harde schijf overleden of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

spell66

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
29
Hoi,

Ik heb een harde schijf van een laptop middels een converter aangesloten op mijn PC. Mijn computer herkent de schijf echter niet. Ook voel ik geen leven in de schijf.

Het zou natuurlijk kunnen dat de converter niet werkt of dat de schijf overleden is.

Om hier zeker van te zijn zou het me helpen als iemand het volgende weet:

Als ik de harde schijf terug stop in de laptop en probeer windows te installeren via de cd dan kopieert ie de bestanden en start dan opnieuw op. Ik laat dan het opstarten via de harde schijf gaan en krijg vervolgens een blauw scherm dat de installatie afgebroken wordt omdat er een probleem is gevonden.

Als ik er geen harde schijf instop dan krijg ik de melding dat er geen harde schijf gevonden is en wordt de installatie al voor het kopieren van de bestanden afgesloten.

Wil dit laatste zeggen dat geen harde schijf voor de computer hetzelfde is als een dode harde schijf? En wil dit dus zeggen dat het feit dat ie met harde schijf de bestanden wel kopieert dat de harde schijf dus niet overleden is?
 
Geen hdd is niet eender als een dode hdd.
Als de hdd nog wordt herkent in het opstartscherm, leeft de hdd nog, en draait.
Hdd type en serienummer info staan op schijf, en niet in de elektronika.

Er kan in de clusters wel een schrijffout zitten.
Kan dus prima dat de hdd overleden is.
 
Ik houd het even op het laatste, al laat dat onverlet de mogelijkheid dat die harddisk wel degelijk overleden is.

Daar waar je schrijft:

Als ik er geen harde schijf instop dan krijg ik de melding dat er geen harde schijf gevonden is en wordt de installatie al voor het kopieren van de bestanden afgesloten.

is het redelijk logisch dat het kopieren stopt, er ís immers geen doeldisk voor de te kopieren bestanden.

Is er een diskdrive in de laptop aanwezig? Zo ja, dan een bootdisk 98SE downloaden en eens kijken wat er gebeurt als je daarmee boot. Krijg je dan tijdens het overzetten van de bestanden van de bootdisk wederom een hdd foutmelding, ga er dan maar voor (99,9% ?) vanuit dat de hdd is overleden.
 
Laatst bewerkt:
Ik houd het even op het laatste, al laat dat onverlet de mogelijkheid dat die harddisk wel degelijk overleden is.

Daar waar je schrijft:

Als ik er geen harde schijf instop dan krijg ik de melding dat er geen harde schijf gevonden is en wordt de installatie al voor het kopieren van de bestanden afgesloten.

is het redelijk logisch dat het kopieren stopt, er ís immers geen doeldisk voor de te kopieren bestanden.

Is er een diskdrive in de laptop aanwezig? Zo ja, dan een bootdisk 98SE downloaden en eens kijken wat er gebeurt als je daarmee boot. Krijg je dan tijdens het overzetten van de bestanden van de bootdisk wederom een hdd foutmelding, ga er dan maar voor (99,9% ?) vanuit dat de hdd is overleden.


hmm Windows xp kopieert de bestanden van de cd naar een temporary file op de harde sschijf, start dan opnieuw op en installeert vervolgens xp vanuit de temporary files.
Zeg ik dit goed? Want als dat zo is dan doet de schijf het nog wel, aangezien de bestanden wel ergens naartoe gekopieerd worden zonder foutmelding. Alleen bij de installatie ervan krijg ik een foutmelding.

Dus dan leeft ie nog wel?
 
Ja, volgens mij zeg je het goed.

Gelet op ook het bericht van Paul RT : zou het ook kunnen dat er 1 of meerdere sectoren naar de sectorenhemel zijn. Als dat zo is dan zou het definitief uitschakelen van die sectoren een optie zijn. (Tooltje van de hdd fabrikant)
Je zal eerst vast moeten stellen óf het ding nog aan de praat te krijgen is. Als die 98SE zich wel naar de hdd laat kopieren en je hebt toegang tot C: dan zou je bijvoorbeeld Fdisk kunnen draaien en álle partities laten verwijderen. Daarna een nieuwe primaire partitie aanmaken en nog eens met Windows proberen.

[edit] lees net je bericht m.b.t. diskdrive. Een externe diskdrive lenen / huren / stelen ;) / kopen ? [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Ja, volgens mij zeg je het goed.

Gelet op ook het bericht van Paul RT : zou het ook kunnen dat er 1 of meerdere sectoren naar de sectorenhemel zijn. Als dat zo is dan zou het definitief uitschakelen van die sectoren een optie zijn. (Tooltje van de hdd fabrikant)
Je zal eerst vast moeten stellen óf het ding nog aan de praat te krijgen is. Als die 98SE zich wel naar de hdd laat kopieren en je hebt toegang tot C: dan zou je bijvoorbeeld Fdisk kunnen draaien en álle partities laten verwijderen. Daarna een nieuwe primaire partitie aanmaken en nog eens met Windows proberen.

[edit] lees net je bericht m.b.t. diskdrive. Een externe diskdrive lenen / huren / stelen ;) / kopen ? [end edit]

Ik heb windows 98. Die kan ik toch ook gewoon installeren zonder diskdrive.

Wat is overigens het verschil tussen x p en 98 in die zin?
 
Reden dat ik bootdisk 98SE aanraad is het feit dat de bestanden op die bootdisk zodanig gering zijn in:
1. kwantiteit en
2. de grootte in zijin totaliteit,

dat wanneer er iets met bepaalde sectoren van de hdd aan de hand zou zijn, de kans dat je die treft met de 98SE bestanden, veel kleiner is dan wanneer je een "monsterinstallatie" qua bytes van bijvoorbeeld XP uitvoert.
 
Maar dan ben ik natuurlijk wel alle gegevens op de schijf verder kwijt?

De laptop is gevallen en ik denk dat de harde schijf kapot is. Ik heb een converter om eerst de data er af te halen. Maar ik wil effe zeker weten dat het niet de schijf is die dood is, maar dat de converter niet werkt. Dan bestel ik effe een nieuwe
 
Laatst bewerkt:
Dan wacht ik effe op die nieuwe adapter. maar ik weet in ieder geval meer.

Hardstikke bedankt!

Jeroen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan