Harde schijf kortsluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

ramshield

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Berichten
832
Mijn vriendin haar laptop was kapot, het beeldscherm dan en ze heeft aan mij gevraagd of ik haar bestanden eraf kon halen. Dat was allemaal zo gepiept, harde schijf eruit, aan mijn PC gehangen en op een andere harde schijf gekopieërd.

Naderhand had ik haar harde schijf eruit gehaald, en die van mij op mijn rack van harde schijven gelegd (Fractal Design R5) en zet ik mijn PC weer aan en ineens heel veel rook van mijn harde schijf. Dus waarschijnlijk kortsluiting, want als ik de harde schijf eraan hang gebeurd er niks, geen getik o.i.d.
Helaas had ik dat moment ervoor gevraagd aan mijn vriendin of haar harde schijf geformat kan worden, want die wilde ze verkopen.

Alleen nu ben ik dus al haar gegevens kwijt, en is wel wat terug te halen met Recuva van haar harde schijf, maar niet alles. Nu las ik dat een print plaat vervangen helpt... Heeft iemand hier enig ervaring mee, en wellicht een adres (in de buurt van Rotterdam?) om deze te laten repareren zonder kosten van 400 euro?
 
Ja, print vervangen is dan het eerste waar ik aan denk.
Maar dan wel van exact de zelfde schijf.
Kijk eens op marktplaat of ebay.
Die van je vriendin, laat daar eens getdataback NTFS z'n werk doen. Wel weer een extra schijf in de buurt houden om de herwonnen data daar naar toe te kopiëren.
Op de Hirens boot cd 10.6 staat hij nog op.
 
Dat zou best kunnen maar zie je ook schade aan de printplaat van de harddisk? Waar rook is is vuur, dan zou je een kuiltje in een chip kunnen zien of iets wat gesmolten is. Als de elektromotor van de schijf stuk is dan lijkt het mij einde verhaal voor goedkope oplossingen want dan zal de inhoud smerig en ergens heet geworden zijn.

Controleer de pennen van het contact voor de stekker eens. Uit ervaring weet ik dat je maar zo een pennetje plat kunt drukken, zeker wanneer die al scheef staan.

Je zou een vervangende printplaat of gewoon een zelfde schijf kunnen zoeken met advertentiezoeker.nl en op eBay.nl of internationaal op eBay.com maar alleen uit het Verre Oosten zal je gemakkelijk en goedkoop iets toegestuurd kunnen krijgen en er wordt voor een printplaat vaak meer gevraagd dan het maximaal gratis te importeren bedrag (ik dacht Euro 21 incl. verzendkosten). Internationaal zijn dit mogelijke zoekwoorden: harddisk+Circuit+Board.

Kijk eens op een bootdisk of er niet programma's zijn welke meer terug kunnen halen door formattering ongedaan te maken. Hier kan je denk ik snel hulpprogramma's met elkaar vergelijken.
 
Met getdataback NTFS heb ik ook wel goede ervaringen.
Wel balen dat het nu zo loopt...
Om welk exact type HD gaat het?
PS: Volgende keer meteen een backup maken... een kopie is geen backup als je het origineel formatteert...
 
Het gaat om een Samsung HD502HJ.

Het enige wat ik zie is dat er de 3 na grootste chip (niet dat het jullie wat zegt denk ik) doorgebrand is. Dus ik weet niet of het helpt, maar het lijkt erop dat het dus alleen de print plaat is.
 
Print wisselen? Werkt alleen als de productie datum en locatie gelijk zijn i.v.m. de firmware op de print.

En "haar harde schijf geformat kan worden, want die wilde ze verkopen", hoe geformatteerd?
 
Mocht het uiteindelijk toch op de aanschaf van een donor circuitboard uitkomen, dan kun je (bijv.) bij OnePcbSolution terecht, mochten zij het door jou benodigde type (precies) hebben. Ik ken in NL nog geen bedrijf die dergelijke ciruitboards levert, maar misschien/hopelijk bestaan die wel.

Ook kun je evt. contact opnemen met de fabrikant van de harde schijf, soms/vaak houden ze een aantal van die circuitborden apart voor refurbishing/reparatie etc. Wellicht kun je er 1 van de fabrikant krijgen/kopen.

Tijs.
 
Alfred 2, ik had inderdaad in nederland al gekeken maar daar waren ze niet meer te koop. Maar ik zie nu dat een hele harde schijf goedkoper is dan alleen een printplaat! Dus wellicht ga ik inderdaad een hele harde schijf kopen.

AenA, via Windows, niks speciaals, maar het lijkt niet mogelijk om alles terug te halen met Recuva, alleen maar een deel. Dus als het vervangen van de printplaat niet werkt dan heb ik in ieder geval een deel terug.

Dnties, ik heb even contact opgenomen met Seagate, want die heeft de Samsung afdeling schijnbaar overgenomen. Als ze niks kunnen doen ga ik een hele harde schijf kopen van eBay of iets dergelijks.
 
Jammer... ik heb de HD501LJ in gebruik......(met 8 MB cache) de HJ heeft 16 MB... zal wel andere firmware hebben dus....
 
Nogmaals: nieuwe hd kopen en print uitwisselen werkt niet !!!
Probeer via de link van dnties een print te bestellen met de juiste firmware.

Als je met Recuva in staat bent om een deel van de gegevens te herstellen is dat hoopvol.
Maar met gratis programma's zoals Recuva, Testdisk en Photorec aan de slag gaan levert natuurlijk niet het beste resultaat.
 
AenA, uiteraard als ik een nieuwe HDD koop is het precies dezelfde. Werkt het dan ook niet als ik deze omwissel?

Moet het per se een losse print plaat zijn als in de link van Dnties?
 
Ooit van firmware gehoord? Print met verschillende firmware gaat 95% niet werken.
 
AenA, ja maar ik weet niet hoe het zit met harde schijven, vandaar mijn vraag om verduidelijking...


Andre, ik zie inderdaad al 4 verschillende, ik zal is kijken welke het precies is, of maakt het niet uit wat er precies na BF41 staat?
 
Jammer genoeg is mij bij zoeken nu gebleken dat fabrikanten van harddisks tegenwoordig gegevens van de harddisk opslaan in geheugen op de printplaat. Zelfs bij de zelfde firmware, wat op de schijf genoemd staat, zal een andere combinatie van print en schijf waarschijnlijk niet werken. Hier kan je het de expert zelf horen vertellen en hij doet het zelfs voor met een Seagate:

https://www.youtube.com/watch?v=ICR-xw1FYlU
 
@kostenzer: heb je die video wel goed bekeken/beluisterd? Vooral vanaf 1:18 en vanaf 2:22...
De maker van de video heeft uiteindelijk zelfs een schijf moeten opsnorren die in dezelfde maand gemaakt was (en natuurlijk de rest van de parameters (firmware, etc.) van de 2 schijven gelijk).

Ik snap je opmerking dus (totaal) niet... :rolleyes:

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan