harde schijf kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij kan Windows XP plots niet meer geheel opstarten. Blijft hangen tijdens het logo. De Veilige modus is ook niet benaderbaar dus systeemherstel is uitgesloten. De opties via F 8 lossen verder ook niets op. Ik heb ook met de cd-rom MBR en Boot trachten te herstellen. Ook dit lukte niet. Als we Windows XP opnieuw er op willen zetten komt setup niet door de formattering heen. Blijft tijden lang hangen. Als ik probeer te formatteren in DOS duurt het eeuwen met het pogen om de ene cluster na de andere te herstellen. Lijkt me een hopeloze zaak. Is de hd aan zijn eind of wat kan anders de ooraak zijn? Wat kan ik er aan doen?

sgrav000

Kijk even welk merk hardeschijf het is en gebruik de diagnostische tool van de fabrikant om de schijf te laten controlleren.
Hier heb je wat links daarvoor:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddvaag

Gebruik alleen de tool van de juiste fabrikant!!
Eventueel kun je daarmee ook nog een Low level format doen.
Let op,
Hiermee ben je echt alle data kwijt.

Hallo

En .... indien de betrokken harde schijf effektief defekt is , kijk eerst eens even of er nog garantie op is ....

Je weet maar nooit .....

Peter

hd kapot

Dank voor de reacties.

Ik heb de Compaq ATA hd van 20 GB getest met Powermax zoals jullie aanbevolen. De test geeft aan dat de hd stuk is (testresults: failed) en adviseert Compaq te benaderen voor vervanging. Daar zit hem mijn vraag. Het is een Compaq PC met een Compaq BIOS. Overigens een AMD 900Mhz dus vergelijkbaar met PIII. Is het mogelijk daar een nieuwe hd in te doen van een ander merk van b.v. 40 GB (hoe gaat dat dan met die Compaq BIOS?)?
We zijn bezig te bekijken of de garantie nog ter sprake is.

sgrav000

Hallo

Merk p.c. of ... kloon , een i.d.e. schijf , is en blijft een i.d.e. schijf....

Maar :

Dergelijke "kleine" h.d.d. zijn heden ten dage nog moeilijk nieuw te verkrijgen....

Op p.c. beurzen , kun je die echter wel kopen per kilo , maar .... die zijn uiteraard niet nieuw.

Of je maakt op voorhand degelijke afspraken op die beurs , of je kiest voor een nieuwe schijf met garantie .

Meestal is het probleem , dat de b.i.os. van dergelijke "oude" p.c.'s niet de volledige nieuwe h.d.d. wil herkennen.

Dit is meestal eenvoudig op te lossen d.m.v. een b.i.o.s. "overlay" , met andere woorden een "diskmanager" , deze is meestal te downloaden via de website v/d harde schijf fabrikant.

Het "flashen" v/d b.i.o.s is een andere mogelijkheid , maar gezien het verhoogde risico op een dode p.c. , riskeer ik dit persoonlijk maar heeeel zelden ...

Peter

p.s. : mits je getest hebt d.m.v. "powermax" , is het dus een maxtor h.d.d. ????

p.s.2 : veel p.c. winkels geven heden ten dage nog enkel garantie , indien ze de h.d.d. zelf "gratis " kunnen monteren ... (uiteraard heb je dan nog steeds de fabriekgarantie mits r.m.a. nr. °)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan