harde schijf gecrasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

pvveen

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2007
Ik zoek dringend iemand die mij kan helpen mijn harde schijf terug te krijgen op mijn machine. Al mijn werkbestanden staan erop en ik ben beginnend ondernemer... Ik kan nu niets meer, al mijn lesmateriaal is weg.

Ik kan niet uitdrukken hoezeer dit een ramp voor mij is. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb hard geknokt om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn bestanden nodig om les te geven en alle websites staan er ook bij. Ik zit hier met trillende vingers te typen. Ik hoop dat iemand kan helpen, ik ben niet zo technisch met hardware dus als iemand kan komen (tegen betaling ook) ben ik erg blij. Ik zit in Amsterdam. Kan iemand in godsnaam helpen?

Wat gebeurde was dit:
Ik heb SCSI schijven.
Mijn harde schijf maakte een raar geluid, ik wist niet welke. Ik heb C (besturing) en D (alle bestanden, jarenlang werk...). Ik wilde een backup maken op de externe harde schijf. Dat ging niet goed, het bleef hangen. Omdat ik bang was dat alles corrupt zou zijn wiste ik de aanwezige backup. En begon opnieuw met de backup.
En toen kreeg ik een blauw scherm.

Laatst bewerkt:
Jammer man. Reparatie's zijn volgens mij héél erg duur 300-1000 euro.
Op internet vind je vele site's die dat doen.

Die verwijderde backup is misschien je beste kans op herstel van je gegevens.
Belangrijk is dat je GEEN schrijfopdrachten naar die drive doet, daarmee raak je die kans namelijk kwijt.

Met file recovery software kan je die verwijderde backup misschien helemaal terughalen, met het risico dat die inderdaad corrupt is, maar wat je kan redden moet je zeker proberen te redden.

Ik neem aan dat je niet meer kan opstarten?

Ik kan nog wel opstarten maar de tweede harde schijf is niet zichtbaar, D dus.
De backup staat dus op de externe harde schijf maar die is gedelete. Maar: hoe kan ik die redden, ik heb zoveel Gig dat de prullenbak hem niet aankon, dat vroeg de machine ook. En of ik alles dus wilde verwijderen. Dat heb ik gedaan. Dan kan het niet meer gered worden toch, of wel? En zo ja: hoe? Dan ga ik het meteen proberen.
Alvast bedankt!

Ik ging er al vanuit dat de backup niet in de prullenbak zou zitten.

Uit jouw antwoorden maak ik op dat je niet zo veel ervaring met dit soort zaken hebt, en verkeerde handelingen kunnen je laatste kans op herstel om zeep helpen. Belangrijk is dat je even niets met deze externe drive doet.

Wat je nodig hebt is een file recovery programma, misschien kent iemand een goede freeware versie. Ik heb dit ooit met TestDisk gedaan.
Daarmee kan je reeds gedelete bestanden weer terughalen.
Let op dat je gesavede bestanden zeker NIET opslaat op je externe drive, maar naar een ander medium wegschrijft. De bestanden die je wilt redden, staan namelijk op plaatsen die nu als lege ruimte wordt beschouwd, en elke schrijfactiviteit zal datablocks die je nog wil redden, overschrijven en vernietigen.

Het redden van je D schijf is een ander probleem.

Bedankt, Arctic Joe. Ik ga dus niets doen met die externe harde schijf.
Ik zal even kijken of ik aan dat programma kan komen en iemand die er meer verstand van heeft kan er dan misschien de bestanden mee redden... Het is echt een drama...

Ik had het eerst verwijderd en toen probeerde ik een nieuwe backup te maken. Die begon te lopen maar ja, toen kreeg ik dus na een paar minuten dat blauwe scherm. Denk je dat er nog iets te redden valt? Het is zo erg, ik weet niet eens wie ik wanneer les geef, alles is zomaar verdwenen.

Ik had het eerst verwijderd en toen probeerde ik een nieuwe backup te maken. Die begon te lopen maar ja, toen kreeg ik dus na een paar minuten dat blauwe scherm. Denk je dat er nog iets te redden valt? Het is zo erg, ik weet niet eens wie ik wanneer les geef, alles is zomaar verdwenen.

blauw scherm duid op een hardware fout

Ja. Maar nu hoop ik dus dat alles kan worden opgelost. Ik hoop dat de data nog hersteld kan worden, anders kan ik geen les meer geven, al die jaren werk in een keer weg. In twee talen... Het is echt een ramp, we hebben net een pand gekocht en houden nog maar net het hoofd boven water maar omdat het zo lekker begon te lopen hebben we het risico toch maar genomen. En nu dit.

Heb je al hulp of verwacht je hier het verlossende antwoord te vinden?

En heb je al eens gebeld met de leverancier waar je je PC gekocht hebt?

Als het voortbestaan van een eigen zaak hier van af hangt en je hebt geen handige kennis die je er mee kan helpen, dan zou ik misschien toch eens kijken voor een professioneel data rescue bedrijfje, als je SCSI schijf tenminste werkelijk gecrashed is.

Bedankt, Arctic Joe.
Ik heb met een vriend gebeld die een broer blijkt te hebben die computers bouwt, die doet het zelf niet maar heeft een vriend die dit soort dingen doet. Hij schrok wat van het feit dat het om SCSI gaat maar gaat het morgen proberen.
Ik heb ook net gebeld met een bedrijf Raid Recovery Service en die legden uit dat ze het konden doen, dat ik niet moest proberen de harde schijf op te starten omdat de kop misschien de data zou gaan beschadigen en dan ben ik heel ver van huis.
En een kennis van mij zei dat hij misschien kon helpen met het herstellen via zo'n programma dat je aanraadde, voor de externe harde schijf dus.

Dus ik ben druk bezig. Voel me wel erg depressief... Maar ik houd er nog even de moed in.

Redelijk succes

Gisteren heb ik rondgebeld over hulp.
En een kennis kwam om me bij te staan.
Ik heb de machine uitgezet om in de BIOS te kijken of de schijf daar nog herkend werd en dat werd hij. Dus ik startte nog maar een keer op en daar was hij opeens weer.
Dus ik heb snel wat dingen op externe harde schijf gezet. Dat ging opeens weer mis: blauw scherm.
Hij startte automatisch op en herkende de schijf niet meer.
Dus weer uitzetten en opstarten en daar was de schijf. Stukje bij beetje heb ik zo veel data kunnen redden, ik denk in totaal zo'n 7 keer opnieuw de machine aangezet.
Toen heb ik de schijf hernoemd zodat hij niet door applicaties kan worden aangeroepen, ik werk nu op de externe harde schijf en ga morgen proberen de machine of de harde schijf te laten vervangen door de leverancier die mij keer op keer in de steek heeft gelaten.
Het is genoeg geweest zo.

Bedankt voor de reacties!

Neem aan dat je de belangrijkste bestanden nu hebt veiliggesteld?

Tip voor de toekomst: bedenk een goede backup routine, en gebruik die ook consequent!

Sja... Ik maak elke week een backup. Op externe harde schijf. Ik denk dat ik dat nu maar op twee externe harde schijven moet doen. En dan ook rouleren. De ene week op de een, de andere week op de andere. Moet ik dan wel onthouden :) dat is niet altijd evident. Maar ik ga het proberen. De data is te belangrijk, ik dacht dat ik het goed deed. Gelukkig bleek ik toch nog een deel van vier weken geleden apart te hebben geback-upt, ik kan gaan combineren. Maar het is toch wel ongelooflijk dat zoiets gebeurt.
Morgen naar de leverancier... Dat wordt opnieuw een drama met uitlachen van zijn kant terwijl de machine het nooit goed gedaan heeft...

Sja... Ik maak elke week een backup. Op externe harde schijf. Ik denk dat ik dat nu maar op twee externe harde schijven moet doen. En dan ook rouleren. De ene week op de een, de andere week op de andere. Moet ik dan wel onthouden :) dat is niet altijd evident. Maar ik ga het proberen. De data is te belangrijk, ik dacht dat ik het goed deed. Gelukkig bleek ik toch nog een deel van vier weken geleden apart te hebben geback-upt, ik kan gaan combineren. Maar het is toch wel ongelooflijk dat zoiets gebeurt.
Morgen naar de leverancier... Dat wordt opnieuw een drama met uitlachen van zijn kant terwijl de machine het nooit goed gedaan heeft...

Backups op USB en Blu Ray zijn stukken veiliger. Maargoed, hopen dat het allemaal goed komt! :)

USB, wat bedoel je? Deze harde schijf is ook USB, of bedoel je een stick?
En BluRay heb ik niet, kun je me hierover informatie geven, dus of het echt veiliger is en waarom? Ik weet dat een harde schijf uiteindelijk ook maar een veredelde CD is eigenlijk... Maar goed, ik hoor graag meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan