nu op mijn geformateerde computer :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan