Harde schijf herstart tijdens pc gebruik.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Edop
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Edop

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2007
Hallo,

Ik heb in mijn computer 2 harde schijven, voorheen 1, maar deze is echter vervangen door een nieuwe(snellere) primaire schijf waar ik een nieuwe windows installatie op heb gezet en nu dus de ''oude'' schijf gebruik als backup.

Nu heb ik sinds kort een nieuwe behuizing, en alles dus overgezet, probleemloos, en ook nergens problemen mee gehad, geen foutmeldingen, schone vista installatie, en alles in orde.. totdat..

Sinds een dag of 3-4 mijn 2de (backup) schijf opnieuw opstart? tijdens normaal computergebruik hoor je dan ineens een hoop lawaai van een harddisk die opstart, en aangezien mijn gebruik amper word beinvloed ga ik ervan uit dat het de 2de harddisk is...

Dit is niet echt een groot probleem, maar het is wel irritand als elke keer als je alt+tab gebruikt richting een grotere applicatie je een harddisk hoort opstarten/versnellen of iets dergelijks..

Iemand ervaring of ideën?

Vraag;

Zitten 2 harde schijven op 1 IDE kabel?
Zet ze dan op 2 kabels, ook de CD en DVD heb ik op 2 verschillende gezet want
2 gelijke apparaten op 1 IDE geeft regelmatig dit soort storingen.

In Energiebeheer misschien ingesteld dat harde schijven worden uitgeschakeld na x minuten van geen activiteit? Zet dat eens op Nooit, als het aanstaat.

We horen wel of je er wat aan hebt gehad.

Tisj.

Het zijn beide SATA schijven, met geen cd/dvd meegeleverd, en hebben het ook altijd goed gedaan...

Het doet zich echter ook bijna alleen maar voor als ik een full screen app start, of naar 1 alt+tab, verder hoor ik hem eigenlijk helemaal niet...

Ik heb al geprobeerd een andere stekker van mijn voeding erin te steken en hem in een andere sata poort op het moederboard te doen, beide zonder resultaat...

Ik zat zelf te denken aan iets van dat de 2de harde schijf als ''virtueel geheugen'' of iets dergelijks word gebruikt, en daarom bij zwaardere programma's ineens een hoop herrie maakt, is zoiets mogelijk?

Dat zou bijv. iets kunnen zijn ja.

Bovendien zijn er programma's die hun eigen 'virtueel geheugen hebben' (bijv. Adobe produkten (Photoshop e.d.)), en die zouden die best ook op een schijf gezet kunnen hebben waar de software zelf niet staat.

Maar omdat je beschrijft alsof de schijf 'opstart' zal die eerst 'in ruste' moeten zijn geweest.
Vandaar dat ik liefst ook direct van je gehoord had of je energiebeheer-instellingen iets doen met uitschakelen van harde schijven.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan