Harde schijf formatteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Grrr.....ik ben er helemaal klaar mee.....:evil::evil::evil: en ik heb grof geschut nodig om een oude pc weer in het gareel te krijgen.

ik heb een oude HP Pavilion, met XP, waar nogal het een en ander mee aan de hand was. Oplossing: het hele ding formattern en gewoon vanaf nul opnieuw installeren. Niks aan, zou je zeggen...

De ellende begon al met het formatteren... dat lukt dus niet. Na 8% loopt het vast, en gaat niet meer verder. Resultaat is dus een half verknoeide HDD.
Het ding is met geen mogelijkheid te verleiden tot het starten met een een DOS-prompt, dus ik begon me al aardig op te winden.

Toch maar eens geprobeerd met de XP-cd (oem) om er doorheen te komen. En ja hoor, het werkt. Eventjes dan. Installatie loopt ergens halverwege ast en wil niet meer verder. Grrr.....

Ik zit nu dus met een systeem dat NIETS meer wil. Ik wil de HDD desnoods gewoon handmatig vanuit DOS leegmaken (gewoon alles verwijderen dus) en dan met FDISK en FORMAT alsnog al weer oplappen. Vraag is alleen... HOE????? Kan ik een bootable CD maken, waarvanaf ik wat kan doen misschien? Liefst met wat tooltjes waar je ook nog wat mee kan? Want waar haal je anno 2009 nog een diskette vandaan? Bestaandie dingen nog? Heb er zal zeker 10 jaar geen mee gebruikt... Systeem kan niet booten van USB)
 
zit er nog een diskette station in
zo ja dan opstart disk maken
en dan fdisk en formateren
 
Beste,

Erg vervelend als de harde schijf zo vervelend doet.
Je zou eens kunnen proberen een harde schijf van een andere pc erin te doen die te formatteren en kijken of de pc dan weer op te starten valt.

Je kunt die harde schijf die zo vreemd doet in een andere pc doen en kijken of je in dos check disk kunt doen.

Ik hoop dat het werkt:D
 
AAAAARRRHHHGGGG!!!!!!

Ik schop het rotding zometeen het raam uit!!! Heb inmiddels met KILLDISK alle data van c: verwijderd (denk ik), en met een Windows98 bootdisk (vanaf cd) geprobeerd te formatteren en scandisk te draaien.
Format werkt niet (?) en scandisk geeft geen fouten.

Opnieuw geprobeerd om XP te installeren, tot mijn stomme verbazing gaat installatie gewoon verder waar hij gebleven was voor dat alle data (dus niet) verwijderd was. What the f...? Maar loop NOG STEEDS vast. Installatie verslikt zich voortdurend in het bestand s3gnmb.sys.

Wat kan ik doen?
 
Sowieso kun je Windows 98 niet opstarten alleen maar met een cd, daar heb je ook nog een ouderwetse diskette voor nodig. Als je een opstart diskette van 98 hebt, dan kun je nog een heel eind komen.

Verder probeer eens een andere Windows XP schijf te gebruiken, misschien is hij wel beschadigd.

Sommige cd lezers (vooral oudere) kunnen sommige bestanden niet meer lezen. Misschien een andere cd lezer proberen?
 
ik heb onderstaande gevonden, ben het nu aan het proberen. Heb de bestanden voor de Win98 bootflop naar een CD gebrand, en dat werkt.
Inmiddels zit de XP cd erin, en format naar NTFS vanuit de installatie loopt nu, mijn geduld word nogal op de proef gesteld vandaag.... Het is een schijfje van 40GB en het duurt al bijna een half uur. Pff.... nu bidden dat de installatie het niet weer halverwege laat afweten, want dan overweeg ik rituele offering van het ellendige ding... :evil:


Tutorial: Installing XP from DOS - Idiot's Guide.
1, download the win98SE boot floppy from here if you don't already have one

2, format a floppy with a normal format

3, run the program you just downloaded to create the floppy

4, start your computer with the win98 startup floppy without cd support.

5, type "fdisk /mbr" (without the inverted commas)

6, type "fdisk" (without the inverted commas) and use the screen that comes up to delete all partitions (unless you have a partition you want to keep).

7, reboot if and when requested. Next step is to create a partition

8, format the partition in FAT32

9, Use the 98 boot floppy to boot the computer with CD support.

10, Insert the win XP cd, and copy the I386 folder from it to your hard drive. Do this by typing each command in order (below) and pressing enter after each one...
Code:

md c:\i386
cd e:\i386 (or whatever your cd drive letter is to replace "e")
copy *.* c:\i386

11, Change directory to the I386 folder on your harddrive, and run winnt.exe. Do this by entering the following commands, as you just did above...
Code:

c:
cd i386
winnt.exe

WinXP should start installing.




wordt vervolgd...:confused:
 
Laatst bewerkt:
gloeiende, gloeidende......:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

formatteren is gelukt, maar installatie loopt ALWEER vast op dat ellendige bestandje s3gnmb.sys

HELP?!?!
 
Probeer hij nu goed is geformatteerd een installatie van Windows 98.

Als het goed is moet hij dat goed doet. (mits de goede boot bestanden zijn geladen)
 
Voordat je bloeddruk de pan uit swingt omdat die @#@!#&!! van M$ niet werkt en je begot niet weet waarom, download een LiveCD van Linux, brandt die op een cd'tje ram die in je PC en boot vanaf het CD'tje. Wanneer dit eveneens niet werkt, wordt de kans groter dat je PC eraan is.... (in de hoop dat je nog een werkende PC hebt natuurlijk om de cd te maken:rolleyes:)

Deze zit regelmatig bij C'T magazine : http://www.knoppix.org/

Wel opletten, het risico bestaat dat je hierna niet meer met Windows wil werken :D:D:D
 
Ik heb er eerst maar eens een nachtje over geslapen, om de bloeddruk onder kritiek niveau te houden.:p

De originele CD heb ik niet. Installatie stond op aparte partitie van harde schijf, maar die is er niet meer, daar kan ik dus niks meer mee.
Heb een OEM cd'tje geregeld via de bekende kanalen. Misschien zit daar het probleem omdat er gewoon een fout opzit, of omdat er een foutje op de cd zit. Inmiddels heb ik er nog twee gevonden, ga het daar ook nog eens mee proberen. Ik heb ook nog wel een XP Pro Retail, maar daarvoor heb ik geen originele key. Krijg je dat gedoe over WGA weer, en daar zit ik ook niet op te wachten.
 
Ik heb ook wel eens gehad dat hij op zon file vastliep, en dat kwam inderdaad door een kapotte CD. So give it a try :)

Psssst.. WGA-Remover
 
Wat een narigheid… het is nog steeds niet gelukt. Ik heb inmiddels 3 cd’met verschillende versies van XP versleten, en NOG STEEDS loopt het op hetzelfde punt vast. Begint op een hardware-probleem te lijken.
Dus de geheugenmodules er maar eens uitgehaald, één voor één er weer ingezet met tussentijds booten en installatie opnieuw proberen, nog niks. Alleen in slot 1 alleen in slot 2…. Nog niks… aaarrgh! :evil:

Ondertussen begon ik het wel zó zat te worden dat het hele ding al bij elkaar geraapt was om naar het vuilnisdepot te brengen, toen ik besloot het nog één laatste kans te geven. Had zojuist gehoord over Windows 7 en dat het op oude pc’s wonderwel goed lijkt te draaien. Dus een exemplaar van Windows 7 op de kop getikt en argwanend installatie gestart om te zien of het uberhaupt werkte.
Ik vroeg me af... how low can you go? Nou... very low, zo blijkt...

Met opgetrokken wenkbrouwen zag ik de installatie-indicator steeds verder richting 100% schuiven, en tot mijn stomme verbazing aanschouw ik dat het dan opeens is gebeurd…. installatie is klaar.:shocked: Niks vastlopers, niks rare meldingen, geen vreemde problemen, het werkt…. HOSANNA!!!!:thumb:

Goed… even met beide benen terug op de grond… laten we eerlijk zijn: je moet er natuurlijk geen wonderen van verwachten. Het is en blijft een antiek systeem, maar… het werkt, en tot mijn blijde verrassing nog redelijk soepel ook, moet ik zeggen. Wat je wel goed moet bedenken is dat je met een dergelijk systeem (in tegenstelling tot wat ik anno 2009 op mijn gespierde Quad-Core, van royaal geheugen voorziene systeem gewend ben) geen multi-tasking kan doen. Eén programma tegelijk dus, misschien twee, maar zeker niet meer, en al helemaal geen zware programma’s, anders raakt het ding helemaal in de stress. Hoeft ook niet, het systeem is bejaard, en zo moet je het ook behandelen. langzaam en voorzichtig.
Nouja, er hoeft weinig meer op te gebeuren dan een beetje mailen, briefje typen en af en toe een website bekijken. Ik heb vrede gesloten met het oude ding:love:, en na deze verjongings-kuur kan het er nog wel weer een poosje mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan