mario-angela
Gebruiker
- Lid geworden
- 12 jan 2002
hoi,
ik ben voor het eerst met een laptop bezig,een ouder type.compaq evo n6ooc. p3 1000mhz waarop windows xp stond.
nu is hij gisteren ben ik bang gecracht,reden weet ik helaas niet.
hij start dus niet meer op.
dit is wat ik krijg:
eerst een scherm met het compaq logo en de volgende melding:1782 disk controller failure.
daarna krijg ik een zwart scherm met de volgende melding:
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.
gebeurt dus niks.
in de bios,waar ik dus wel in kan gekeken maar zie geen harde schijf staan.
vervolgens de dvd speler als eerste boot gezet,cd van xp erin en geprobeert windows eerst te repareren,maar kan geen harde schijf vinden.vervolgens nieuwe instalatie geprobeerd maar kan weer geen harde schijf vinden.
toen maar een harde schijf waarop windows 98 staat uit een oud lappie gehaalt,en nu start hij wel op.nu wilde ik met de werkende harde schijf kijken in de bios waar deze vermeldt staat maar zie deze ook niet staan.trouwens ook de cd/dvd combo zie ik ook niet in de bios staan.
is dit normaal bij laptops dat je die niet ziet in de bios?
en misschien iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?of is gewoon de andere harde schijf defect,wat in eerste instantie wel mijn idee is.
mario
ik ben voor het eerst met een laptop bezig,een ouder type.compaq evo n6ooc. p3 1000mhz waarop windows xp stond.
nu is hij gisteren ben ik bang gecracht,reden weet ik helaas niet.
hij start dus niet meer op.
dit is wat ik krijg:
eerst een scherm met het compaq logo en de volgende melding:1782 disk controller failure.
daarna krijg ik een zwart scherm met de volgende melding:
non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.
gebeurt dus niks.
in de bios,waar ik dus wel in kan gekeken maar zie geen harde schijf staan.
vervolgens de dvd speler als eerste boot gezet,cd van xp erin en geprobeert windows eerst te repareren,maar kan geen harde schijf vinden.vervolgens nieuwe instalatie geprobeerd maar kan weer geen harde schijf vinden.
toen maar een harde schijf waarop windows 98 staat uit een oud lappie gehaalt,en nu start hij wel op.nu wilde ik met de werkende harde schijf kijken in de bios waar deze vermeldt staat maar zie deze ook niet staan.trouwens ook de cd/dvd combo zie ik ook niet in de bios staan.
is dit normaal bij laptops dat je die niet ziet in de bios?
en misschien iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?of is gewoon de andere harde schijf defect,wat in eerste instantie wel mijn idee is.
mario