De afkorting "RAID" staat voor "Redundant Array of Independent Disks", dus een redundante reeks van onafhankelijke schijven. Met een RAID kun je twee of meer schijven in staat stellen zich aan elkaar te koppelen, zodat je meer zekerheid dat je bestanden veilig zijn bij het falen van een schijf. Als Windows spreekt over een "dynamische schijf" is er meestal sprake van zo'n RAID.
Wat mij op dit moment echter het beste lijkt - aangezien het niet duidelijk is of er sprake is van een RAID - is dat de schijf geanalyseerd wordt met een speciale toepassing voor gegevensherstel.
In het verleden heb ik diverse keren zeer goede resultaten geboekt met het programma
ZAR (Zero Assumption Recovery). Dit programma is niet gratis, maar is wel te verkrijgen via de "illegale weg", waar ik uiteraard geen link(s) naar kan en mag geven. Het analyseren van een 1 TB-schijf zal ongeveer 4-8 uur duren, inclusief het herstellen van bestanden zou dit ongeveer 10 uur duren. Als je dit zelf niet aandurft, zeker overlaten aan een deskundig persoon.