Harde schijf uit een laptop halen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter phal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Hi,
Ik heb een Toshiba Tecra S5 die jaren goed gewerkt heeft. Nu is de ingang voor netstroom kapot: het pinnetje is afgekraakt. Vermoedelijk kan dat hersteld worden maar dat wordt waarschijnlijk een dure onderneming.
Op dit moment kan de laptop niet meer opstarten omdat de batterij helemaal plat is en niet meer opgeladen kan worden. Mocht ik nu over een docking station voor Toshiba beschikken, dan kan ik weer werken. Ik ken ook niemand in mijn omgeving die zo'n docking station heeft.

Mijn vraag: kan ik de harddisk uit de laptop halen en de bestanden redden die daarop staan en waarvan ik geen backup heb? De harddisk uit het toestel halen lijkt mij nog te doen maar waar moet je die dan op aansluiten? Ik zou die in een andere laptop kunnen monteren maar die is niet van hetzelfde merk? Die zal dus waarschijnlijk heel raar doen als hij moet opstarten met een 'vreemde' harde schijf? Of heb ik dat verkeerd?
Wie kan een tip geven om dit probleem aan te pakken?

Hoi,

Je zou hem in desktop pc er bij kunnen hangen of met deze op een usb ingang

Of een' bevriende' laptop vinden die een aansluiting heeft voor een 2e hdd. Dan wordt niet geboot vanaf jouw schijf maar vanaf de officiële bootdisk van die laptop en wordt jouw schijf als dataschijf 'gezien'.

Dat zijn al drie zeer goeie tips! Bedankt. Ik wist zelfs niet dat er van die kleine 'behuizingen' bestonden voor harddisks van 2,5".
En waarschijnlijk zal de snelste oplossing zijn om de schijf even in een vast pc te hangen want die heb ik hier ook nog staan.

Hoi,
Ja dat is de snelste stap wel hopen dat je dan een data kabeltje hebt en voedingskabeltje

Zijn dat dan niet dezelfde kabeltjes waarmee de 3,5" harddisks met de desktop verbonden zijn?

Hoi,

Ja al het moederbord sata heeft en je hd ook ja dan wel

Laatst bewerkt:
OK, Modag, dat is het geval: de desktop heeft SATA connectors. Zal dus wel lukken.

Hoi,

Ja dat zal dan geen problemen meer opleveren:thumb:

Hallo

" Nu is de ingang voor netstroom kapot: het pinnetje is afgekraakt. Vermoedelijk kan dat hersteld worden maar dat wordt waarschijnlijk een dure onderneming. "

Zo duur kost deze connector niet ....

Mits er blijkbaar een connector gemonteerd is die je kunt inpluggen op het motherboard , dien je zelfs niet te solderen.

Is een veel robuustere manier dan deze rechtstreeks op het motherboard solderen , maar alles kan uiteindelijk defekt gaan.

Hier te koop :

http://www.benl.ebay.be/itm/Netzbuc...6?pt=DE_Computer_Sonstige&hash=item485cededbc

Peter

Hoi Peter,

De connector kon niet ingeplugd worden op het moederbord. Dat had ik wel gehoopt en zoals je suggereerde kan je op ebay zo'n kabeltje met connector kopen.
Bij deze Toshiba Tecra S5 is de connecter echter op het moederbord gesoldeerd.

Ik heb contact opgenomen met Toshiba en daar zagen ze maar één oplossing: vervanging moederbord. Dat ging te veel kosten voor een laptop die 5 jaar oud is.
Maar intussen heb ik een ander oplossing gevonden: een docking station (een port replicator) die je wel eens ziet op kantoren: je plugt de laptop in op het docking station en je hebt de stroomkabel niet meer nodig. Gelukkig heb ik daar nog een exemplaar voor gevonden op e-bay voor €59.

Voor de harde schijf heb ik inmiddels een behuizing gekocht en op die manier alle docs kunnen recupereren waarvan ik geen backup had gemaakt.

Bedankt voor alle tips!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan