harde schijf ratelt

Status
Niet open voor verdere reacties.

slimmekerel10

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2002
Berichten
37
haloooo

ik heb in mijn pc een 40gig schijf van het merk maxtor ata 133 72oorpm

als ik de pc aan heb komt er een ratelend geluidje
uit de schijf weet iemand wat dat is

:temp:
 
Ik denk dat dat gewoon het geluid van de schijf is. Sommige schijven, uit mijn ervaring vooral Seagate barracuda's, maken als ze gelezen worden wat meer geluid dan anderen.
 
maar

Ik heb een tweede pc en daar zit bijna hetzelfde in alleen dan 30 gig en hij deed dat talelen eerder niet
:temp:
 
misschien ff defragmenteren? hij zal wel overal gegevens vandaan moeten halen vandaar dat hij zo rateld. Dus gewoon ff defragmenteren
 
heb ik al

ik heb hem al een paar keer gedefragmenteerd maar er zit ook een cooler onder . maar eergisteren deed hij het ook niet dat ratelen zou het erg zijn
 
wat is het ratelende geluid precies? Is het meer een soort 'tikken'?

als dat namelijk ineens begint, zou dat wel eens het einde van je harde schijf kunnen betekenen.... dus ik zou voor de zekerheid alvast maar eens een backup maken....
 
Ik heb het zelfde gehad met een Maxtor van 45 gig, 7200 rpm. Het was het einde van de harde schijf. Het is dus een beetje afhankelijk van de hoeveelehid geluid die hij maakt en of de schijf verder goed te benaderen is (was bij mij af en toe niet zo als de schijf wat langer in gebruik was). Als hij eerst niet ratelde en nu wel zou ik het zeker serieus nemen. Omdat ik er op tijd bij was (er zat nog garantie op de pc) hebben ze na het vervangen alle gegevens op de schijf nog naar de nieuwe kunnen kopiëren.
 
Ik zou:
-even een S.M.A.R.T.-test draaien
-kijken of je HD niet te los zit ( dat ie kan trillen)
-kijken of ie niet te vast zit (dan trilt soms de hele behuizing mee)
-kijk of er in het rack waar je hd in hangt onder een soort bultje naar beneden in zit. Ik heb dit bij een andere pc ook, en het fungeert als een soort klankkast. Het zit er om de warmte beter af te kunnenvoeren.

als het probleem blijft, kun je proberen speciale rubber strips te kopen die je langs je hd kunt monteren, of je kunt een Silentdrive aanschaffen.
 
Lijkt het af en toe ook dat de PC vast staat dan is het vrijwel zeker dat de harde schijf op het punt staat om het te begeven, heb ik met m'n Maxtor 60 Gb gehad en ik was te laat, dus alle data kwijt....:(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan