Harde schijf tegen schrijven beveiligd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit77

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2010
Ik heb ik een interne HD die ik niet gebruiken of formatteren kan omdat ik daar de melding krijg "tegen schrijven beveiligd" hoe kan ik deze schijf weer kan gebruiken,
misschien weet iemand hoe te doen. Eerder heb ik deze wel normaal kunnen gebruiken.

Geef schermafdruk van Schijfbeheer.
En geef aan wat je daarvan wilde formatteren.

Tijs.

Open een commandprompt als Administrator
Type 'diskpart' <enter>
Type 'list disk' <enter>
Type 'select disk #' <enter> (vervang '#' door het juiste nummer)
Type 'attributes disk clear readonly' <enter>

Sorry wat bedoelt u met open een commando prompt waar vind ik die?

Ik neem aan dat dat je wilde formatteren de schijf die in je schermafdruk Schijf 1 heet, met die RAW partitie erop?

Indien ja, dan moeten we inderdaad uitwijken naar diskpart:
Maak een snelkoppeling op je Bureaublad, met opdrachtregel: cmd.exe
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Nu de instructies om in CMD.EXE diskpart op te starten én Schijf 1 helemaal leeg te maken, zodat je er (hopelijk) weer partities op kunt zetten (in Schijfbeheer) en die partities weer kunt formatteren:

Type 'diskpart' <enter>
Type 'select disk 1' <enter>
Type 'clean' <enter>

Sluit het cmd.exe venster met de muis via het kruisje
Start Schijfbeheer, en dan moet Schijf 1 weer helemaal leeg zijn. Probeer op Schijf 1 partities te maken en die te formatteren. Lukt dat niet, dan is mogelijk de schijf kapot...

Tijs.

@dnties Volgens mij lukt dat niet als de attributen van de schijf op readonly staan.

Ik heb windows7 ultimate en ik moet je gelijk geven ik kan niets doen met de schijf omdat hij op readonly staat. En de schijf is zeker niet defect gecontroleerd op andere pc en is leeg.

Ok, dan gecombineerd:

Maak een snelkoppeling op je Bureaublad, met opdrachtregel: cmd.exe
Rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
Nu de instructies om in CMD.EXE diskpart op te starten én Schijf 1 helemaal leeg te maken, zodat je er (hopelijk) weer partities op kunt zetten (in Schijfbeheer) en die partities weer kunt formatteren:

Type 'diskpart' <enter>
Type 'select disk 1' <enter>
Type 'attributes disk clear readonly' <enter>
Type 'clean' <enter>

Sluit het cmd.exe venster met de muis via het kruisje
Start Schijfbeheer, en dan moet Schijf 1 weer helemaal leeg zijn. Probeer op Schijf 1 partities te maken en die te formatteren. Lukt dat niet, dan is mogelijk de schijf kapot...

Tijs.

Tijs mijn dank is heel groot voor de gouden uitleg van jou en zo simpel.
Ik zal deze info bewaren alsof het een kilo goud is, dan hoef als het mij nog eens gebeurd niet weer een paar dagen te zoeken en dan hoef ik zeker niet windows 7 opnieuw te installeren.
Misschien kun jij mij alhoewel dit niet in dit forum thuishoort met het volgende helpen, ik heb deze vraag ook gesteld in Aankoop nieuw systeem/upgraden en daar heeft niemand mij echt kunnen helpen.

Ik heb een pc in elkaar gebouwd maar ik heb denk ik een klein probleempje en ik hoop dat iemand mij daar mee kunt helpen.
Alles loopt prima en hij is zo snel als de brandweer.
Als ik windows 7 heb geïnstalleerd is alles oké, dan zet ik de dvd met de drivers van het MOB erop dan werkt meteen de dvd brander niet meer, als ik de dvd met VGA drivers wil installeren.
In apparaat beheer is de naam van de dvd brander ook niet meer er staat dan alleen maar dvd-cd rom apparaat terwijl er voor de update van de drivers nog gewoon van de naam van de optische drive stond.

Ik heb dit nu even opgelost door eerst de VGA drivers te installeren en dan de MOB drivers, het werkt nu goed maar ik kan helaas nog geen gebruik maken van de dvd brander, deze gaat wel open en even brand er een lichtje dat weer uitgaat.
Ik heb ergens gelezen dat het misschien aan de ssd schijf update kan liggen, ik heb nl. als systeemschijf de Crucial mx100 240 gb in gebruik.
Hij geeft ook nog aan, “de Microsoft management console reageert niet” in apparaat beheer.

Ik heb ook de SSD ge-updatet maar het blijft nog altijd hetzelfde, zou deze soms defect zijn en ook met een andere windows 7 geïnstalleerd werkt het niet.
Ook heb ik een andere optische drive geprobeerd maar het probleem bleef hetzelfde.

Het probleempje is voorlopig opgelost.
De bios is nu up to date.
Ik heb de moederbord drivers een voor een geïnstalleerd en telkens gecontroleerd of de optische schijf nog werkte.
Alles drivers op een na die ook Lange Pier al aangaf dat deze problemen kon geven nl. de Rapid storage driver veroorzaakte het probleem.
Dus deze niet geïnstalleerd en nu werkt alles, ik moet alleen uitzoeken of ik de Rapid storage driver ergens voor nodig heb.

Mijn systeem is:
Cooler Master Midi Tower Case - Silencio 452 (No PSU) Mat Zwart
Asus ATX MB Intel S1151 - Z170 Pro Gaming
Intel Core i5-6500 S1151 Quad-Core Boxed Processor
Corsair Vengeance LPX DIMM DDR4 2133 CL13 - 8 GB (2 x 4 GB) Black
MSI VGA Nvidia GeForce - GTX 950 GAMING 2G PCI-E
Cooler Master GM Series Power Supply G550M - 550 Watt
Crucial MX100 - SSD - 240 GB SYSTEEM SCHIJF
Seagate Desktop HDD - 3.5i SATA III HDD, 1 TB
Sony Optiarc dvd brander AD-7241S

Zo snel geen tip, maar je kunt CD / DVD magic downloaden, de download-map openen in Verkenner, rechtsklikken op cd-dvd-magic.exe en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".
Klik op Fix, sluit het programma, daarna de pc herstarten en (hopelijk) werkt het dan.

Meer tips heb ik niet.

M.b.t. de gegeven oplossing: Graag gedaan. Ik heb de instructie van AenA en die van mezelf bij elkaar geveegd, dus ook AenA verdient kudo's voor zijn tips. :)

Tijs.

Oke Tijs en dus ook bedankt AenA voor de hele goede hulp. Ik zal jou nieuwe info ff proberen, maar het zal denkelijk moeilijk worden en hij loopt nu lekker. Ik moet de pc omdat deze heel nieuw met het Skylake systeem is nog registreren bij Asus en misschien hebben zij al een definitieve oplossing. Want er zijn al ca. 4 bios updates in deze korte tijd geweest.
Mocht ik van hen iets horen zal ik het hier nog melden. THANX JULLIE
Ger

Laatst bewerkt:
Ik heb contact gehad met ASUS en het onderstaande berichtje ontvangen.

De Intel RST driver wordt gebruikt om AHCI en RAID aan te sturen.
Als deze driver niet is geinstalleerd zal Windows zijn eigen driver hiervoor gebruiken.

Deze driver is dus niet noodzakelijk aangezien deze al is geintergreerd binnen Windows.
Indien u de driver toch wilt installeren kunt u ook een nieuwere versie via de website van Intel downloaden.

Ik de actuele driver geinstalleerd maar het probleem is gebleven, dus alles maar terug gezet en hopen dat ASUS toch nog met een update komt die wel het probleem oplost.

Ok, zet dan nog even deze vraag op opgelost, want je originele probleem is opgelost, nietwaar? Bovendien moet je blijkbaar ondersteuning van Asus krijgen voor je tweede probleem, niet van ons. :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan