Harde schijf probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

erisnobody

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
41
Hoi,Misschien weten jullie een oplossing.

Heb sinds kort een nieuw moederbord,en wil deze op ahci laten draaien onder win xp.

Moederbord Asus p5b-v intelchipset G965 + ich8
westerndigital h.d. 1600js

Heb de forums doorzocht,en nog steeds lukt het niet omdat windows de harde schijf niet ziet in ahci mode en wil graag van de snelheid van de sataschijf gebruik maken en op ide mode word de schijf gewoon herkend.
Heb geslipstreamde win versie geprobeerd,heb de drivers van de cd op flop gezt en geprobeerd (ahci drivers en niet de raid heb maar een harde schijf) en niks werkt.
Volgens moederbord boekje moet de satakabel aangesloten worden op de zwarte sata connector en heb dat ook gedaan,ook de rode geprobeerd maar niks helpt.
Heb op de asussite gekeken en daar staat dat ahci pas word ondersteund onder win vista.
Ja heb niet zoveel verstand van sata en mimisschien zijn er nog andere mogelijkheden onder raid ofzo of andere drivers.
Hopenlijk weet iemand van jullie de oplossing,of moet ik over naar win vista?wat ik eigenlijk nog niet wil.
Nog even een aanvulling,is het ook mogelijk dat de jumpers op de harde schijf niet goed staan?er zit geen jumper op nu,en had begrepen dat deze dan op single staat? en dit zo moet?

Hopenlijk kan iemand mij helpen?

Bedankt groetjes Willie
 
Inderdaad, die chipset ondersteund geen AHCI mode onder XP, je kunt natuurlijk wel de JMicron SATA aansluiting gebruiken, alleen dien je daar wel de drivers voor te gebruiken, eventeel eerst installeren aan de Intel controller, met die JMicron chip op enabled, daar hangen tenslotte ook de IDE drivers aan, neem aan dat die al geïnstalleerd is, en die op AHCI mode laten werken.
 
Hoi Frisan en Lange Pier
Thx voor jullie snelle antwoorden, ja ik had die functie aan in het bios ,maar moest weer terug naar ide omdat het anders niet werkte.

En als ik de raid controller ga gebruiken,is dit net zo snel als sata?of kan ik beter wachten tot ik er misschien vista opzet omdat die wel alles ondersteund?alleen heb ik gehoord dat vista nogal wat problemen geeft?en nee ik heb de dvdspeler aan de ide controller hangen,wist niet dat die ook op ahci kon draaien.

Bedankt groetjes Willie
 
Nee, dat klopt ook niet, lees even de manual, de PATA controller in die chip blijft in IDE modus werken, de SATA controller in die chip kun je op IDE, RAID en AHCI laten werken.
 
Hoi Lange Pier,

Oke snap het nu wel een beetje,maar is raid (ik heb maar een harde schijf)nu sneller als ide of maakt dit weinig verschil?

En als ik raid installeer dan moet dit weer met flop f6 omdat ik windows dan opnieuw moet installeren?

En laatste vraag is vista een optie of beter nog wachten tot deze met updates eris?

Groetjes Willie
 
Raid gebruik je met 2 schijven, in dit geval, snap alleen niet dat ze die functie toegevoegd hebben met 1 aansluiting op het bord en de andere extern, maare, je hebt toch al die drivers geïnstalleerd voor je optische devices? je hoeft alleen die SATA op AHCI te zetten, zoals dat in de manual staat, lees die even zorgvuldig, staat het perfect in.

Overigens heb ik ook Vista, maar 9 van de 10 keer welk ik met XP, is tot nu toe, prettiger om mee te werken.
 
Hoi Lange pier ,

Oke ga het lezen en uitproberen en heel erg bedankt voor de goede hulp.


Groetjes Willie
 
Hoi Lange Pier,

Ja alles klopt en staat in de manual,alleen als ik SATA op AHCI zet dan ziet windows de harde schijf niet meer,en krijg dan een bsod.

Groetjes Willie
 
Aan die Jmicron controller?

Installeer eerst in windows de complete raid driverset, daar zitten alle drivers voor die Jmicron chip in, en zet hem daarna eens over op de sata aansluiting van die Jmicron.

En welke code staat er in die BSOD?

Eventueel eerst onderstaande doen.

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".
 
Hoi Lange Pier,

Bedankt alvast voor de goede hulp.

De dvdspeler zit op de ide aansluiting,heb geen sata op de dvdspeler.


Heb eerst de complete raid driverset geinstalleerd,en de sataaansluiting aan de Jmicron controller gehangen.Toen de controller op AHCI gezet,maar deze is van de Sata 1,2,5 en 6 aansluiting zoals je weet dus dat heeft alleen zin met win vista zoals ik het begrijp.

Dus toen de Jmicccron op raid gezet en via ctrl+j kan ik nu een raidarray aanmaken voor een harde schijf,heeft dit nut?en welke optie moet ik dan aanmaken?of begrijp ik het verkeerd.

bedankt weer groetjes willie
 
Hoi.

Test het even uit, ik heb dat zo nog niet hoeven doen, alleen bij de oudere Intel chipsets, waarbij je ook een schijf aan moest melden in de raid controller, maar die dan vervolgens gewoon als standalone werkte.

Misschien is het niet nodig, en werkt hij op de AHCI modus, die ook in de bios voor de Jmicron controller ingesteld kan worden, maar zoals ik al zei, proberen maar.
 
Hoi Lange Pier,

Ja als ik de optie van ahci of raid pad san ziet windows mijn dvdspeler niet meer,dus is dat geen optie.
Ben even verder gaan zoeken,en ik heb de: Optiarcdvd rw ad-517 oa.

Nou las ik dat deze atapi ondresteund???????? ja maisschien stomme vraag maar kan ik met atapi een andere kabel aansluiten naar sata????????? Heb gekeken achter op dvdspeler maar zie het zo niet.

Groetjes Willie
 
Het zijn rare chippies hoor:confused: , er bestaan wel verlopen van IDE naar SATA, vraag mij alleen af wat het nut er allemaal van is, de echte snelheidswinst tussen SATA AHCI en IDE modus is minimaal, theoretisch wel, maar in de praktijk merk je er weinig van.

Dus het probleem blijft, als je raid of ahci gebruikt, werkt de IDE poort niet meer, raar gedoe hoor.

Lees net dat het in Vista ook een gedoe is om hem op AHCI te laten werken.

Een paar dingen erover vind je hier, deze is ook interessant, en eentje over Vista.
 
Hoi Lange Pier,

Bedankt weer voor het zoeken en alles,Ga het even nalezen wat je ondersreept hebt.
Ben een heleboel wijzer,en dit topic mag van mij gesloten worden.

Ontzettend bedankt voor alle moeite.

Groetjes willie.
 
Asje, je kunt hem wel zelf rechtsonder als opgelost zetten, alhoewel hij dat eigenlijk niet is.

Ik wacht nog even met een upgrade, zal wel een P35, DDRlll en de Core 2 Duo worden, als de prijzen wat zakken, maar wel met een betere compatibiliteit, hopelijk.
 
Hoi,


Ja het fijne is als je een beetje weet wat voor hardware behoorlijk presteert tegen een lage prijs en je weet wat je zoekt dan kom je niet voor verassingen te staan.Dus ik ben benieuwd wat je precies gaat kopen van kast tot aan alles wat erin zit en zet je er ook extra coolers in enzo?


groetjes willie
 
Het zal alleen bij een moederbord, cpu en geheugen blijven, de rest heb ik al, en zet alles gewoon een kastje verder, kijk bij mijn systeem.

En wat ik nu heb heeft een primakassie:) , met 2 120mm fans, en een Asus voeding met voldoende sap.
 
Hoi,

Nou het is wel de moeite wat je allemaal hebt,maar wat voor cpu en dualcore ofzo en(mhz) wil je dan kopen en welk type bord?Enne heb je foto van je systeem?

Groetjes willie
 
Hoi,

Ja ben nu met asus aan het emailen voor oplossing,hoe het misschien wel gaat werken.

Groetjes Willie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan