harde schijf initialiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcSch

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2007
Berichten
47
ik heb zojuist mijn externe harde schijf die het niet meer deed kunnen inbouwen in pc als "slave" (met hulp van dit forum trouwens :) ) Volgende probleem is nu dat ik ze niet te zien krijg.in explorer.
Wanneer ik naar Disk Managment ga zie ik wel de oude schijf "C" en ook de nieuwe maar zonder letter, bij status staat wel Healthy (Active) maar hoe kan ik ze nu benoemen en dit zonder al mijn gegevens die erop staan kwijt te spelen.

Bedankt alvast voor de reacties.


Marc
 
Kijk hier (NL-versie) of hier (ENG-versie) hoe je in XP een schijfletter kunt toekennen aan een partitie die nu nog geen schijfletter heeft.

Zodra de partitie een schijfletter heeft gekregen kan het toch (gemakkelijk) zo zijn dat je aldaar bepaalde bestanden en mappen niet kunt openen, waarbij je een melding krijgt als "Toegang geweigerd" of iets als "Access denied".
Als je verder alleen data wilt redden en de schijf niet weer wilt gebruiken om van op te starten, dan kun je Eigenaar worden van de mappen waar je nu niet bij kunt.
Kijk voor instructies om Eigenaar te worden in XP even hier
Reden voor dit toegangsrechten-verhaal is dat de bestanden die je nu wilt redden van een andere XP installatie afkomstig zijn, waar andere gebruikers bekend waren dan in de XP die je nu gebruikt om de data te redden.

Succes,

Tijs.
 
Tijs,

bedankt voor je reactie maar mijn probleem is nog niet opgelost :(
Het enige dat ik kan doen wanneer ik rechtsklik op de "onbenoemde" schijf in Disk Managment is "Delete Partition" wat ik nodig heb "change Drive letter" kan ik niet aanklikken en ook alle andere mogelijkheden (buiten "Help") zijn niet beschikbaar.
Ik veronderstel dat wanneer ik delete partition doe ik al mijn bestanden kwijtspeel.
Zou het iets uithalen van toch partitie te deleten en dan schijf te benoemen en dan met een recovery programma bestanden terug te zoeken of is het risico op total loss dan te groot??
Liever een andere oplossing natuurlijk maar kan ze niet dadelijk bedenken.......

Tips zijn uiteraard meer dan welkom.

Thanks!!

Marc
 
3 zaken:
1. Heb je op de werkende pc wel minstens Service Pack 2 voor XP staan? (Service Pack 3 mag natuurlijk ook). Het is namelijk zo dat XP pas vanaf SP2 ook partities aankan van groter dan 126 Gigabyte. (Dit kan evt. ook SP1 zijn, maar van SP2 en SP3 weet ik het zeker).
2. Welke status heeft die aangekoppelde schijf in Schijfbeheer op de 'goede' computer? Het kan zijn dat je 'm eerst moet "Initialiseren" danwel "Importeren" om de partities die erop staan te kunnen gebruiken.
Geef anders even een schermafdruk, waarbij zowel het onderste en bovenste deelvenster van Schijfbeheer getoond worden. Misschien kunnen we er dan hier op het forum uit afleiden wat ermee gebeuren moet.
3. Formatteren zou ik in deze fase zeker niet doen. Je verkleint daarmee de kans om er data vanaf te halen, ook al zijn er recovery-programma's in omloop.

Tijs.
 
opgelost

Bedankt Tijs voor je reactie (geduld is een mooie eigenschap maar daar ontbreekt het mij soms aan :) )
Met andere woorden ik heb de truc uitgehaald die ik hierboven vermelde.
Partitie verwijderd nieuwe gemaakt en snel geformateerd en PC vond schijf onmiddellijk daarna.
Met RecoverMyFiles daarna iets meer dan 11.000 foto's kunnen terugvinden (veel ga ik er niet kwijt zijn)
Al bij al dus nog een geslaagde operatie, maar toch nog eens bedankt voor de reactie.

vriendelijke groet,
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan