Harde schijf vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruidnootje

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2003
Hoi,

Nadat ik mijn (steeds weer opnieuw vastlopende) pc'tje voor onderzoek heb weggebracht, luidt het advies: vervangen van de harde schijf.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dat aan moet pakken? Geen idee hoe dat in zijn werk gaat!! Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden (dingen die het na vervanging niet meer doen zoals cd-rom/dvd-drive)?

Zouden jullie vervangen van de harde schijf aanraden, of krijg je daar alleen maar meer problemen mee? Mijn pc is nu 3 jaar oud.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

er zal niks ergs gebeuren. enigste wat je moet doen is. alle belangrijke data op cd branden(je muziek documenten, downloads etc). en dan die nieuwe harde schijf aansluiten als master en daarna eerst je harde schijf formatteren de nieuwe en daarna je besturings programma eropzetten. er zal niks veranderen(raar gaan doen) en daarna alle belangrijke data terugzetten op de harde schijf'
o ja een tip. schrijf alle programma op die je in je pc hebt staan. zodat je later niks vergeet opnieuw te installeren

veel suc6

Vervangen van je harde schijf hoef geen problemen op te leveren. Je bent alleen alles kwijt.

Als je het laat doen kunnen ze zelfs een exacte kopie van je oude schijf op je nieuwe zetten (alles is dan identiek). Het is aan de andere kan een mooi moment om helemaal schoon opnieuw te beginnen.

Eventueel kan je je oude schijf er als slave aanhangen om dingen vanaf die schijf te kopieren. Als je dat niet doet moet je back-ups maken van alles wat je wil bewaren.

Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden zijn je bestanden. Zorg dat alle bestanden die bewaart moeten blijven op een andere plaats zijn opgeslagen (cd-rom)

Na het vervangen is het natuurlijk noodzakelijk om alles op nieuw te installeren.

Als je tevreden bent met de prestaties van je pc is het vervangen van de schijf aan te raden. Als je echter het idee hebt dat je computer aan vervanging toe is, is het misschien beter om daar nu aan te gaan denken.

Bedankt Fener33, Wim1960 en typefreak!

Weten jullie misschien ook nog een site waar een 'stap-voor-stap' uitleg wordt gegeven, voor de dummies onder ons (ik dus), of waar ik die anders zou kunnen vinden in een computerblad o.i.d?

En hoe sluit je een schijf als master aan, en hoe formatteer je de nieuwe harde schijf?

Alvast bedankt weer!

Het aansluiten van de schijf als master/slave is in te stellen aan de achterkant.
Daar zitten verschillende pinnen, met een jumper (klein plastic dingetje)
De jumper is te plaatsen op 2 pinnen. Welke twee je zo verbind bepaald de status van de schijf. Meestal staat bij de pinnen beschreven welke pin wat uithaald.

Het formatteren, en partitioneren kan op verschillende manieren
als je de schijf eerst als slave aansluit bij je huidige schijf, kan je via windows de schijf opdelen en formatteren.

Verwissel je de schijven direct, dan heb je een opstart disketten nodig (win98)
met het programma fdisk (intypen in command promt, gevolgd door <enter>)
kun je de partitie opdelen in verschillende stukken.

Deze stukken kun je vervolgens via FORMAT weer formatteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan