Harde Schijf ruimte opruimen

Status
Niet open voor verdere reacties.

potloodgum

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2011
Hallo,

De vrij ruimte die nog op mijn harde schijf zit vind ik best wel weinig,
dus is de vraag van mij aan jullie: ''welke manieren gebruiken jullie of kennen jullie
om de ruimte van je harde schijf groter te maken door het zeg maar op te ruimen.''

nog een ander vraagje: als de ruimte van je harde schijf groter is, gaat je pc dan ook sneller werken??

Alvast bedankt voor de reacties :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de wat kleinere "schoonmaakwerkzaamheden" kun je prima het programma C-Cleaner gebruiken, dit is freeware (google..) en verwijderd de overbodige bestanden, zoals cookies en andere meuk (ook bijvoorbeeld je prullenbak etc).

Er is een functie genaamd defragmenteren, dit maakt de pc aanzienlijk sneller maar neemt echter wel enorm lang in beslag (het kan zijn dat dit al automatisch gebeurt).
Defragmentatie verwijderd echter niets van de pc, hij "herschikt" alleen alles.(aan te raden wanneer je veel hebt verwijderd!)

Wat je kunt doen is zoeken naar grote programma's die je niet meer gebruikt en via het configuratiescherm--> software verwijderen.
Tevens kun je zoeken naar bijvoorbeeld films of grote back-ups die niet meer nodig zijn.

Mocht je echt een grote schoonmaak willen dan kan ik je aanraden om alles wat je wilt bewaren apart op te slaan (memorystick, externe hardeschijf of partitie) en dan een volledige format te laten plaats vinden, dit kan via de installatie cd van Windows. (Let op, je bent dan echt alles kwijt!).

Succes!

Laatst bewerkt:
Ja dat zie ik nu ook. Ik was weer te snel met scrollen he. Ik heb het al uitgegumd met mijn potloodgum. :rolleyes:

Ter aanvulling:
Als je pc goed draait verder kun je vaak vele systeemherstelpunten verwijderen en er bijv 1 (de laatste) laten staan.
Scheelt soms erg veel ruimte naarmate hoe oud je windows versie is.
start ccleaner>gereedschap>>systeemherstel>alles selecteren met de muis en verwijderen.

Er is een functie genaamd defragmenteren, dit maakt de pc aanzienlijk sneller maar neemt echter wel enorm lang in beslag (het kan zijn dat dit al automatisch gebeurt).
Defragmentatie verwijderd echter niets van de pc, hij "herschikt" alleen alles.(aan te raden wanneer je veel hebt verwijderd!)
Succes!

Ik heb gezien dat je dit als standaard-functie op je computer hebt staan, maar dat er ook speciale programma's voor zijn die je kan downloaden, wat raad je me aan?

Zal het defragmenteren steeds sneller gaan, als je het bijvoorbeeld eens per week doet?

Ja, defragmenteren gaat sneller als je het vaker dan een paar maal per jaar doet. Ik heb een speciaal programma gebruikt voor defragmenteren, iets dat rekening hield met hoe vaak als bestanden werden aangesproken maar het beviel me om de één of andere reden helemaal niet. Windows defrag is eenvoudig en doet het goed genoeg. Bij schijfactiviteit moet defragmentatie steeds opnieuw beginnen en dat vraagt extra tijd. Probeer dus om activiteit te voorkomen van bijvoorbeeld virusscanners en doe het in Veilige Modus.

Cleaners zoals Crap-Cleaner kan je gerust laten staan want het gaat je om schijfruimte en niet om gebruikssporen. Bovendien zijn deze programma's moeilijk te begrijpen en doe je snel iets wat niet de bedoeling was.

In Windows kan je een gigabyte ruimte vrijmaken. Lees deze pagina: http://schoonepc.nl/optim/delete.html

Ik heb zelf een programma dat Scanner heet. Dat geeft de bestanden duidelijk weer in een taartdiagram. Helaas niet de vrije schijfruimte. Plaats de cursor boven de mappen om linksboven te zien wat het is. Er zijn knopjes om het overzicht groter en kleiner te maken. De eerste keer moet het programma even een minuut zoeken. Je hoeft het niet op de computer te installeren maar je moet wel zelf even een snelkoppeling maken. Succes. http://www.steffengerlach.de/freeware

Wat is weinig schijfruimte?

Je kan de map i386 weggooien, verborgen bestanden zichtbaar maken en alles wat in windows staat en blauwe tekst is en begint met $ weggooien.
Verwijder alle herstel punten als alles goed werkt en maak 1 nieuwe aan.
Wat je weggooit niet meteen verwijderen uit de prullenbak maar na een paar keer herstarten als alles goed blijft werken

Owja, swapfile op een andere partitie zetten samen met mijn documenten wil ook flink wat ruimte vrijmaken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan