Harde schijf staat voller dan hij eigenlijk is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tranceftw

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Beste,

Mijn vraag gaat over mijn lokaal station (Vista(:C)). Als ik onder computer kijk dan zegt hij : "87,9 GB van 150 GB beschikbaar", wat wil zeggen dat zo'n 62 GB gebruikt zou moeten zijn. Dit is echter zo'n beetje onmogelijk. In mijn windows map staat er 11 GB, in mijn Program files 8 GB en de rest van de mappen in mijn lokaal station bevatten samen niet meer dan 5GB. Dat is zo'n 35 GB die spoorloos verdwenen is? Daarom vraag ik nu aan jullie hoe dit kan komen.

Ik had zelf al gedacht aan formatteren, maar dan ben ik mijn besturingssysteem kwijt en ik heb Vista zelf niet op CD.

Ik hoop wat te horen van jullie.

grts

Ook de verborgen bestanden laten mee tellen en de systeembestanden?

Dit klopt niet helemaal.... Hij geeft vanonder aan: 90.6 GB of 150GB free space maar in het lijstje staat maar 39,568,8MB die dan vooral door Windows, Program Files, Files en Users wordt gebruikt. Maar waar is de overige 20 GB dan nog?

Misschien een grote pagefile.sys en of hyberfil.sys?
Deze zullen rechtreeks onder C:\ staan en kun je alleen zien als je de optie aanzet om systeembestanden en verborgenbestanden te kunnen zien.

Die bevinden zich al onder die Files die ik eerder vernoemde.

Heb je systeemherstelpunten aan staan? Misschien dat het hem daar in zit? Bij mij staat deze op 12% van de schijfgrootte. Dat komt wel aardig overeen met de 20GB die je mist.
Ik weet niet zeker of Treesize deze meeneemt.

Laatst bewerkt:
Wat is dat nu weer? :P Enja, misschien ligt het daaraan... Misschien leg ik me er beter gewoon bij neer dat die 20GB door iets gebruikt wordt waar ik blijkbaar geen weet van heb. Ik wil binnenkort echter een dual boot met Ubuntu opzetten en het was leuker geweest om 20 GB extra te hebben zodat Vista lekker vlot blijft lopen.

Systeemherstelpunten zijn momentopnamens van belangrijke bestanden/instellingen. Dit zorgt ervoor dat als er iets mis is met je systeem, na bijvoorbeeld een installatie van een softwarepakket die Windows omzeep helpt, je weer terug in de tijd kunt.

Standaard staat dit ingeschakeld. Je vind dit terug door met rechts op "Deze Computer" te klikken, kiezen voor eigenschappen en te kijken op het tabblad systeemherstel

Je ziet daar ook terug hoeveel ruimte dit systeemherstel nu in gebruik heeft. Als dat rond de 20GB is, dan heb je je verschil gevonden. Je kunt hem dan wat kleiner instellen, dat gooit hij wat oudere herstelpunten weg.

Het tabblad systeemherstel vind ik niet direct terug, wat ik wel vind is systeembeveiliging. daaronder staat er iets over systeemherstel, maar ik vind niet terug hoeveel hij gebruikt voor dat systeemherstel.

Ah, je werkt onder Vista, ik onder XP.
Ik zit even op mijn Vista machine te kijken maar daar vind ik inderdaad ook niet terug hoeveel ruimte hij gebruikt. Hij geeft wel aan dat hij maximaal 15% van de schijf gebruikt hiervoor.

Je kunt het ook uitschakelen als je systeem goed draait. Dan kun je kijken of je er ruimte bij krijgt. Je kunt het daarna altijd weer inschakelen en een herstelpunt aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan