Harde schijf voorbereiden voor oude pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.692
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
De enige schijf IDE/ATA in de oude pc is defect. Er stond W98 en WXP op. Nu heb ik een SATA hard drive adapter besteld en wil dan de back-ups herstellen. De oude schijf is 120GB en de nieuwe 698 GB. Nu wilde ik deze voorbereiden en partitioneren met Windows 7/tool op C\W98 48GB, D\DATA 350 E\WXP 300GB. Is deze werkwijze juist? Lijkt mij een punt dat de schijfletters anders worden en dan vraagt Ghost waar wil je de back-up herstellen en als er dan een andere letter staat heb je misschien een probleem. Welke tool voor het partitioneren is het gemakkelijkst en kan ik die schijfletter dan 'verankeren'.
 
Heb je al geprobeerd die ghost image terug te zetten of dat werkt met die sata drive adapter?
Als dat een USB type is... werkt dat imho niet.
Windows wil graag een IDE of SATA poort zien.
Die IDE schijf was de hoofdboot schijf?
 
Laatst bewerkt:
Wat je met die ouwe meuk wil ontgaat mij.

Maare, is 98 of 98SE?
Indien je ook op de DATA en XP partitie wil komen dien je die ook FAT32 te maken.
 
Wat je met die ouwe meuk wil ontgaat mij.
Dat is gemakkelijke gezegd, echter de praktijk is anders. Windows 98 heb ik niet meer nodig. Windows XP wel, want daar staat software op die niet wil werken in W7 o.a. de scanner. Dan krijg je het al oude verhaal dat MS verwijst naar HP en omgekeerd en daar schiet ik niets mee op. Omdat de oude schijf een dual boot is en toen nog met boot.ini (waar staat die?) gewerkt werd lijkt het mij verstandig om W98 en XP beide terug te zetten. Als ik die partitie W98 FAT32 moet formateren dan kan dat toch of moet een schijf altijd één formattering zijn? En maakt Ghost dat onderscheid niet bij het herstel? Blijft de vraag van de letter? Kun je die ook op none zetten en herkent die dan de schijf in Ghost?
 
??
Met een Ghost image terugzetten overschrijf je alles wat je nu aanmaakt.... en krijg je de settings die op de vorige schijf stonden...
Das bij mijn Ghost images tenminste zo... (ik maak dus echt een complete image, dus geen bestanden backup, dat is alleen maar copy/past eventueel gecomprimeerd of zo )

Dat je XP terug wilt hebben, prima, jouw keuze ivm de hardware, scanner en zo, maar die SATA adapter, die vraag heb je nog niet beantwoordt.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al geprobeerd die ghost image terug te zetten of dat werkt met die sata drive adapter?
Als dat een USB type is... werkt dat imho niet.
Windows wil graag een IDE of SATA poort zien.
Die IDE schijf was de hoofdboot schijf?
Nee, want ik heb de adapter nog niet. Ik heb het eerst geprobeerd via USB met een externe schijf maar dat lukte totaal niet. In de BIOS telkens de bootvolgorde gewijzigd maar niets hielp en toen de adapter besteld, maar die heb ik nog niet.
De originele schijf is de enige. IBM Deskstar ATA/IDE 123,5 GB met dual boot. Waar boot.ini staat weet ik niet. Schijf is onbruikbaar. Ik heb nu de SATA schijf 3 partities gemaakt.
J moet C W98 worden = 47,4 GB primair
H moet D DATA worden = 349 GB logisch station
I moet E WXP worden = 300 GB logisch station

Dus als ik de adapter heb en de schijf terugplaats dan zou Ghost (SRD) moeten vragen waar wil je de Back-up terugplaatsen? Dat weet ik niet of Ghost dat doet? Ik kan ze nu ook wel herstellen op mijn W7-pc maar dat durf ik niet aan omdat ik niet weet wat er met de schijfletters zal gebeuren. Als die in C wordt omgezet dan heb je een probleem immers C bestaat al.
 
Laatst bewerkt:
Via USB gaat nooit lukken.... met standaard installaties....

....maar die SATA adapter, die vraag heb je nog niet beantwoordt.

Wat voor een type? via USB? Gaat ook niet werken... alleen als je het via PCI-insteekkaart of zo doet.
 
Het is deze adapter.
Zal ik die I dan ook primair maken?
 
Als je daar op installeren wilt, zal het de primaire schijf moeten zijn.
Heb geen ervaring met dit type alleen via usb, maar grote kans dat Windows hem herkent en installeren kan.
Zou het werken als je daar de image van Ghost op terug zet terwijl de SATA schijf aangesloten is?
 
Laatst bewerkt:
Windows wil op een primaire partitie, maak ze allemaal primair en de huidige schijfletters worden vanzelf de juiste als je schijf aansluit in de oude PC.

Overigens kun je drivers in de compaliteitsmodus vaak gewoon werkend krijgen.
Indien je een HP driver in een zip kunt bemachtigen, weet niet of de HP driver gelijk wordt geinstalleerd of eerst wordt uitgepakt, bij de laatste is het via de *.inf file vaak wel gewoon te installeren in een hogere windows versie.
 
Bedankt voor de adviezen en uitleg. Ik wacht nu af tot ik de adapter heb (dinsdag) en start de SRD op en kijken wat Ghost aangeeft/vraagt. Als Ghost deze stations kan herstellen dan is er weinig aan de hand. Binnen het programma zelf kun je ook 'aangepast' herstellen maar met de SRD weet ik dat niet.
 
Ik heb de schijf geplaatst en W98 en WXP hersteld. Hij start zoals vanouds op met de originele boot.ini inhoud maar vervolgens Windows kan niet worden gestart Windows\system32\hall.dll ontbreekt. Dan start ik op met de Windows schijf en kies repair en kies 1 en dan vraagt die een administrator wachtwoord. Dat is mij onbekend en 3 x en hij start opnieuw op. Wat kan ik doen?
 
Ik vind het idioot dat mensen in dergelijke omstandigheden naar een administrator wachtwoord worden gevraagd. Een repair moet sowieso altijd mogelijk zijn.
 
Indien gewoon blank gelaten zou je die nu ook blank moeten laten.

Tis te lang geleden, meeste ben ik over XP wel weer vergeten.
 
Met heel veel moeite en uren Windows XP weer kunnen opstarten. Ik heb twee partities gemaakt en W98 en WXP herhaalde malen hersteld. Maar het lijkt er op dat het moederbord of processor defect is. Het 'rekenen' is ontzettend traag en alleen updaten van Norton kost een uur. Dit is niet normaal.

Het CPU gebruik ligt constant op 100%.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan