Ik heb een mooie nieuwe HDD gehaald. Een SATA schijfje. De oude was IDE. Allemaal leuk en aardig, maar ik loop nu tegen een nieuw probleem aan.
Ik vond het op zich niet zo'n probleem om Windows opnieuw te installeren, dus dat heb ik gedaan. In een kwartiertje stond het mooie nieuwe OS er weer op.
Alleen...nu had ik 2 partities op mijn oude schijf staan C:\ met Windows 7 en E:\ met mijn belangrijke bestanden. Daarnaast heb ik nog een andere IDE schijf (voorheen D:\ met muziek, films en dergelijke) Nu heb ik deze belangrijke bestanden vooraf ook op een externe schijf gezet, maar toch loopt er nog iets niet helemaal lekker
Nu wilde ik het systeem opstarten met de oude IDE schijf verbonden om even de bestandjes over te zetten, maar dan start de pc met de oude Windows...geen probleem: even de boot sequence aanpassen in het BIOS. Echter, zodra ik de oude IDE schijf verbonden heb en op wil starten pikt de pc het niet meer, dat ie het OS moet zoeken op de nieuwe SATA schijf. Hij geeft dan aan geen boot device te kunnen vinden.
Hoe zou ik de oude IDE schijf toch nog kunnen connecten en tegelijkertijd wel in mijn nieuwe Windows kunnen opstarten?
Edit: ook zonder de oude IDE schijf start de machine niet op met de nieuwe SATA schijf. De eerste keer ziet ie mijn oude IDE (media) schijf niet en dus zou alles goed moeten staan in BIOS en zou ik moeten kunnen opstarten....ik krijg echter het bericht, dat er niets bootables gevonden is.
Dan ga ik BIOS in en zie ik na een tijdje dat de schijf wel gevonden wordt en ik moet herstarten. Dat doe ik dan: dan staat in het BIOS dat mijn IDE - media schijf de eerste disk is en daar ook van opgestart zou moeten worden. Dat gaat natuurlijk niet werken.
Ik ben nu even kwijt wanneer het ook al weer wel werkte... Ik ga eens proberen om in plaats van de stroomkabel van de HDD de IDE kabel er uit te plukken.
Edit 2: Ook met alleen de nieuwe SATA schijf kan er nu niet meer opgestart worden... Dit begint een beetje vervelend te worden... Dan maar even Windows opnieuw installeren met alleen de SATA schijf connected.