harde schijf terug

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskia

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik had een 60 GB harde schijf in een oude computer geplaatst , maar die werd niet als zodanig herkend, met een progje van hitatchi en opnieuw formateren uiteindelijk 27 gb te zien, maar nu wil ik deze schijf in een andere computer zetten. het bios ziet hem wel als 60 gb, maar windows en ms dos zien hem als 27, formateren(in dos) geprobeerd, maar hij blijft 27 ipv 60. Iemand een idee? kan niet eens windows 98 installeren, dan krijg ik een foutmelding dat ik stacks moet veranderen in config Sys????

iemand een idee?

Hoi,
Voordat ik je een uitleg kan geven is het belangrijk dat ik een aantal zaken weet zoals:
Wat is het voor een type computer?
De reden voor mijn vraag zal je gauw duidelijk worden.
Afhankelijk van het merk en type pentium 1,2,3 (3,4,586)machine zijn er mogelijk aanpassingen te doen zodat je computer toch de schijf goed zien en lezen kan.
Hier kan je denken aan een bios update voor grote schijven.
Zonder die gegevens zou het giswerk zijn en daar zal je niet mee gediend zijn.
Met vriendelijke groet,

het is een AMD_K6-2 300 mhz op een SOLTEK moederbord, met 196 mb geheugen, hierin zitten een seagate harde schijf van 4,3 gb (hierop probeer ik windows 98 te installeren, maar zo gauw hij 98 opnieuw opstart om de hardware te installeren lukt dat dus niet dan krijg ik een foutmelding.) de tweede harde schijf is dus een hitatchi 60 gb, maar die word dus gezien als 27 door windows het bios ziet hem dus wel gewoon als 60. Het is dus een "andersom "probleem, de 60 gb zat eerst in een computer waar het bios hem niet als 60 herkende vandaar dat hij toen voor 27 geformateerd is.
hoop dat je nu genoeg info hebt?

hmmm, eens even nadenken......

Om te beginnen lijkt het me zo te zijn dat ondanks dat het bios de schijf wel herkent, toch een probleem heeft met initialiseren van de schijf.
Oplossing 1:
Wat je kan doen is alle partities wissen en de oude schijf terugzetten en eerst een bios update doen, want zoals gezegd kan het bios de schijf wel herkennen maar is het volume te groot.
Mogelijk als je een ander besturing systeem gebruikt in combinatie met de bios update, dat dan je probleem veholpen is.
Een ander besturingsysteem zou Windows 2000 kunnen zijn omdat je een langzame processor hebt.
Oplossing 2:
Het geheugen, is dat type EDO-Ram of SD-ram, zitten de dimms op de goede volgorde?
Of is het een combinatie van EDO-ram en SD-ram?
De langzaamste dimm voorop in dimmslot1 en daarna de andere dimms op volgorde!
Alles doorelkaar kan ook zulke problemen geven.
Daarna zou ik beginnen met een bios update voor grote schijven.
Mogelijk is je probleem dan opgelost.
Laat het even weten wat je gevonden hebt.
Met vriendelijke groet,

:thumb:

Wat je eerst kan doen: Op onderstaande site download de "drive fitness test" maak de diskettes. pc uit 1° diskette erin en opstarten. Run de test. selecteer dan de "LOW LEVEL FORMAT" Dan breng je de HD terug naar de fabrieksinstellingen. Opgelet dit kan wel even duren.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan