harde schijf kopieëren en in andere pc gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

molekuulchaam

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Dit is mijn eerste bericht op dit forum dus ik hoop dat hij op z'n plaats staat.

Ik heb een pc die draait op xp pro. Vorige week is de voeding van deze pc overleden (gelukkig garantie want die van hp zijn niet de goedkoopste:confused:)
Nu wil ik voor de veiligheid een backup pc ernaast hebben staan, gewoon een letterlijke kopie van de pc, mocht er iets uitvallen (voeding, harde schijf, cpu, ...) dat het gewoon kabels omsteken is en het systeem werkt weer. De pc staat in een melkveestal en regelt alle data rondom het melken en voeren van de koeien, dus deze pc mag niet stilvallen.

Het probleem van vorige week heb ik opgelost door de harde schijf uit die pc te pakken en die in een oudere pc te stoppen, windows opnieuw activeren en het werkte weer.

Maar mijn probleem is nu: als de harde schijf het begeeft werkt dit niet.
Ik heb de C-partie van de harde schijf gekopieërd naar een harde schijf van de back-up pc (met hdclone) maar als ik de pc opstart, start windows niet. Na de boot zie je een knipperend streepje, dit gaat na enkele seconde naar de 2e regel (de rest is zwart) en windows start niet op...

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
alvast bedankt:thumb:

Als ik jou was, zou ik voor een RAID1-configuratie kiezen. Als harddisk 1 het begeeft, draait het systeem door op de andere. Dit is erg handig omdat als je een wijziging maakt, het meteen op beide harde schijven wordt opgeslagen. Deze manier van opslaan zit in de pc's in je melkveestal zelf. Mocht een van de twee het begeven, dan krijg je een melding.

Zie voor meer informatie Wikipedia.

en dit moet je dan voor beide systemen doen.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welkom op Helmij ,

Als ik het goed begrijp zet je een hd waar windows en de drivers van de ene pc op staan in een andere en dat gaat dus niet dan gaat inderdaad die pc bokken.

@Modag: Inderdaad, bij een raid systeem heb je dat niet.

En bij een raid systeem hoef je er niet perse bij te zijn, omdat hij nog gewoon doordraait.

Hoi,

Dat is zo maar ik gaf eigenlijk antwoord op de ts want die heeft nu een pc die niet wil en gaf aan waarom maar inderdaad het zou een prima oplossing zijn .
Maar hij zal wel opnieuw moeten installeren heb ik het idee.

@ts: voordat je een grote verandering aan je systeem doet, ALTIJD een backup maken.

een raid-1 configuratie lost nog niet alles op.

ik wil gewoon een extra pc hebben staan, als de pc in de stal het begeeft (welk onderdeel dan ook) dat het een kwestie is van de backup van de gegevens in de andere pc stoppen, kabels oversteken en draaien.

Een probleem is dat er programma's geïnstalleerd zijn die ik zelf niet kan installeren.

Want met de kapotte voeding (melkveestal) vorige week had ik de harde schijf in een andere pc (die in het huis staat) gedaan, die ik wel met moeite aan kreeg.
Is het dan een idee om de pc die in huis staat als backup te gebruiken, en degene die niet wilde starten als backup voor de pc in het huis te proberen?

*KNIP*

De ts geeft aan dat hij 2 identieke systemen heeft en heeft het helemaal niet over een raid systeem.

Maar ontopic: Met True Image kun je een kloon maken van je harddisk. Als je andere pc identiek is wat hardware betreft, dan kun je de gekloonde schijf wel gewoon in de andere pc plaatsen en dan werkt het.

Waar vind je true image: http://www.acronis.nl/homecomputing...k=true image&gclid=CN-nvq64iawCFUoY4QodKUF2mA
Mod edit
Denk beter na voor je iets zegt!

Laatst bewerkt door een moderator:
het kopiëren van de schijf is al gelukt met HDclone, het nadeel is dat de hardware niet hetzelfde is van de 2 pc's

Je schrijft "een letterlijke copy van de pc".

Maar ok, dan gaat het in de meeste gevallen niet werken. Je zou eventueel kunnen kiezen voor een virtuele pc. Je installeert virtual pc in windows, maakt de installatie exact zoals je wilt en bij een crash open je de virtual pc gewoon op een andere pc en alles draait weer. Voordeel is dat het nog hardware onafhankelijk is ook

Laatst bewerkt:
dan zit ik nog wel met het probleem dat ik een aantal programma's niet zelf kan instaleren (dus ook niet op een virtuele pc)
Of kan ik de kopie van de harde schijf in een virtule pc laden?

Nee meestal gaat dat niet. In een enkel geval kun je software 1 op 1 kopieren, maar meestal moet je de software wel gewoon opnieuw installeren. Wat wel misschien kan is een database kopieren en die weer gebruiken op de nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan