Harde Schijf partitie niet te gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bignose

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Hallo,

Ik heb een harde schijf van 3Tb die is opgesplitst in 2 partities. De ene is 2048 Gb en is gewoon te benaderen (NTFS). De tweede partitie 746,52GB is niet toegewezen. Die laatste kan ik op geen enkele manier en met geen enkel programma te benaderen. Ook niet te formatteren. Ik kan de eerste partitie dan ook niet uitbreiden. Iemand enig idee waar dit in kan zitten?

Besturingssysteem is W7 Home Premium SP1 64bits

Rechtermuisknop op computer in start.
Klik op beheren.
Ga naar schijfbeheer.
Rechtermuisknop op de niet bruikbare partitie
Druk op partitie verwijderen (dingen die er op staan zullen worden verwijderd)
Rechtermuisknop op de bruikbare partitie
Druk op partitie vergroten
Vergroot de partitie met de nog beschikbare ruimte
Klaar?

Is beperking van MBR partitietabellen! Omzetten naar GPT partitietabel zou het wel mogelijk moeten maken.

Ik neem aan dat er wel enkelen zullen reageren met methodes/hulpmiddelen om dat te doen (hopelijk) zonder dataverlies.

Tijs.

Probeer eens met de GParted CD en het disk management programma daarop met dezelfde naam.

Rechtermuisknop op computer in start.
Klik op beheren.
Ga naar schijfbeheer.
Rechtermuisknop op de niet bruikbare partitie
Druk op partitie verwijderen (dingen die er op staan zullen worden verwijderd)
Rechtermuisknop op de bruikbare partitie
Druk op partitie vergroten
Vergroot de partitie met de nog beschikbare ruimte
Klaar?

Hoi,

Dit gaat dus niet. Kan alleen op 'eigenschappen' klikken. Toch bedankt voor het meedenken.

Vanochtend GParted geprobeerd. Die het een nieuwe partitie aan kunnen maken met naam. Echter onder Windows 7 was deze niet zichtbaar. Ik kon hem nu wel verwijderen vanuit schijfbeheer. Hij gaf toen aan dat de partitie niet gemaakt was met Windows wat natuurlijk klopt. Na verwijderen kan ik er niets meer mee. Morgen probeer ik de bestaande partitie gewoon volledig uit te breiden met Gparted.

Ik hou jullie op de hoogte.

Let (nogmaals gemeld) op dat je een GPT partitie-tabel moet laten maken.
Verhaaltje over GPT binnen/met Gparted: hier
Principieel dezelfde instructie: hier

Natuurlijk gaat dan wel alles verloren op die (externe) harde schijf, maar als ik je goed begrijp had je die nu al leeggemaakt.

Tijs.

Onder Windows is een partitie pas te zien als je er een letter aan toe wijst.
Dus met GParted heb je er een partitie van gemaakt......en dus NTFS van gemaakt neem ik aan.
Dan moet je in Windows deze wel aanwijzen met een letter.

Ik zou verwachten dat je alles in Schijfbeheer zou moeten kunnen doen zodra je
a. In Gparted eerst alle partities verwijdert die je op die externe harde schijf had gemaakt
b. In Gparted een GPT partitietabel hebt aangemaakt op die externe harde schijf (zie mijn vorige posting).

Maak dus alleen een GPT partitietabel in GParted, maar probeer het maken van partities in Windows te doen. Daarbij wordt automatisch een schijfletter voorgesteld door Windows (die je overigens ook wijzigen kunt naar een andere vrije keuze, indien gewenst).

Tijs.

Waarom hebben we nog niets teruggehoord van Bignose? Het is wel zo netjes om ons terug te melden wat de gegeven hulp je gebracht heeft!

Tijs.

Sorry mensen,

Ik heb teruggekeken in mijn mail en dacht dat ik geabonneerd was op dit topic en dat ben ik ook maar kennelijk is de berichtgeving er doorheen geglipt bij mij. Deze dus niet. Het probleem speelt nog steeds en ik zal er z.s.m. naar kijken. Dus hou het lijntje nog maar even open. Mijn excuses.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan