Harde schijf start niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WoordKeuZe

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2004
Ik heb sinds kort een extra harde schijf aangeschaft.

Dit is een Maxtor Diamondhuppeldepup 10 van 200gb, 8 mb cache geheugen

nu wou ik deze aansluiten maar windows ziet hem niet, evenals BIOS. Mijn moederbord is een Asus K8V-X en had geen enkel probleem bij mijn vorige (maxtor diamond 9 120 gb 8 mb cache)

Het gaat via zo'n SATA-kabel net als bij mijn vorige naar mijn moederbord... 1 kabel in totaal, voeding zat er bij de vorige ook niet bij

Wie weet wat het probleem kan zijn?

Voeding zit er ook niet bij, maar je moet de voeding wel aansluiten.
Dit gaat of via een vier-polige Molex stekker of via een SATA voedings stekker. De voeding haal je vanaf je PC voeding.

kun je me laten zien hoe die kabel eruit ziet dan?

ik meen namelijk dat ik bij mijn vorige ook maar slechts één stekker hoefde te gebruiken!

Je hebt 1 DATA-kabel en 1 voedings kabel nodig, voor een interne hardeschijf.
Molex stekker:
images

SATA voedings stekker:
images

Let op,
Bij de laaste zit aan de ene kant een Molex stekker(contra) en aan de andere kant de SATA voedings stekker(zwart).

die 2e moet ik dus hebben...

die verbind ik vervolgens naar mijn moederbord neem ik aan?

daar waar mijn andere harde schijf ook zijn stroom van trekt?

Naar je voeding, daar krijgt de andere schijf ook de stroom van.
Je hebt 1 dunne(waarschijnlijk rode) kabel, dat is de data-kabel die naar je moederbord gaat en een vier-aderige kabel(geel/zwart/zwart/rood) die de stroom verzorgt en naar je voeding gaat..

Laatst bewerkt:
okee! Ik weet nu wat ik moet hebben!

Dat tweede kabeltje... die ontbreekt dus

mijn vorige harde schijf ging nog met dat witte ding, nu dus het zwarte

bedankt voor je hulp! :)

Sommige SATA schijven kunnen twee soorten stroom-kabels gebruiken(je hebt er eentje nodig).
Ik heb hier een Sata schijf, die of via de SATA voedings stekker aangesloten kan worden op de stroom of via de Molex stekker.

kijk dus even goed op de schijf, mischien hoef je niet eens een nieuwe kabel te kopen.:)

Laatst bewerkt:
ik heb helaas echt een andere kabel nodig...

gelukkig kan ik zulke dingen kopen voor de inkoopsprijs! Scheelt een hoop :D

Kijk eens goed naar de afbeelding:
sata.jpg

Deze schijf heeft twee verschillende aansluitingen om de stroom aan te sluiten. Links onders zit de Molex aansluiting(vier-polig)

ja, zo zag mijn vorige er dus ook uit, die linker voor zo'n witte aansluiting

deze heeft die witte niet, alleen de 2 rechter helaas

daarvan is de linker voor de data, en de rechter voor de stroom... am i right?

Dat is juist.:) Helaas even een kabel halen dus.

Ik heb de kabel gehaald

aangesloten

maxtor 10 geinstalleerd etc maar ik zie em niet als ik op Deze Computer dubbelklik

als ik vervolgens naar systeem -> apparaatbeheer ga dan zegt die dat die wel goed functioneert...

wie weet hoe?

De schijf zal nog gepartitioneerd en geformateerd moeten worden.
Ga naar:
Start > configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.
Als het goed is wordt de schijf hier ook weergegeven, maar met "Niet toegewezen ruimte".

Hij werd daar toegewezen, heb hem geinitialiseerd & geconvorteerd... maar hij staat alsnog niet als ik op Deze Computer klik

Hoe formateer ik hem nu?

Als je in schijfbeheer met rechts op die schijf klikt kun je deze laten formateren.

Hmmm, hij deed het eerst nog helemaal goed... tot ik opnieuw opstartte... nu wilt die helemaal niks meer doen? Beeldscherm floept niet meer aan...

Master/Slave-instellingen?

Ik heb al van alles geprobeerd, incl. andere poorten gebruiken maar het heeft weinig effects. Tevens vind ik op mijn nieuwe schijf geen plastic dingetje waarmee je de master/slave kan veranderen

Een SATA schijf heeft geen jumper voor Master/Slave. Dit omdat je toch maar 1 schijf per kabel kunt aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan