Harde schijf overleden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Battes

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2010
Vandaag viel bij ons de stroom uit terwijl ik mijn laptop aan netstroom had. Geen probleem, is wel eens eerder gebeurd. Toen bleef mijn laptop echter hangen bij een zwart scherm. Ik kon nergens meer in komen en besloot mijn laptop (een Toshiba Sattelite 650LD-10J) te formatteren. Nu bleef hij echter hangen bij het formatteren op 0% en daarna kreeg ik de melding dat de schijf niet geformatteerd kon worden en mogelijk beschadigd was. De installatie CD (van windows XP) zag de harde schijf echter nog wel. In de bios wordt geen harde schijf herkend en ook het programmaatje diskpart ziet geen harde schijf meer. Kan ik hieruit concluderen dat mijn harde schijf het begeven heeft...?

Plotselinge stroomval kan je beter niet hebben!
Zo oud is deze laptop toch nog niet?
Garantie?

Zat een jaar pick up and return garantie op en heb hem nu een jaar en twee maanden, dus ik ben bang dat ik daar niet zoveel meer aan heb... Is de harde schijf eventueel te vervangen? En zou ik kunnen testen of het inderdaad aan de harde schijf ligt door de harde schijf van mijn desktop in mijn laptop te stoppen?

Inmiddels wordt de harde schijf wel weer herkend nadat ik in de bios alles op 'Default' gezet heb, het enige wat er nu niet gedaan kan worden is dat de harde schijf wordt geformatteerd. Hij blijft constant op 0% staan. Ik probeer hem nu te formatteren via Diskpart maar dan doet hij dus niks, en wanneer ik hem via de installatie-cd van windows 7 probeer te formatteren geeft hij een error en zegt ie dat de harde schijf niet geformatteerd kan worden. De schijf partitioneren is dan wel weer mogelijk. Zou er een oplossing zijn voor dit probleem?

Zonde van je garantie, toch kun je vaak moeilijk gaan doen bij het bedrijf waar je de laptop heb aangekocht, omdat er jurisprudentie op het gevalletje "garantie op elektronisch apparaat" zit. Maar dat terzijde.

Hoor je rare geluiden in de buurt van de plek waar de harde schijf zit? Hoor je getik? Zoja, is jouw harde schijf helaas overleden. Een nieuwe harde schijf kost rond de €50,- tot ongeveer €90,- voor een redelijke opslag.

Wat voor error krijg je bij de installatie-cd van windows 7?

Laatst bewerkt:
Wanneer ik Windows wil installeren op mijn harde schijf blijft hij een tijd hangen en vervolgens krijg ik de error: 'Windows is unable to install to the selected location. Error: 0x8007045d.'

Inmiddels heb ik mijn harde schijf al wel weer weten te formatteren, dus ik ga er niet van uit dat hij echt dood is... Nu alleen nog over die error heen zien te komen. Ik probeer hem op de primaire partitie van 102.8 GB te installeren, heb daarnaast ook nog een Extended partitie van 195.3 GB.

Als het formatteren al moeilijk gaat heb ik er niet heel veel vertrouwen in. Mocht het toch allemaal lukken, vergeet geen backup te maken, het liefst op drie verschillende locaties/opslagmedia !

Als het goed is kan je met de windows XP CD een optie Repareren kiezen. Hiermee kom je in een soort opdrachtprompt. Typ in die prompt: "chkdsk /r". Druk op enter en vervolgens gaat de CD een volledige check over jouw harde schijf doen. Verkeerde sectors worden gerepareerd hierdoor. Misschien helpt dit weer een stukje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan krijg ik de melding dat 'ie write protected is, en dat kan ik niet weghalen via Diskpart met het commando 'attributes disk clear readonly' want dan krijg ik weer de foutmelding 'Diskpart failed to clear disk attributes.' Ik ben hier nog wel een tijdje zoet mee lijkt het.

Ik heb de HD inmiddels aan mijn desktop gekoppeld en ook daar krijg ik het niet voor elkaar, hij geeft aan dat er geen schijf gevonden is. Ik ga er dus van uit dat het inderdaad aan de harde schijf ligt, maar helaas heb ik geen andere HD tot mijn beschikking om aan mijn laptop te kunnen koppelen.

In ieder geval, de HD die in mijn laptop zat was een Toshiba MK3265GSX. Dit was een 2.5 inch, 5400 rpm, SATA-300. Moet er een precies dezelfde soort HD in?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan