Harde schijf piept

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Ik dacht dat ik aan vervanging van de fan van mijn processor toe was. Mijn systeem piept namelijk al maaaaaanden en dit wordt steeds erger.
Echter, toen ik eens goed ging luisteren bleek niet één van mijn fans "uit het lood" te zijn, maar mijn harde schijf te piepen. (Dus alsof een fan een beetje aanloopt en uit het lood is)
Ook even getest en het probleem was voorbij wanneer ik de harde schijf loskoppelde.

Nu maak ik er nog niet zo heeeeeel veel haast mee. Hoeveel haast zou ik moeten hebben? Het lijkt verder prima te werken! Alvast bedankt!

Onmiddelijk een backup maken.
Kan elk moment compleet kapot gaan.

Nieuwe Harde schrijf kopen.Image maken van je oude schrijf op je nieuwe.
Je HDD zou binnenkort kunnen crashen.

Is het een oude schrijf?

Backups heb ik natuurlijk wel, maar ik moet eigenlijk nog even een wat meer recente backup maken.
Nadeel is een beetje, dat de pc thuis staat en ik op het werk zit. Via Logmein.com ben ik toch bang, dat ik wat dingen vergeet te backuppen.

Maar goed: de belangrijkste boodschap is, dat ik snel moet zijn!

Is het een oude schrijf?

Nee, dat valt wel mee meen ik. Een paar jaartjes. Ik weet het zo eigenlijk niet meer. Western Digital meen ik. Die heb ik gekocht toen mijn IBM 40GB de geest gaf. Daar heb ik van IBM toen netjes een nieuwe voor terug gekregen, maar mijn vertrouwen in IBM was een beetje verdwenen :)

Is het een oude schrijf?

Aanvulling :

Image is een totale kopie van je schijf dit kan je maken met acronis maak dan ook een herstelschijf erbij zodat je de backup kan terug zetten op je nieuwe hdd ;)

Groetjes!

Euhm...ik gebruik de LaCie software die bij mijn externe harde schijf zat om een backup te maken...dat lijkt me ook wel prima, toch?

Ik was van plan er een nieuwe schijf in te hangen, daar gewoon Windows 7 weer even opnieuw op te zetten. Dan kan ik nog één keer naar de bestanden-partitie gaan van de schijf die nu stuk aan het gaan is en mijn bestanden weer overzetten op de nieuwe bestanden partitie van de nieuwe schijf.
De oude is IDE en de nieuwe wordt SATA, dus de aansluitingen ervoor in mijn systeem heb ik wel.

Bij gewone bestanden (films, muziek, documenten enz) voldoet het toch wel het verbergen van systeem bestanden en verborgen bestanden uit te zetten en een simpele copy paste actie uit te voeren of niet?

Kan maar image is handiger dan maak je een totale kopie van je systeem heel windows er bij;):thumb:

Die kan je dan later op je andere hdd zetten.

Groetjes!

Gaat het geen probleem zijn, dat mijn nieuwe partities straks groter zullen zijn dan de partities waarvan ik een image maak?

Bovendien heb ik niet zo'n hekel aan het installeren van Windows 7. Dat is binnen 15-20 minuutjes wel gebeurd.

Nee hoor:thumb:

Dat is veel sneller dan windows weer helemaal installeren denk aan alle software,updates pfff:D

Ik heb een mooie nieuwe HDD gehaald. Een SATA schijfje. De oude was IDE. Allemaal leuk en aardig, maar ik loop nu tegen een nieuw probleem aan.

Ik vond het op zich niet zo'n probleem om Windows opnieuw te installeren, dus dat heb ik gedaan. In een kwartiertje stond het mooie nieuwe OS er weer op.

Alleen...nu had ik 2 partities op mijn oude schijf staan C:\ met Windows 7 en E:\ met mijn belangrijke bestanden. Daarnaast heb ik nog een andere IDE schijf (voorheen D:\ met muziek, films en dergelijke) Nu heb ik deze belangrijke bestanden vooraf ook op een externe schijf gezet, maar toch loopt er nog iets niet helemaal lekker :(

Nu wilde ik het systeem opstarten met de oude IDE schijf verbonden om even de bestandjes over te zetten, maar dan start de pc met de oude Windows...geen probleem: even de boot sequence aanpassen in het BIOS. Echter, zodra ik de oude IDE schijf verbonden heb en op wil starten pikt de pc het niet meer, dat ie het OS moet zoeken op de nieuwe SATA schijf. Hij geeft dan aan geen boot device te kunnen vinden.

Hoe zou ik de oude IDE schijf toch nog kunnen connecten en tegelijkertijd wel in mijn nieuwe Windows kunnen opstarten?

Edit: ook zonder de oude IDE schijf start de machine niet op met de nieuwe SATA schijf. De eerste keer ziet ie mijn oude IDE (media) schijf niet en dus zou alles goed moeten staan in BIOS en zou ik moeten kunnen opstarten....ik krijg echter het bericht, dat er niets bootables gevonden is.
Dan ga ik BIOS in en zie ik na een tijdje dat de schijf wel gevonden wordt en ik moet herstarten. Dat doe ik dan: dan staat in het BIOS dat mijn IDE - media schijf de eerste disk is en daar ook van opgestart zou moeten worden. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Ik ben nu even kwijt wanneer het ook al weer wel werkte... Ik ga eens proberen om in plaats van de stroomkabel van de HDD de IDE kabel er uit te plukken.

Edit 2: Ook met alleen de nieuwe SATA schijf kan er nu niet meer opgestart worden... Dit begint een beetje vervelend te worden... Dan maar even Windows opnieuw installeren met alleen de SATA schijf connected.

Laatst bewerkt:
Zo...Windows opnieuw geïnstalleerd....
Dat ging goed. Paar keer opnieuw gestart....telkens goed gegaan.

Nu heb ik zojuist mijn IDE media schijf aangesloten (afgesloten was toch door stroom er af te halen.) Dat ging goed...die schijf is nu ook gewoon aangesloten.
Wel is het geval, dat die IDE media schijf als Disk 0 bekend staat en de SATA als Disk 1, maar dat mag de pret niet drukken.

Nu even de drive letter van mijn DVD speler aanpassen naar E: en de IDE media schijf naar F: (Dat staat nu andersom) en dan weer proberen op te starten...kijken of dat wil. Edit: dat is helemaal gelukt!

En dan proberen om de IDE schijf oud weer aan te sluiten en via BIOS in te stellen op de starten met de nieuwe SATA. Edit: pending...

Edit: eerst maar even een system image maken :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan