Harde schijf formatteren!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Broeki

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
48
Ik ben een film aan het maken in powerdirector, maar daarvoor
heb ik erg belangrijke bestanden nodig die op mijn externe harde
schijf staan. Maar als ik nu de schijf probeer te openen in
"deze computer" komt er een bericht:
"de schijf in station J: moet worden geformatteerd voordat u deze kun gebruiken"
(--> zie afbeelding in bijlage)
Maar zoals ik begrepen heb, wordt als je formatteerd alle inhoud op de schijf verwijderd
maar dat wil ik helemaal niet!!! Wat moet ik doen? Heeft iemand raad?
 

Bijlagen

  • error.jpg
    error.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Hoi,

Hoe zijn die belangrijke bestanden op die externe schijf gekomen?

ED
 
Ik heb ze er expres op geplaatst zodat ik ze
overal naartoe kan meenemen zoals een klein
USB-stickje.
 
Via powerdirector heb ik de film opgeslagen op de schijf.
Het heeft altijd zo gewerkt, het lijkt wel dat de schijf automatisch
om het jaar ofzo een melding geeft om te formatteren. Maar
dat zou eigenlijk toch niet mogen, want er zouden bv. extreem
belangrijke bestanden op kunnen staan voor je werk etc.
en dan ben je die zomaar kwijt?
 
Ok..dus samengevat...je hebt de externe schijf ooit eerder op je pc aangesloten en toen kreeg je GEEN melding in " Deze Computer " en heb toen heb je gewoon nog bestanden er op kunnen zetten.....klopt?

ED
 
Ja ik heb hem altijd al op deze computer probleemloos kunnen
gebruiken.
 
Het komt inderdaad wel eens voor dat ineens wordt gevraagd om een USB-stick of externe schijf te formatteren terwijl je die voorheen gewoon hebt kunnen gebruiken....vervelend.....kan verschillende oorzaken hebben.

Toch even de vraag of je de schijf al eens op een andere pc geprobeerd hebt ?

ED
 
Dit lijkt op een fout in MFT (Master file table) van deze schijf. De bestanden staan er nog wel op alleen kun je die schijf niet normaal benaderen. Een oplossing kan zijn om een recover programma te gebruiken en hopen dat hij de schijf wel ziet. Heb iets dergelijks zelf ook gehad en heb toen de schijf geformateerd. Met een beetje geluk krijg je daarna (ook weer via dat recover programma) de meeste bestanden gewoon weer terug.
(Bij formateren verwijder je alleen de MFT . 100% garantie kan niemand je geven....

kwam deze zin tegen op een ander forum:
"Met een beschadigde MBR kan een schijf zich ook als leeg voordoen. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. "
 
Laatst bewerkt:
En...wat bijna niemand doet...als je je USB apparaat wil loskoppelen doe dan toch maar eerst " Hardware veilig verwijderen" ...want zonder deze tussenstap wil het toch nog wel eens een keertje niet goed gaan..:)

ED
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan