Harde schijf overleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruikersacc

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2006
Zit hier met een laptop van mijn vriendin(Acer Aspire 5100) waarvan de harde schijf het heeft begeven. Na een paar dagen met veel foutmeldingen en crashes is het nu afgelopen. Balen natuurlijk.
Ik heb het idee dat dit niet het enige is wat aan de computer mankeert, ik heb de harde schijf er ook gehad en in mijn laptop gedaan en die van mij in die van haar en dan gaat het nog niet goed. Ik zou graag willen horen of mensen ervaringen hebben met het terughalen van informatie van een defecte harde schijf. Is er een kans, is het zelf te doen, etc...

Alvast bedankt!

Jahoor!

sowieso gaat het niet werken wanneer je elkaars harde schijven omwisselt. Er worden namelijk alles behalve de juiste drivers geladen. Tenzij je het zelfde model laptop hebt.

kijk wat voor aansluiting er op de hardeschijf zit. als je niet weet wat het is post dan desnoods hier een foto.

er zijn zat koppelstukjes te koop die aan de ene kant usb hebben en andere kant sata/ide.

Hoi,

Wat ScorpionX aangeeft: het omwisselen van een schijf uit een andere laptop lukt alleen, wanneer beide van exact hetzelfde merk, type en 'bouwperiode' zijn.
Er is dus niets over mogelijke 'defecten' te zeggen als je een schijf van een andere laptop plaatst.

Het terughalen van data van een defecte harde schijf - als tweede en dus niet als 'startschijf' - wil nog 'wel eens' lukken, maar de kans niet niet groot.

Kijk eerst in de BIOS of de schijf daar nog wordt herkend.
Met welke toets je in de BIOS komt wordt in het startscherm meestal aangegeven.

Wordt hij herkend is er een goede kans op data recovery, zo niet wordt het werk voor een "cleanroom" en gaat het veel geld kosten.

Vervolg harde schijf

Na een lange tijd geen bericht pak ik het weer op. Ik heb een beetje rondgekeken bij computerzaakjes en gevraagd naar de mogelijkheden, valt tegen inderdaad.

In de bios is het volgende te zien:

Boot priority order:
1: IDE 0:
2. PCI BEV: Realtek Boot Agent
3. IDE 1: MAT****ADVD-RAM UJ- 850S-(PS
4: SATA
5: USB HDD

De rest is volgens mij niet zo interessant. Volgens mij zit de harde schijf hier niet tussen, heeft het nog zin om zo'n externe harde schijf USB aansluiting te proberen, wat is jullie mening?

Kun je horen of de schijf draait?
Geen vreemde geluiden (tikken)?

Gaat het hier om een Hitachi type HTS??? Ik heb die in mijn laptop zitten waarvan als het stil is vrij goed kan horen ratellen ik heb een aspire 5315

Ik kan inderdaad de schijf horen tikken, het is een regelmatig tikgeluid, ik moet wel mijn best doen om het te horen.

Regelmatig tikken en niet zichtbaar in de BIOS betekent dat de schijf geopend moet worden in een cleanroom en hoge kosten.

Dus dan heeft het ook geen zin meer om hem aan een losse usb lezer te te hangen? Een nieuwe harde schijf lost het hoogswaarschijnlijk op dan?

Oke dan weet ik wel genoeg. Op zoek naar een nieuwe harde schijf. Bedankt voor de moeite en advies!

Laatst bewerkt:
Hoe is die kapot gegaan?? Als je bijv een 320GB hardeschijf zou willen moet dat makelijk gaan

IN de bios zal je waarschijnlijk de sata hardeschijf als ide mode hebben gezet

Dus de overleden is een SATA

scorpio2.jpg

Bijlagen

• scorpio2.jpg
    scorpio2.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan