Harde schijf met Win7 partitie klonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Hallo,
Ik heb een 1TB HD met 4 partities waarvan ik 1 partitie wens te klonen naar een 80GB HD. De reden is omdat ik de 1TB schijf wil gebruiken in mijn nieuwe pc maar toch mijn oude pc nog wil opstarten met de huidige installatie van Win7.

Ik heb de kloon uitgevoerd met EaseUS ToDo Backup. Na herstart en verwijderen van mijn 1TB harde schijf gebeurd er echter niets en blijft mijn pc herstarten. Ook al pas ik de BIOS aan.

Mijn 1TB schijf is als volgt ingedeeld:
- 1 Primaire Actieve partitie waarop nog een oude Windows XP installatie staat
- 1 Uitgebreide partitie met volgende indelingen:
* 1 Logisch station met Boot partitie waarop Windows 7 staat en ik dus wens te klonen. Deze partitie is 64GB groot, dus past op de 80Gb HD.
* 2 Logische stations met een data partitie.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik dit in orde kan krijgen?

Groeten,
Andy

heb je , je master boot record meegenomen tijdens het cloonen als je dat nie hebt meegenomen is het normaal dat het systeem niet opstart.
ik heb geen ervaring met EaseUs ToDo backup maar Acronis heeft daar een goed software pakket voor ik geloof dat het backup & recovery is.

daar neemt het software pakket indien je de C schijf cloont automatisch het MBR mee , in zijn cloon procces.
je kan wel een trial downloaden en dat eens uitesten in een virtuele machine en kijken of het , het resultaat geeft dat je wenst.

ik heb hier wel een link hoe je succesvold de 2 os'n laat opstarten.
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1955704/set-windows-vista-dual-boot-existing-system.html

heb je trouwens je cloon genoment zonder de drivers geinstaleerd ? soms geeft dit problemen als je een cloon neemt met drivers.

Na herstart en verwijderen van mijn 1TB harde schijf gebeurd er echter niets en blijft mijn pc herstarten. Ook al pas ik de BIOS aan.

Er gebeurt dus wel iets, namelijk herstarten. Interessant zou zijn om te horen op welk moment dat herstarten precies gebeurt. Direct na de BIOS maar voordat Windows iets doet? Of zie je iets van Windows verschijnen?
Is die installatie van je nieuwe PC of van je oude? Als je probeert een installatie van PC naar PC te klonen, dan is een herstart lus niet zo vreemd omdat er allemaal drivers proberen te starten die niet voor die PC bedoeld zijn. Windows kan daar niet zo goed tegen. Misschien dat je dan wel in veilige modus kunt starten en de hardware na moet lopen en de juiste drivers installeren.

Hallo,

De kloon die ik neem is om dezelfde pc op te starten, dus dezelfde drivers.

Het herstarten van de pc was bij het klonen van Windows XP partitie. Deze installatie heb ik echter niet meer nodig.
Bij het klonen van de Windows 7 partitie gebeurd er eigenlijk niets en krijg ik een fout dat er geen boot devices kon gevonden worden.

Ik heb nogmaals de partitie van Windows 7 gekloond via 'EaseUS Todo Backup Free 6.5'. Vervolgens mijn originele schijf losgekoppeld en via de installatiecd van windows 7 eens DISKPART uitgevoerd op deze 80GB schijf.

Resultaat was:
Partitie 0 - Type: Uitgebreid - Grootte: 64GB - Offset: 7560KB
Partitie 1 - Type: Logisch - Grootte: 64GB - Offset: 7591KB

Geen van beide partities waren actief.
Bij het opvragen van details van partitie 0 krijg ik de melding dat er geen partitie werd gekoppeld.
Bij het opvragen van details van partitie 1 krijg ik mijn Volume C:.

Ik weet niet hoe ik het master boot record kan overzetten tijdens kloon.
Ik had ervoor al eens de demo van Acronis erop gezet maar hiermee kon ik geen partities klonen. Mijn volledige schijf kan ik namelijk niet klonen want die is te groot.

Groeten,
Andy

Een pure partitie alleen kan geen schijf starten zonder boot sector, dat is al vermeld...
En... ik denk dat je Win7 niet vanaf een logisch station op kan starten, dus dat moet so wie so een primaire zijn..
Dus ik vrees dat dit gewoon niet gaat.
en... de verwijzingen in het register zullen ook niet kloppen ivm mogelijk andere schijfletters.
Dus opnieuw installeren...

Hallo,

Het is me uiteindelijk gelukt om de kloon werkende te krijgen vandaag :p.

Ik heb eerst de kloon genomen van de Win7 'logische' partitie naar mijn 80GB schijf. Vervolgens de kloon op de 80GB schijf laten converteren van logische partitie naar primaire partitie zonder deze actief te plaatsen. Bij herstart van mijn pc kreeg ik deze keer een foutmelding dat er geen MBR kon gevonden worden. Voorheen had ik dit zelfs niet. Dit heb ik opgelost door de cd van win7 te gebruiken. Via DISKPART heb ik de primaire partitie als actief geplaatst. Vervolgens werd via de win7 cd mijn windows installatie wel herkend en kon ik deze gewoon herstellen. Waarschijnlijk werd hierdoor een MBR toegevoegd.

Windows 7 start nu terug op en deze keer op de gekloonde 80GB schijf. Ik heb een schijf defragmentatie uitgevoerd. Het enige wat ik nu nog heb is dat de installatie vééééél trager werkt dan op mijn originele schijf. Dit moet ik nog uitzoeken tenzij iemand raad heeft?

Groeten,
Andy

De 80GB schijf is wrs gewoon veel trager... oud stuf (?) en mogelijk zitten er toch nog oude verwijzingen in... daar gaat zo'n systeem altijd naar zoeken en gaat ten koste vd speed...
PS: netjes gedaan die reparatie. Eigenlijk toch voor gevorderden.. dus welkom bij de club... (ik ga dit soort adviezen hier niet snel geven.... )
Als je wat meer optie met partities wil, probeer dan de GParted cd eens, kan veel meer dan de win 7 partitie manager...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan