Harde schijf (opnieuw) partitioneren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpendehand123

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2011
Goedenavond Helpmij-ers

Naast mij heb ik een Western Digital externe hardeschijf van +/- 300 GB.
Daarop heb ik twee partities gemaakt.
1. Een NTFS (Windows only) partitie [gebruikt: 142 GB | beschikbaar: 7,11GB]
2. Een exFAT (Windows & OS X) partitie [gebruikt: 43,3 GB | beschikbaar: 103 GB]

Nu wil ik graag nog een extra partitie creëren, dit ivm een backup van mijn MacBook. Hiervoor moet een partitie geformatteerd worden en aangezien op beide partities gegevens staan die ik niet wil verliezen, dacht ik aan en nieuwe partitie.

Hiervoor heb ik de NTFS partitie verkleind (met 2,44 GB, jupp lang niet genoeg natuurlijk). Daarom wil ik de exFAT partitie met 100 GB verkleinen. Hierdoor zou ik ruim genoeg hebben voor mijn gewenste backup.

Nu heb ik geprobeerd de partitie met Apple's schijfhulpprogramma te verkleinen, maar dat ging niet. De logische link voor mij was dat ik de partities had gecreëerd met een Windows pc, dus ik probeer het via Computerbeheer op de pc. Helaas, ook hier is alleen 'partitie verwijderen' een optie, wat voor mij dan weer geen optie is.

Ik kan natuurlijk ook een nieuwe schijf kopen, ik weet het, maar Sinterklaas dacht zo weer een aantal euro's in de pocket te houden. Daarnaast heb ik dan alles op 1 schijf, wat ik ook zeer prettig vindt.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit klaarspeel?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Sjors
----------
Windows 10
OS X El Capitan

Met GParted (booten vanaf de CD) kun je partities verkleinen maar ook desgewenst verschuiven, etc.... Zou daarmee dus moeten lukken.

Zorg wel dat je voor je aan een dergelijke actie begint een werkende backup van je data hebt. Een enkele keer gaat een dergelijke actie namelijk fout en is je data verloren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan