Harde schijf of controller kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Berichten
663
Systeem is Spike desktop met Intel Core Quad 2.4GHz, 2 GB RAM
Software is Windows 7 Ultimate SP1 32bits

Systeem blijft na enige minuten gebruik hangen: de cursor kan wel bewogen worden maar werkt verder niet, CTRL-ALT-DEL doet niets, de tijd blijft staan. Soms is er een ronddraaiende cursor, soms niet.
Uitgebreide virustest gedaan (Security Essentials, NOD32, MBAM): geen problemen

Na uitschakelen (uitknop vasthouden) start het systeem niet op (blijft in eerste BIOS scherm hangen); na enige tijd wachten werkt de start normaal. Er is bij herstart geen minidump te vinden.
Er is recentelijk één keer een BSOD geweest: KERNEL_DATA_INPAGE ERROR (0x0------7A) 0xA0515658 0xC000009C 0x128C88C4 0x8DB40000

Temperatuur CPU is normaal; ventilators draaien gewoon; kast open maakt geen verschil.
Geheugentest geprobeerd (memtest86+) gedurende 16 uur; geeft geen fouten.
Disktest met HD TunePro 5.00 geeft geen temperatuurproblemen, geeft wel veel kapotte sectors en crashed dan (BSOD) met ntfs.sys 8A03FC1F op stop 0x0---------24

Kapotte harde schijf of controller?
 
Hallo,

Volgens DEZE site heeft deze BSOD te maken met de harde schijf, gelet op de '0xC000009C' code ( onder het kopje "Cause")
Dus, een andere harde schijf proberen!
 
Ja zover was ik wel, maar de vraag was of het ook de controller zou kunnen zijn. Dat vermoed ik omdat het systeem regelmatig helemaal niet opstart en in het BIOS blijft hangen. En als de controller kapot is dan moet het moederbord vervangen worden en dat is einde oefening wat deze computer betreft.
Ik zoek dus eigenlijk naar iets waar ik mee kan nagaan of het de disc is of de disc controller.

(Enne, even de harde schijf eruit halen en los testen gaat me te ver.)
Het is gelukkig niet mijn eigen systeem.
 
Hallo,

Wat ik al zei, probeer eens een andere schijf.
Als de controller stuk is ( en dus het moederboard) zal je helemaal niet kunnen opstarten.
En je opmerking over schijf eruit halen en testen, is toch wel een van de twee mogelijkheden.
Binnen Windows kan je via apparaat beheer kijken of er iets mis is met de controller, maar als je Windows niet in komt vanwege de BSOD, zit er niets anders op dan of de harde schijf op een andere pc testen, of een andere schijf aan die controller hangen.
 
Ok, je bevestigt mijn vermoedens en de te nemen acties.
Dank voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan