harde schijf vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NicolaiIII

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Hallo,
Ik heb een HP Brio, pentium III 500 Mhz en draai Windows XP pro. Ok niet zo´n nieuwe, maar toch heel prima PC.
De hardeschijf die er in zit valt af en toe uit (is moe denk ik), en dat is niet handig. Kan ik nu zomaar een willekeurige hardeschijf erin zetten, of moet ie nogal strak voldoen aan een aantal voorwaarden?

Nico

Kijk even in de handleiding wat je specificaties zijn van de pc.
Meestal kun je met deze leeftijd wel een nieuwe ide-harddisk aanschaffen en aansluiten.
Probleem kan dan wel zijn dat je oudere bios geen grote schijven kan herkennen, een bios update zal dan noodzakelijk zijn (indien mogelijk uiteraard).
Als dit niet mogelijk is zou je nog een oudere tweedehands harde schijf aan kunnen schaffen die wél goed wordt herkent door het bios (40/60 Gig?).

Ik kon voor een aardig prijsje een matrox 80 gig IDE aanschaffen. Deze erin gedaan en PC opgestart. Het bios herkent de schijf wel, maar laat geen disc capacity zien, die staat op 0 Mb. Moet ik de schijf eerst formatteren? ook start de disk met installatiedisk Windows XP Pro niet op als ik hem in de cdrom doe. Mijn PC bljft steken bij de bios F2 setup. Toch mn bios updaten? Maar ik dacht dat install van Win XP wel zou moeten starten. Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik zou voor de "handigheid" wel in de bios de gegevens van je 80Gig harde schijf opgeven, want 0Mb is nogal weinig om mee te werken. Die staan als 't goed is op de schijf zelf.
Desnoods laat je de bios automatisch zoeken naar de nieuwe schijf gegevens.

Hmz,
De bios kan dus max 32 Gb aan. Ok, ik neem dat verlies. Via de jumper kan ik de HD op 32 Gb zetten, maar dan ziet ie hem als slave, maar hij moet de de boot disk zijn aangezien ik die juist wil vervangen.
Iemand nog een idee?

Hallo !

Wat voor merk is je HDD ?

Kijk even op de site van de fabrikant voor een Dynamic Drive Overlay-progje.

Voor Maxtor bijv. Maxblast 4.

Z
Het progje installeert je HDD en je hebt geen last meer van de 32 Gig-bariere.

Greetz,

Harry.

Ik heb dus een maxtor 80 gig. Ik zal het progje maxblast gaan proberen. Alleen snap ik niet hoe dat progje het bios kan overtuigen. De bios is steeds het probleem.
Met een jumpersetting van 32 Gig ziet de bios hem wel, maar dan alleen als slave, en ja, dan kan ik niet booten.

Ik ben benieuwd en laat weten of het is gelukt.

Hoi !

In Maxblast 4 zit DDo verwerkt, waardoor je de volle capaciteit van je HDD kunt gebruiken.

Je hebt geen merk/type MOBO opgegeven, dus kan ik niet inschatten op je BIOS voor een limietbeperking zorgt.

Maar een moeilijke HDD-installatie lukt meestal prima met Maxblast.

Succes,

Harry.

Welnu, maxtorblast gedraaid. daarna gereeboot, maar nu loopt de windows install vast. Moets ik nog wat anders doen na of voor die maxtorblast? Ik heb in iedergeval de jumperset van de harddisk op master only gezet.
het lijkt er gewoon op dat mn bios e.e.a. gewoon niet wil zien. Ik heb de laatste flash update dus al gedaan.

Hoi !

Is via Maxblast je HDD geinstalleerd, d.w.z. heeft het progje gemeld dat de installatie gelukt is ?

Heb je met de WinXP-CD de HDD gepartitioneerd en geformatteerd voordat je ging installeren ?

Is je geheugen oke ? XP is erg gevoelig voor geheugenfouten. Evt. testen met memtest: http://www.memtest86.com/

Greetz,

Harry.

Maxblast is geinstalleerd. Maar volgens mij conflicteert hier iets.
Die overlay driver is op C geinstalleerd. Vervolgens moet hij booten met de cdrom waar win XP Install opstaat. Dus werkt e.e.a. niet volgens die overlay
Wat een gekloot, maar ik leer er wel wat van hoop ik :-)

Hoi !

Wordt de HDD nu herkent in je BIOS ?

Staat de CD-speler als eerste in de boot-volgorde ?

Wat krijg je voor melding als je probeert van de XP-CD op te starten ?

Als er geen HDD gevonden zou worden, krijg je die melding vanzelf, maar dan zou je PC toch gewoon van de WinXP-CD moeten opstarten, hoor.

Succes,

Harry.

Na de maxblast instal ging ik booten en kreeg toen de melding NLTD not found o.i.d. vervolgens kon ik niets meer doen. ook de F2 voor de bios reageerde niet meer. lastig, lastig. Ik ga vanavond weer verder er mee

ik heb het nogmaals geprobeerd. Maxblast geinstalleerd, vervolgens geboot met cdrom en XP install startte. Na enig moment liep hij vast en een blauw scherm, hardware failure.
Bios maar weer geflashed. Harddisk op 32 capaciteit gezet. Bios ziet hem wel, maar ik kan dan niet meer booten, ook niet meer via floppy. Toen mn oude harddisk weer teruggezet. Boot nu wel, maar het oude probleem komt dan weer terug, de harddisk valt af en toe weg.
Its getting weird........

Opgelost!
Ik heb er nu een 20 Gig inzitten. Opstarten, Win XP erop, Klaar! 80 Gig was voor mn PC P3, gewoon teveel.
Nu even kijken wat ik met die 80 Gig ga doen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan