Harde schijf met Windows 8.1 formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Hallo,

Ik heb een Windows 8.1 laptop met UEFI, 500 GB harde schijf. Nu wil ik Legacy boot inschakelen op de laptop,
en dan Windows in Legacy mode installeren, en daarna Linux installeren in Legacy mode, naast Windows. Hiervoor moet
ik dus mijn huidige partities verwijderen, omdat deze in UEFI zijn geïnstalleerd, op de GPT schijf, die schijf moet MBR
worden, in Legacy mode. Nu is mijn vraag, kan ik gewoon alle partities, ook de UEFI en herstelpartities verwijderen, zodat er niets meer over is? Dus alleen 500 GB vrije ruimte. En dan Legacy boot inschakelen, en dan Windows installeren op de harde schijf als MBR.

Alvast bedankt.

Ja dat is mogelijk. let er alleen wel op dat u 2 partities moet hebben, 1 voor windows en 1 voor linux. en let er ook op dat de linux partitie gepartitioneerd is in het fat32 format.

alleen u zult volgens mij niet simpelweg via uw uefi uw hdd formatteren. u kunt dat wel doen door een windows installatie CD in uw pc te stoppen en dan de windows installatie voortzetten. op een gegeven moment zult u bij een venster komen waar u uw partities kunt beheren, verwijderen, en formatteren.

@jaccovh: Bedankt voor uw reactie. Ik snap dat ik 1 partitie voor Windows moet hebben. Linux heeft er toch meestal meerdere, bijvoorbeeld een home partitie, en swap partitie? En de partitie kan toch ook gewoon in ext4 in plaats van fat32?

Ja, maar als u zorgt dat u 2 partities heeft, 1 voor windows en 1 voor linux. dan zal linux automatisch de partitie opnieuw partitioneren met goede partities voor het systeem.
en als u de partitie op fat32 doet dan kunt u de partities ook bereiken via uw windows systeem. windows herkent namelijk geen ext4

@jaccovh: Bedankt, als ik de EFI partitie en de herstelpartities verwijder, kan er dan niets fout gaan, of zijn die partities alleen voor Windows 8.1, en wordt de herstelpartitie opnieuw aangemaakt? De EFI partitie wordt dan denk ik niet opnieuw aangemaakt, aangezien die voor UEFI is, en ik schakel dat juist uit.

EFI is alleen als je een mac systeem wilt installeren. je kan alle partities gerust verwijderen, behalve als je een bepaalde partitie wilt bewaren natuurlijk. en ik heb nooit meegemaakt dat windows 8.1 een eigen partitie maakt voor het herstel. bij mij is dat altijd in de zelfde partitie gebleven.

Je kunt als de schijf verder leeg is.. van de hele schijf incl EFI partitie en de herstelpartities een image maken .... van de hele schijf, die is compressed niet zo groot (op een externe schijf).
met bijv Ghost of G4L (Ghost for linux) die staat op de boot CD van GParted partitie manager...
G4L is wel erg dos achtig dus GOED lezen, maar hij werkt prima, van mijn server boot disk mooi een image gemaakt en getest ! terug gezet.....

@jaccovh: Oke, bedankt.
@andre@home: Bedankt voor uw reactie, dan probeer ik een image te maken van de EFI partitie en de herstelpartitie. En dan formatteer ik gewoon alles.

Bedankt voor jullie reacties en hulp!

Maak hem vd hele schijf zodat je zeker weet dan de bootsector erbij zit. Als de overige partities leeg zijn dan neemt dat amper meer ruimte in, het wordt nl met compressie gedaan.
Anders loop je het risico dat je een boot fout krijg bij terugzetten...

@andre@home: Bedoel je van de hele schijf ook nog dat Windows 8.1 erbij zit? Of Windows 8.1 partitie (NTFS) verwijderen, en dan van de overige partities, zoals de EFI (fat32) een image maken?

Een image vd hele schijf... je wilt toch van alles weghalen... dus als dat ergens mis gaat heb je dan een installatie DVD met legale sleutel om alles te herstellen..?
Neen... dan moet je dit soort acties doen om terug te kunnen naar de oude situatie...
PS:
Ik neem aan dat je van je docs en foto's al minimaal 2 backups hebt..... dat staat hier compleet los van....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan