Harde schijf tikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uit ervaring kunnen wij wel stellen dat een recovery begint rond de vijftienhonderd (1.500,-) Euro excl. BTW.
Zo als ik al aangaf, zijn de kosten niet gering.:(

Laatst bewerkt door een moderator:
Geplaatst door FLorijn
Je data terug halen gaat weerschijnlijk niet lukken.

Wa betreft de onmogelijkheid om back-ups te maken:

Thuis heb ik een NAS (Network Allocated Storage). dit is een apparaatje van 50 euro, waarop je 2 externe USB schijven kan hangen. Deze twee schijven staan in mirror, met andere ewoorden, qua data zijn ze indentiek.

Andere optie:

Je hebt tegenwoordig voor 300 euro een tapestreamer.

Zo onmogelijk is het dus niet om grote back-ups te maken.
Dank je voor je optimisme.

Ik heb het nooit gehad over een onmogelijkheid om backups te maken.

Ik vind een tapestreamer toch een tikje onevenredig duur als oplossing voor een harde schijf die niet werkt en een tweede harde schijf als backup die ook niet werkt. Zo'n NAS daarentegen vind ik een interessant alternatief, hartelijk dank voor de tip!

hoi, dank voor je antwoord

nee helaas, geen raid op een notebook. wel op mijn oude echte vaste desktop pc maar toen ook voor snelheid gegaan ipv voor zekerheid ;-)
NAS van vorige suggestie was echter wel zekerheids-raid.

Daar ben ik weer. Ik heb nog even rondgekeken op internet maar er gloort toch nog wat hoop, zij het weinig.

Deze mensen http://www.dataclinic.co.uk/italiano/data-recovery-ibm-deskstar-hard-disk-drive.htm beweren dat er heel grote problemen zijn met de klik in wat anderen noemen de IBM DeathStar, en minder grote problemen. Aan de hand van geluidsbestandjes kun je horen wat het probleem is - bij mij zou de buffer kapot zijn, en dat is te fixen, zeggen onze Italiaanse vrienden.

Op deze autopsie http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_hdd_anatomy/
kun je zien hoe de harde schijf in elkaar zit. De buffer zou er samen met de andere rotzooi op een printplaatje vrij makkelijk af te halen zijn, en te vervangen door een identieke.

Feit blijft natuurlijk dat ik met eigen ogen een ronde kras op de bovenste schijf heb gezien dus of het zou leiden tot een functionerende schijf waag ik te betwijfelen. Maar misschien is de schijf dan wel weer beschikbaar voor data recovery.

Wat betreft de korte afstand waarmee de naald op de schijven "staat": dat heb ik inderdaad ondervonden, na enig gepiel aan het schroefje op de zevende foto op http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_hdd_anatomy/ ging de naald niet meer klikken (maar bewoog helemaal niet meer). Dit schroefje iedere keer een kwartslag draaiend kwam de klik echter "gelukkig" weer terug.

Iemand nog een oude Deskstar IC35L120AVV207-0 liggen waar ik een printplaatje uit kan slopen?

printplaatje gevonden
sed frustra
schijfjes nog omgewisseld
sed frustra
discus mortus est
bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Mits al het voorgaande...

Kun je ook nog zeggen :

Quad Erat Demonstrandum.

Peter

Hallo

Quad Erat Demonstrandum : Hetgeen men moest bewijzen.

;)

Uiteraard niet gewaagd , niet ...

Toen je melding gaf van krassen op de "platters" zelf , had je nog volgens mij nog maar een kleine kans op betaalbare , betrouwbare datarecuperatie.

Peter

data recovery kost bij RSE maximaal 700 Euro voor een gewone harde schijf. Kijk eens op www.rse.nl/recovery.htm voor meer informatie.

Indien de koppen vervangen dienen te worden zijn de kosten in het uiterste geval 1500 Euro.

Mocht je de schijf aan de praat krijgen, dan zou je met een data recover programma wel data kunnen redden. Er bestaan ook gespecialiceerde bedrijven die dat doen, maar dan moet je (helaas) heel veel euro's neer tellen.:(

enig idee van welk bedrijfke

Het is niet de bedoeling te reageren in oude topics. Om deze reden gaat er ook een slotje op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan