harde schijf in de bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario-angela

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2002
hoi,

ik ben voor het eerst met een laptop bezig,een ouder type.compaq evo n6ooc. p3 1000mhz waarop windows xp stond.
nu is hij gisteren ben ik bang gecracht,reden weet ik helaas niet.
hij start dus niet meer op.

dit is wat ik krijg:

eerst een scherm met het compaq logo en de volgende melding:1782 disk controller failure.
daarna krijg ik een zwart scherm met de volgende melding:
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.

gebeurt dus niks.
in de bios,waar ik dus wel in kan gekeken maar zie geen harde schijf staan.
vervolgens de dvd speler als eerste boot gezet,cd van xp erin en geprobeert windows eerst te repareren,maar kan geen harde schijf vinden.vervolgens nieuwe instalatie geprobeerd maar kan weer geen harde schijf vinden.

toen maar een harde schijf waarop windows 98 staat uit een oud lappie gehaalt,en nu start hij wel op.nu wilde ik met de werkende harde schijf kijken in de bios waar deze vermeldt staat maar zie deze ook niet staan.trouwens ook de cd/dvd combo zie ik ook niet in de bios staan.
is dit normaal bij laptops dat je die niet ziet in de bios?
en misschien iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?of is gewoon de andere harde schijf defect,wat in eerste instantie wel mijn idee is.

mario

Hoi,

Dit alles lijkt erop dat je harde schijf niet doet wat jij wilt.

Probeer eens de HD aan de praat te krijgen.(Kabels, even bewegen, etc.) post daarna nog een reply.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reaktie.

heb net de oude schijf die dus wel in de laptop werkt weer vervangen door de gene die erin zat.en deze doet het dus inderdaad niet.lijkt mij ook de harde schijf en niks met kabels te maken te hebben.

kan ik de schijf nu bij een laptop in de bios zien of niet.
heb zelf zoals ik al eerder zij geen verstand van laptops.

ik snap er niks meer van.

heb net de niet werkende schijf inde oude laptop gedaan en hier wordt deze dus ook niet herkend en krijg een disk failure.
de hdd die hier dus origineel en welke ook in de compaq werkt word hier wel herkent in de bios.
lijkt mij toch de hdd dan of ben ik nou echt gek.
is het trouwens nog te volgen?

kan ik ergens zien wat de handtekening van de fout inhoud die ik als melding kreeg,deze had ik nog opgeschreven op papier .hier na was het over en uit.

Hoi,

Dan weet ik het helaas niet.Je zou hem kunnen scannen, maar als je hem al niet kan aanspreken dan werkt scannen natuurlijk niet.

Check die fout eens misschien dat je daar wat wijzer van wordt. (Meestal is dit een microsoft site)

gisterenavond heeft hij twee keer willen booten vanaf de harde schijf,weet zelf niet waarom hij hem toen wel herkende,maar kreeg tijdens het opstarten van xp vanaf de harde schijf twee verschillende foutmeldingen in een blauw scherm:

0x0000007b was de eerste met nog een reeks getallen
0x000000ed was de tweede met ook nog en reeks getallen.hier stond dacht ik bij
unmountable_boot_volume

daarna krijg ik weer niks meer van de hardeschijf te zien,alleen weer deze melding:
eerst een scherm met het compaq logo en de volgende melding:1782 disk controller failure.
daarna krijg ik een zwart scherm met de volgende melding:
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.

heb nu ultimate boot cd gedownload en op cd gezet.
ben nu het geheugen aan het testen met memtest86+

wilde eerst de harde schijf testen ,maar kan dus niet gevonden worden.
en als ik een virusscanner vanaf deze cd wil laten draaien krijg ik de volgende melding:
panic:mcb chain corrupted
system halted

wat wil dat nu weer zeggen.

kan iemand mij vertellen hoelang memtest86+ over het testen van geheugen doet?
ben gisteren naar bed gegaan maar had met het verplaatsen van de laptop helaas het voedingsstekkertje los gemaakt.
dus zal hij wel uit zijn gegaan toen de accu leeg was.
nu weet ik dus helaas niet hoever hij was,hij stond al een uurtje of 13 aan met 32 passes en nog geen errors.
geeft hij zelf aan als hij klaar is of blijft hij maar doortesten?

en wat is het verschil tussen memtest-86 en memtest-86+?

Laatst bewerkt:
Als memtest zolang aan het scannen geweest is zonder fouten zal het geheugen goed zijn denk ik.
Het verschil van die beide weet ik niet (ik wist niet eens of er twee versies waren).
Ik zie hier trouwens maar één staan, dat is versie 3.2, die heb je gedownload neem ik aan?

bedankt voor je reactie

nee,ik had de ultimate boot cd gedownload om de harde schijf te kunnen scannen.daar stonden ook beide versies op van memtest.
kan helaas mijn harde schijf nog steeds niet vinden in de bios.
ook niet op een andere laptop.
kan ik dan aannemen dat de harde schijf echt overleden is?

Echt veel verstand heb ik hier niet van maar ik denk wel dat je kunt aannemen dat wanneer de harde schijf het in twee machines niet doet, de schijf inderdaad stuk is.
Één en ander wordt hier ook nog uitgelegt.
Kijk voor de zekerheid hier ook nog even.
Misschien dat er nog wat nuttige info voor je bij zit.

ben er ok bang voor dat mijn hdd is overleden.
het leesvoer kwam mij allemaal al bekent voor en had dat ook al doorgenomen gisteren.
zit denk ik niks anders op dan nieuwe harde schijf.

in ieder geval weer bedankt voor het meedenken.

mario

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan