Harde schijf gecrasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

john1957

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2009
Mijn harde schijf ATA 250 GB is dusdanig gecrasht, dat ik hem niet meer kan benaderen.
ijdens het werken hoorde ik tik en toen werd mijn computer afgesloten en startte hij automatisch zelf weer op. Echter op het moment dat Windows XP gestart zou moeten worden begon de opstartprocedure weer opnieuw. Er flitst bij de opstart, vlak voordat hij opnieuw begint wel een blauw scherm voorbij, dat echter nog geen seconde openstaat.
Ik heb geprobeerd hem in de velige modus op te starten, maar ook dat had geen effect.
Na het plaatsen van een nieuwe harde schijf, heb ik geprobeerd de oude schijf achter de nieuwe te hangen, maar dat had geen effect. De nieuwe schijf werd "overruled" door de oude, ook nadat ik e.e.a. in de het opstartmenu( bios?) had aangepast.

Ten einde raad heb ik de oude schijf in een externe behuizing geplaatst om hem zo als extra schijf mogelijk toch te kunnen openen en de bestanden naar mijn nieuwe schijf te kopieëren.
Op het moment dat ik echter de oude schijf als externe schijf aansluit neemt hij de regie over van de interne harde schijf en sluit hij de computer weer af om op nieuw op te starten. Echter op het moment dat windows zou moeten starten gaat hij weer opnieuw beginnen.
Ik kan ook niet in de veilige modus etc. komen als de defecte schijf is aangesloten.
Ik heb ook geprobeerd de oude schijf als externe schijf bij een andere computer aan te sluiten, hetgeen hetzelfde effect heeft als bij mijn eigen computer
Weet iemand misschien een procedure of tooltje om de oude schijf te openen?

Alvast bedankt

John van Pelt

Laatst bewerkt:
'Ik heb geprobeerd hem in de velige modus op te starten, maar ook dat had geen effect.
Na het plaatsen van een nieuwe harde schijf, heb ik geprobeerd de oude schijf achter de nieuwe te hangen, maar dat had geen effect. De nieuwe schijf werd "overruled" door de oude, ook nadat ik e.e.a. in de het opstartmenu( bios?) had aangepast.'

Dit heeft te maken met de jumper instellingen
Zet de jumper op de goede schijf op: Master, en de defecte slave.
Je vind de jumper aan de achterkant van je hardeschijf, er staat vaak een foto/tekst op de hardeschijf met uitleg hoe je de jumper moet plaatsen.

Uit ervaring weet ik dat een tik meestal het dood moment is van een hardeschijf, ik had dit ooit met een externe hardeschijf... niet meer aan de praat gekregen en gebruik gemaakt van de garantie.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip Erik. Ik ga dit vanmiddag proberen.

Gr.

Jon van Pelt

Dit heeft te maken met de jumper instellingen
Zet de jumper op de goede schijf op: Master, en de defecte slave.
Je vind de jumper aan de achterkant van je hardeschijf, er staat vaak een foto/tekst op de hardeschijf met uitleg hoe je de jumper moet plaatsen.

Uit ervaring weet ik dat een tik meestal het dood moment is van een hardeschijf, ik had dit ooit met een externe hardeschijf... niet meer aan de praat gekregen en gebruik gemaakt van de garantie.

Ik denk niet dat de jumper-instellingen hierbij van belang zijn, immers, de probleem schijf zit in een externe USB behuizing...

Ik denk niet dat de jumper-instellingen hierbij van belang zijn, immers, de probleem schijf zit in een externe USB behuizing...

Mijn reactie is ook op: "Na het plaatsen van een nieuwe harde schijf, heb ik geprobeerd de oude schijf achter de nieuwe te hangen", hierna heeft de gebruiker pas de schrijf extern aan de pc gehangen! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan