Harde schijf gevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietje12345

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2010
Hallo,

Ik heb been probleem (anders kwam ik hier natuurlijk niet :P) maar mijn harde schijf is defect. Ik heb een imation harde schijf van 320gb (extern) die ik voor school gebruik. dus vandaag heb ik die (per ongeluk natuurlijk) van het bureau laten vanllen en hij was kapot. Als ik hem in een computer doe dan vind hij hem niet meer, en ik hoor van die tikende geluiden. Is hier een of andere mogelijheid voor om deze te repareren? Ik heb al eens gehoord in de vriezer doen maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Alvast bedankt

P.s. €1000 betalen om dat ding te laten repareren is natuurlijk geen optie, ben natuurlijk geen bill gates:o

Laten repareren door een professioneel bedrijf is een optie, maar dat is wel wat meer dan € 1000,- ;)

In de vriezer kan maar heb het zelf nog nooit geprobeerd. Soms helpt dit, als het helpt heb je ongeveer 10 minuten a een kwartier om cruciale gegevens eraf te halen voor hij er definitief mee ophoud. Als de schijf helemaal vol staat heb je aan een kwartier natuurlijk nooit genoeg dus voor je dit gaat doen moet je je even heel goed bedenken welke bestanden je echt nodig hebt en welke bestanden je kunt missen zodat je zo snel mogelijk je cruciale gegevens eraf kan halen

Jammer, maar zodra een harddisk tikkende geluiden etc gaat maken is het meestal einde verhaal...
Om die reden is het zoooo belangrijk om van de vitale bestanden een backup te maken!
Maar dat wist je vast al.
Geïnstalleerde programma's kun je meestal wel opnieuw installeren, waar het echt om gaat zijn foto's en werkstukken. De laatste (schoolwerk?) passen meestal ook wel op een (flinke) usb.
Dus selectief backuppen of er een kopie van bewaren is vaak niet eens zo veel werk.

Voor nu: Voor absoluut vitale gegevens terughalen is € 1000,00 nooit te veel.. Maar die afweging moet je zelf maken.
Meestal is de noodprocedure:
kijken of de schijf nog herkend wordt en zo snel mogelijk alles er af (laten) halen. Van die gegevens (vaak in de vorm van een image) kan dan vaak wel wat gered worden.
Er zijn een aantal tooltjes te vinden (google op data recovery) waarmee je zelf aan de gang kunt. Doe dit echter alleen als je weet wat je doet!
Informeer eens naar de eventuele kosten van wat hulp, soms (soms!) zijn (semi)professionele bedrijven wat dat betreft niet eens zo duur, het ligt er heel erg aan wat ze voor je zouden kunnen doen. Denk bv aan analyse, openmaken, delen overbouwen in een andere drive, aan alles hangt een verschillend prijskaartje.
Jij moet zelf de afweging maken wat je absoluut terug wil hebben en wat je dat maximaal waard is!
suc6!

Laatst bewerkt:
En daar gaan we weer eens. Waardevolle tips maar,

bij een defecte schijf niet blijven proberen. Met welke tool of middel dan ook. Dit zorgt er voor dat de schijf onherstelbaar beschadigd raakt en dan hoef je niet meer te kiezen of je je schijf alsnog door een bedrijf wilt laten redden.

Kies dus eerst of je je schijf nog wilt laten redden. Kies je voor niet repareren, dan kun je diverse tools proberen. In de vriezer is een broodje aap. Zorgt er meestal alleen voor dat de schijf definitief overlijdt.

Ja, het zijn wel belangrijke gegevens, maar het zijn niet "laten repareren voor meer dan 1000 euro" belangrijke gegevens. Dat ga ik toch nooit laten doen, ik bedoelde zon home-made manier van repareren, dus ik ga dat toch eens proberen met die vriezer. want ik hoor tikkende geluiden, dus het is geen software matig probleem, en hij kan hem ook niet meer vinden. Voor het eraf halen zijn er maar 2 minuten nodig want ik heb een redelijk snelle computer en dat zijn alleen maar wat word bestandjes van 15 kb ofzo.

Laatst bewerkt:
Ja, het zijn wel belangrijke gegevens, maar het zijn niet "laten repareren voor meer dan 1000 euro" belangrijke gegevens. Dat ga ik toch nooit laten doen, ik bedoelde zon home-made manier van repareren, dus ik ga dat toch eens proberen met die vriezer. want ik hoor tikkende geluiden, dus het is geen software matig probleem, en hij kan hem ook niet meer vinden. Voor het eraf halen zijn er maar 2 minuten nodig want ik heb een redelijk snelle computer en dat zijn alleen maar wat word bestandjes van 15 kb ofzo.

Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik hoop voor jou dat het werkt.
Succes!:thumb:

tikkende geluiden zijn de lees/schrijf koppen die de weg kwijt zijn -definitief kapot
Vriezer wil wel eens helpen als de lagers van de platters bijna kapot zijn ( geen broodje aap verhaal )

Dank wc2wc. Heb ik weer iets geleerd. Overigens nog nooit meegemaakt dat de lagers slecht waren. Eigenlijk altijd eindigt het met tikken .

ik weet genoeg, ik moet gewoon een nieuwe harde schijf kopen en die bestanden, tsja, die zijn dan maar helaas verloren.

Ja misschien. Als je toch een andere harde schijf gaat (moet) kopen, kun je alsnog kijken of er niet nog iets te redden is, niet geschoten is altijd mis.
Enne, dat verhaal van hd in de vriezer is echt een broodje aap. Als een harddisk valt en je hebt grote pech dan slaan de koppen zo hard tegen de platters dat ze onherstelbaar beschadigd raken. Misschien heb je alleen een beschadigde track en kun je mogelijk wat lezen. Zou kunnen lukken als de leesarmen nog ok zijn. Alleen bij heel oude harddisks waar idd kans is op versleten dingen (lagers?) kan misschien de vriezer uitkomst bieden maar ik geloof er eigenlijk helemaal niets van.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels een nieuwe aangeschafd. helaas was van de oude niks meer te redden.

Toch bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan