Harde schijf leegmaken en weer opbouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

arminewa

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
De pc van mijn kinderen is zo vervuild, en doet zulke rare dingen, dat ik het liefst de hele computer leeg zou willen maken en alle benodigde software opnieuw kan installeren.

Hoe pak ik dat het beste aan?

Harde schijf formateren..
Kan vaak via het cdtje van winXP ofzo...

als recovery cd enzo hebt kan je die gewoon uitvoeren nadat je alle belangrijke data hebt opgeslagen die bewaart moet blijven op een cd/dvd of usb stick

bedankt voor de tips

Zoals je uit mijn handtekening kunt opmaken, ben ik niet zo'n held met dit soort zaken.

Nee, er staan geen belangrijke zaken op de computer. Hij kan gewoon helemaal leeg, zoadat ik windows opnieuw kan installeren, en de pc net zo is als dat ie uit de winkel kwam.

Hoe maak ik 'm nou helemaal leeg/schoon??

bedankt voor de tip

Harde schijf formateren..
Kan vaak via het cdtje van winXP ofzo...

Zoals je uit mijn handtekening kunt opmaken, ben ik niet zo'n held met dit soort zaken.

Nee, er staan geen belangrijke zaken op de computer. Hij kan gewoon helemaal leeg, zoadat ik windows opnieuw kan installeren, en de pc net zo is als dat ie uit de winkel kwam.

Je gaat opzoek naar je Windows XP recovery cdrom of Windows XP installatie cd-rom (als je teminste windows XP hebt.. als je bijv. win98 hebt moet je opzoek naar je win98 installatie cdrom of recovery cdrom)

Je stopt de recovery/instalatie cdrom in je computer.

Je start je computer opnieuw op.

Als het goed is krijg je bij het opstarten een menuutje waar je kan kiezen uit dingen als herinstalleren, systeem herstel en schijf formatteren..

als er iets staat wat lijkt op schijf formateren of wissen ga je naar die optie.. en formatteer je je harde schijf..
Daarna kan je gewoon weer met de cd-rom windows installeren.

Als zo'n optie er niet staat kan je naar de optie gaan iets wat lijkt op windows herinstalleren/ deinstalleren.
In de installatie kan je dan waarschijnlijk zeggen dat je de harde schijf wilt wissen, en anders doet ie dat vanzelf wel..

Uitleg genoeg? :)

bedankt voor de tip

als recovery cd enzo hebt kan je die gewoon uitvoeren nadat je alle belangrijke data hebt opgeslagen die bewaart moet blijven op een cd/dvd of usb stick

je hoeft dat niet 3 keer te zeggen hoor:confused:

@arminewa, heb je wel een recovery cd-rom ofzo? anders wordt het wel iets moeilijker
en moet je eerst zo'n cdtje maken

en Lollige vind je het niet lollig als het zovaak wordt herhaald :p

Bedankt

Hoi Lollige en Compudoc,

Bedankt voor de info.

't Is allemaal gelukt hoor.

Sorry voor de verwarring rond het herhaalde verzoek:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan